Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Beeldende mens in ontwikkeling27205/1634/1819/1/38
Studiegids

Beeldende mens in ontwikkeling

27205/1634/1819/1/38
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten als Pedagogische Psychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Lenssens Huguette
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)


De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
- Functionele gehelen , 2 de leraar als opvoeder 3, de leraar als inhoudelijk expert, 5, de leraar als innovator- de leraar als onderzoeker.
- leerinhouden en leerervaringen selecteren.
- de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
- individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
- een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
- emancipatie van de leerlingen bevorderen.
- vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
- kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.
- het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
- Deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s.
Actuele en maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen:
o Het sociaal-politieke domein
o Het sociaaleconomische domein
o Het levensbeschouwelijke domein
o Het cultureel-esthetische domein
o Het cultureel-wetenschappelijke domein

Leerdoelen

Je kan in groep een presentatie maken over een vorm van methode onderwijs bespreken en deze vertalen naar de noden van kunstonderwijs en atelierwerking.
Je kan bruikbare en relevante informatie verstrekken.
Je kan een aangepaste timing realiseren.
Je kan betrokkenheid in stand houden via oogcontact, ondersteunende gebaren en stemgebruik.
Je kan methodescholen typeren via een duidelijke omschrijving.
Je kan kritiek formuleren over de methode met verwoording van de eigen visie.
Functioneel geheel 2, de leraar als opvoeder en 3, de leraar als inhoudelijk expert

Je kan de kenmerken van een lagere school kind cognitief, affectief en sociaal benoemen met een concreet voorbeeld via observatie tijdens de stage .Functioneel geheel 3

Je kan van de belangrijkste thema's uit de psychologie van de puberteit op lichamelijk, motorisch psychisch, affectief sociaal cognitief een analyse maken waarbij je inzichten goed verwoordt. (functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert.
Je kan deze kennis koppelen aan specifieke kenmerken van muzische vorming en atelierwerking.
Je kan een presentatie geven in groep over een specifiek zelfgekozen thema i.v.m. puberteit.
(functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder (2.4 de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context).
Je kan leerstijlen herkennen en benoemen volgens het model van Kolb
Je kan vaststellen of een student in eerste instantie
Doet
Reflecteert
Theoretiseert
Uitprobeert
Functioneel geheel 3, de leraar als inhoudelijk expert.

Kennisnemen van de specifieke behoeften bij volwassenen en van obstakels bij het leren via zelfstandige studie, observatie.
Functioneel geheel 2, de leraar als opvoeder.

alle attitudes:

Beslissingsvermogen
Relationele gerichtheid
Kritische ingesteldheid
Leergierigheid
Organisatievermogen
Verantwoordelijkheidszin
Zin voor samenwerking
Flexibiliteit

Leerinhoud

. Psychologie van het lagere schoolkind : 5,5 – 13 jaar
affectief- dynamisch
cognitief
sociaal
motorisch
Schoolrijpheid: kenmerken

2. Methodeonderwijs
- Freinet
- Montessori
- Steiner
- Decroly
- Dalton
- Summerhill
- Kees Boeke
- C.Rogers: leren in vrijheid
- jenaplan

3. Ontwikkelingspsychologie van de puberteit/adolescentie
Actuele thema’s i.v.m. puberteit

4. bespreking van een volwassene met volgende aandachtspunten: parallellen met adolescentie en grootste verschilpunten kunnen uitleggen.
Onderscheiden leeftijdscategorieën kunnen onderscheiden.
Specifieke problemen kunnen verwoorden.
Reflectie over eigen gedragsprofiel
Interacties kunnen analyseren



Procesevaluatie:

Inbreng tijdens de bespreking methode onderwijs, presentatie rond puberteit en voorbeeld volwassene.

Reflectie-opdracht:
Paper over de drie opgelegde en uitgevoerde opdrachten.

Inhoudelijk:
1. bespreking van de methode school naar keuze.
2. de presentatie puberteit.
3. Bespreking kenmerken volwassene a.d.h.v. een voorbeeld.

Evaluatie reflectie-opdracht/paper:
je paper is foutloos geschreven
Je hanteert duidelijke en gepaste verwoording, en vakterminologie op de juiste manier.
Je verwerkt relevante gegevens in je paper.
Je gebruikt vakliteratuur om je paper te onderbouwen.
Je formuleert je eigen mening die je consequent bewaakt doorheen je paper.
Vorm en afspraken:
Je schrijft een individuele paper van maximaal 10 pagina’s.
Je hanteert de schrijfwijzer Academie om je paper kwalitatief vorm te geven.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Verplicht:

Syllabus: PowerPointpresentatie, bijdragen van de studenten: bespreking methodeonderwijs, presentatie puberteit en volwassenheid via specifiek voorbeeld en/of thema.
Cursusdocumenten en externe links op het digitaal leerplatform.



 Aanbevolen;
- Adriaenssens, Peter. Gids voor succesvol opvoeden. Tielt, Lannoo, 2008. Print.
- Alblas,Gert, Roel Heinstra en Hans van de Sande. Sociale psychologie voor het onderwijs. Groningen, Wolters-Noordhoff,. 2001.Print.
- De Jonckheere, Peter. Ontwikkelingspsychologie: inleidende begrippen en implicaties voor opvoeding en (basis) onderwijs. Mechelen, Plantyn, 2011.Print.
- Delfos, Martine F. Psychologie van de adolescentie:.biologisch, psychologisch en pedagogisch. Amsterdam, Pearson Education Benelux, 2012. Print.
- Feldman, Robert S. Ontwikkelingspsychologie 2:.levensloop vanaf de jongvolwassenheid. 5de editie. Amsterdam, Pearson Education Benelux, 2011. Print.
. - Gombeir, Dirk, Luk Bosman en Chico Detrez. Identiteit ontwikkelen : leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs .Mechelen, Plantyn, 2008. Print.
- Hogerhuis, Michiel, en Martijn van Oorschot. Alle gedrag is communicatie. Amsterdam, SWP, 2007.Print.
- Illich, Ivan. Ontscholing van de maatschappij.12de editie. Bussum, Wereldvenster, 1981.Print.
- Meykens, Simone Kindertekeningen in ontwikkelingspsychologisch en diagnostisch perspectief Acco, 2000.Print
- Nelis, Huub en Yvonne van Sark. Puberbrein binnenstebuiten. 4de editie. Utrecht, Kosmos, 2014. Print.
- Pommereau, Xavier. Puberteit: meer dan puistjes alleen. Antwerpen, Standaard, 2008. Print.
- Van der Molen, H.T.,F. Kluytmans & Marret Kramer. Gespreksvoering: vaardigheden en modellen. Groningen, Wolters-Noordhoff, 1995.Print.
- Van Geel, Victor. Lichaamstaal: praktijkboek voor de leraar. 7de editie. Amersfoort, ThiemeMeulenhoff, 2014. Print.
- Van Mossevelde, Eddy Pubers in de klas: hoe blijf je hen de baas? Leuven, Acco,1999.Print.
- Verhaeghe, Paul. Identiteit. 11de editie. Amsterdam, De Bezige Bij, 2014.Print.

- Artikel puberteit
- Klasse voor leraars

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Adriaenssens, Peter. Gids voor succesvol opvoeden. Tielt, Lannoo, 2008. Print.
- Alblas,Gert, Roel Heinstra en Hans van de Sande. Sociale psychologie voor het onderwijs. Groningen, Wolters-Noordhoff,. 2001.Print.
- De Block, Andre. Onderwijssystemen en methodescholen. 1980.Print.
- De Jonckheere, Peter. Ontwikkelingspsychologie: inleidende begrippen en implicaties voor opvoeding en (basis) onderwijs. Mechelen, Plantyn, 2011.Print.
- Delfos, Martine F. Psychologie van de adolescentie:.biologisch, psychologisch en pedagogisch. Amsterdam, Pearson Education Benelux, 2012. Print.
- Feldman, Robert S. Ontwikkelingspsychologie 2:.levensloop vanaf de jongvolwassenheid. 5de editie. Amsterdam, Pearson Education Benelux, 2011. Print.
. - Gombeir, Dirk, Luk Bosman en Chico Detrez. Identiteit ontwikkelen : leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs .Mechelen, Plantyn, 2008. Print.
- Hogerhuis, Michiel, en Martijn van Oorschot. Alle gedrag is communicatie. Amsterdam, SWP, 2007.Print.
. - Gombeir, Dirk, Luk Bosman en Chico Detrez. Identiteit ontwikkelen : leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs .Mechelen, Plantyn, 2008. Print.
- Hogerhuis, Michiel, en Martijn van Oorschot. Alle gedrag is communicatie. Amsterdam, SWP, 2007.Print.
- Illich, Ivan. Ontscholing van de maatschappij.12de editie. Bussum, Wereldvenster, 1981.Print
- Meykens, Simone Kindertekeningen in ontwikkelingspsychologisch en diagnostisch perspectief Acco, 2000.Print
- Nelis, Huub en Yvonne van Sark. Puberbrein binnenstebuiten. 4de editie. Utrecht, Kosmos, 2014. Print.
- Rogers, Carl. Leren in vrijheid. 10de editie. Haarlem, Toorts,1993. Print.
- Van Geel, Victor. Lichaamstaal: praktijkboek voor de leraar. 7de editie. Amersfoort, ThiemeMeulenhoff, 2014. Print.
- Pommereau, Xavier. Puberteit: meer dan puistjes alleen. Antwerpen, Standaard, 2008. Print.
- Van der Molen, H.T.,F. Kluytmans & Marret Kramer. Gespreksvoering: vaardigheden en modellen. Groningen, Wolters-Noordhoff, 1995.Print.
- Van Geel, Victor. Lichaamstaal: praktijkboek voor de leraar. 7de editie. Amersfoort, ThiemeMeulenhoff, 2014. Print.
- Van Mossevelde, Eddy Pubers in de klas: hoe blijf je hen de baas? Leuven, Acco,1999.Print.
- Verhaeghe, Paul. Identiteit. 11de editie. Amsterdam, De Bezige Bij, 2014.Print.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Artistieke praktijk50,00vaardigheidstoets hands on: evaluatie bijdrage tijdens de lessen en presentaties.
Semester 1Reflectieopdracht50,00reflectieopdrachten samengevat in een paper