Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Toegepaste didactiek27179/1634/1819/1/27
Studiegids

Toegepaste didactiek

27179/1634/1819/1/27
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Somer Catherine, Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 170,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:?
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.?
- De leraar als inhoudelijk expert.
- De student beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
- De student kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.
- De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
Attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, en verantwoordelijkheidszin.

Leerdoelen

- De student kan een correct uitgewerkte lesvoorbereiding opstellen die inhoudelijk op de onderwijspraktijk werd afgestemd.?
- De student kan door middel van de lesvoorbereiding aantonen dat hij de doelgroep correct inschat.
- De student kan een les beeldende vorming op een gestructureerde manier opbouwen.
- De student kan een demonstratie van een beeldende techniek naar keuze geven waarbij hij aantoont dat hij zijn vak- en materialenkennis beheerst.
- De student kan zijn vak- en domeinspecifieke kennis vertalen voor een specifieke doelgroep en daarbij inzetten op domeinoverschrijdend werken.
- De student kan in dialoog treden met medestudenten, casussen bespreken en zoeken naar oplossingen en kan reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen.
- De student kan op een constructieve manier positieve feedback geven aan zijn medestudent.

Leerinhoud

In de cursus wordt de theoretische basis gelegd die het geven van stagelessen en het opmaken van een stageportfolio lagere graad ondersteunt. De lessen toegepaste didactiek zijn praktijkgericht en specifiek toegepast op het lesgeven in de beeldende kunsten aan kinderen. In de cursus komen aspecten van de werking van het onderwijssysteem aan bod en wordt er ook aandacht besteed aan leer -en ontwikkelingsprocessen. Vragen die de revue passeren zijn o.a.: Hoe maak ik een goede lesvoorbereiding? Waar moet een goede opdracht, een goede les, een goed programma aan voldoen? Hoe werk ik op een beginnend niveau (wat kunnen kinderen op welke leeftijd)? Hoe organiseer ik een efficiënt les- en dagverloop en een werkbare klasruimte met oog voor veiligheid, organisatie van administratieve taken etc.? Welke werkvormen kan ik hanteren? Hoe creëer ik een vruchtbaar, positief leerklimaat? Welke begeleidingsmethodiek hanteer ik en hoe ga ik om met de leerlingen in de klas/atelier (klasmanagement, leerstoornissen,...)?
Om een antwoord te krijgen op die vragen, worden casussen (ontleend aan de stage en beroepspraktijk) besproken. Ervaringen, opmerkingen en inzichten worden door de student en docent uitgewisseld. Het inoefenen, bespreken van praktijkgerichte situaties en problemen oplossen is een constante tijdens de lessen, waarbij er kritisch gereflecteerd wordt over het eigen didactisch handelen.

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Verplicht:

Syllabus van de docent (verkrijgbaar op DigitAp).

SELDERSLAGHS,B.,VAN MOORSEL,A., CALUWAERTS,S.,WOLFAERT,I.,4je mee?Initiatielessen voor 6-jarigen met cross-overs naar de kunstdisciplines drama, dans, muziek, beeld. Antwerpen, Garant, 2013.
Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

MEYKENS, S., en CLUCKERS, G., Kindertekeningen in ontwikkelingspsychologisch en diagnostisch perspectief, Leuven, Acco, 1996, 175 p.

KOPPENS, P., en WINTER de, W., De ontwikkeling van het kindertekenen. Kinderen leren tekenen, De Bilt, Cantecleer,, 1992, p. 94 – 105.

VAN DEN BROECK, H., Opvoeden in de klas. Wegwijzer voor leerkrachten, Leuven, lannoocampus, 2006, 240p.

SCHASFOORT, B., Beeldonderwijs en didactiek, Groningen, Wolters-Noordhoff, 2008, 344p.

VAN MOSSEVELDE, E., Moeilijke leerlingen, Leuven, Acco, 1998, 195p.

VAN ONNA, J., Laat maar zien, Groningen, Wolters Noordhoff, 2001, 317p.

KORTHAGEN, F.A.J., Reflectie en de professionele ontwikkeling van leraren. Pedagogische studiën 69, 1992, p. 112-123.

Help!. Eerste hulp voor iedereen, Vlaanderen, Rode Kruis Vlaanderen, 2008, 527p.

Tijdschriften en nieuwsbrieven
BORMANS, L., Van terugblikken word je een beter leraar. Zonder reflectie ben je een ongeleid projectiel, Klasse, nr. 202, 2010, p. 28 – 29.
- DaDa magazine.
- Het tijdschrift "Klasse" voor leraars.
- ECHO nieuwsbrief: www.uantwerpen.be/echo

Internet:
http://www.kernreflectie.nl

http://www.beeldonderwijs.nl

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/mondeling/vaardigheden/feedback-geven

http://www.onderwijs.vlaanderen.be

http://www.gemeenschapsonderwijs.be/sites/portaal_nieuw/DKO/Pages/Leerplannen.aspx

http://www.klasse.be/leraren/print.php?q=eerstelijn/7401

http://www.ictopschool.net

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen130,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00Toetsmethode: Werkstuk (lesvoorbereidingen)
Toetsmedium: schriftelijk - digitaal
Toetsmoment: permanent uitgesteld + momentopname na proces
Beoordelaar: lector
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on20,00Toetsmethode: gedragsobservatie feedback geven
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: permanent uitgesteld + momentopname na proces
Beoordelaar: lector

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie40,00Toetsmethode: gedragsobservatie demonstratie
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: permanent uitgesteld + momentopname na proces
Beoordelaar: lector

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.