Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Praktijkoefeningen27180/1634/1819/1/61
Studiegids

Praktijkoefeningen

27180/1634/1819/1/61
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanbrabant Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. Vooral de volgende basiscompetenties en attitudes zullen ontwikkeld worden:
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:1
- De leraar als inhoudelijk expert: 3
- De leraar als partner van externen: 8
- De leraar als opvoeder: 2
- De leraar als innovator-de leraar als onderzoeker: 5
- De leraar als lid van een schoolteam: 7
- beslissingsvermogen:?durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
- relationele gerichtheid:?in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
- organisatievermogen:?erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.
Attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, en verantwoordelijkheidszin.?

Leerdoelen

De student kan door middel van de lesvoorbereiding aantonen dat hij de doelgroepen correct inschat.
De student kan een lesvoorbereiding voor de middelbare en hogere graad opstellen, waarbij hij zich voorbereidt op de doelgroep, de opdracht en het onderwijzen ervan.
De student kan een jaarplan voor de lagere, middelbare of hogere graad opstellen dat afgestemd is op het aansluitende leerplan en direct kan worden toegepast in het werkveld.
De student kan vak- en domeinspecifieke kennis op een correcte manier aanpassen aan de doelgroepen.
De student kan verbaal en digitaal op een constructieve manier overleggen, samenwerken en communiceren met zijn medestudenten en docenten.
De student kan constructieve feedback geven, waarbij hij steeds begint met positieve feedback.
De student kan reflecteren over de eigen onderwijspraktijk en toont hierbij leergierigheid en een kritische ingesteldheid.
De student kan zijn vormende visie op het onderwijs toelichten aan de hand van praktijkervaringen.

9. De student kan een positieve, reflectieve en pro actieve houding vooropstellen met het zelfstandig functioneren binnen het werkveld als vooropgesteld doel. A1, A5 + 5

Leerinhoud

Tijdens Praktijkoefeningen wordt er tijd en ruimte gemaakt voor vragen, onderzoeken, experimenten, bedenkingen, enz. m.b.t. het beeldend kunstonderwijs en het lesgeven, waartoe de studenten vanuit hun praktijkervaring zelf behoefte hebben.
Om aan deze vraag te kunnen beantwoorden wordt er een proactieve houding van de studenten verwacht. Aanwezigheid en deelname tijdens de lessen is aangeraden, het nalezen van de lesinhoud en delen van uit te voeren opdrachten gebeurt via digitap en mail.
Dit vak geeft verder praktische en theoretische ondersteuning om de stage MG en HG in goede banen te leiden. Het correct samenstellen van een stageportfolio MG en HG komt tijdens praktijkoefeningen aan bod. De studenten dienen een jaarplan  MG of HG op te stellen ter evaluatie.

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op DigitAp.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht20,00Toetsmethode: open vragen
Toetsmedium: schriftelijk - digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.

AcademiejaarVaardigheidstoets hands off80,00Toetsmethode: Werkstuk 60%: jaarplan + werkstuk 20% :lesvoorbereiding
Toetsmedium: schriftelijk - digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.