Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Mediapraktijk6806/1634/1819/1/22
Studiegids

Mediapraktijk

6806/1634/1819/1/22
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Somer Catherine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

  • De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen (1)
  • De leraar als inhoudelijk expert (3)
  • De leraar als organisator (4)
  • De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker (5)

Leerdoelen

  • De student kan een (stage)les tekstueel en beeldend ondersteunen d.m.v. een eigen presentatie en didactisch materiaal. (1)
    De student kan een eenvoudige animatie en een How To maken. (3)
  • De student kan afbeeldingen inscannen, downloaden en optimaliseren (aanpassen van formaat, contrast, helderheid, e.d.). (3)
  • De student kan video’s downloaden en optimaliseren (aanpassen van formaat, samenvoegen, e.d.). (3)
    De student kan omgaan met een compact fototoestel, smartphone of tablet (omgaan met licht, beweging, inzoomen tijdens de opname e.d.) en met specifieke hardware zoals laptop, beamer en smartboard. (3)
    De student kan eenvoudig bewegende beelden monteren (inclusief gebruik van titels/tekst, overgang, geluid). (3)
    De student kan zich goed organiseren, overleggen en samenwerken met zijn medestudenten in functie van het ‘how to’ project. (4)
  • De student kan een stopmotion lesopdracht omkaderen en toelichten in functie van een specifieke lesopdracht. (1)
    De student kan, met eigen eenvoudige animatie en how-to, aantonen dat hij verschillende media kan combineren in functie van het lesgeven. (5)

Leerinhoud

  • Je krijgt een juiste omkadering van wat media zou kunnen betekenen in een onderwijslandschap. Je maakt kennis met verschillende tools, programma’s en apps.
  • Je gaat kennismaken met verschillende links, websites en forums die belangrijk zijn binnen een onderwijsopdracht, zoals Smartschool , VOETen , Kunstig competent, …
  • Drempelverlagend: angst om media in de klas te gebruiken wegnemen.
  • Je krijgt de mogelijkheid verschillende media, zoals ipad, smartboard, … uit te proberen in functie van een lesopdracht.
  • Je krijgt voldoende basis en ondersteuning om een tutorial ‘how to’ op te bouwen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op het digitaal leerplatform.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Toetsmethode: 100% Werkstuk
Toetsmedium: Artistiek - digitaal                                        
Toetsmoment: permanent uitgesteld + momentopname na proces
Beoordelaar: lector
 
In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.