Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage LG6811/1634/1819/1/95
Studiegids

Stage LG

6811/1634/1819/1/95
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wolfaert Indra
Andere co-titularis(sen): Colpaert Ludovik, De Pooter Liesbet, De Somer Catherine, Gils Lou, Lenssens Huguette, Suls Lore, Vanbrabant Stijn, Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 120,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
- De leraar als opvoeder.
- De leraar als inhoudelijk expert.
- De leraar als organisator.
- De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker.
- De leraar als lid van een schoolteam.
- De leraar als partner van externen
Attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

- De student kan zijn eigen stageplaats zoeken en vastleggen, afspraken correct naleven en de administratie correct opvolgen.
- De student laat zien dat hij de verworven kennis, inzicht en vaardigheden zijn geintegreerd en eigen gemaakt.
- De student heeft inzicht in de doelgroep en kan zijn leerinhouden, leerdoelen, werk- en groeperingsvormen, evaluatie, begeleiding en feedback aanpassen aan de leergroep.
- De student kan flexibel inspelen op de praktijksituaties en op basis van zijn kennis, reflectie en inzicht eventuele moeilijkheden oplossen.
- De student kan zijn vak- en domeinspecifieke kennis vertalen naar een opdracht met leeractiviteiten die aansluit bij de beginsituatie van de doelgroep en individuele lerenden.
- De student kan zijn stagelessen voorbereiden en zelfstandig geven en daarbij inzetten op een aangenaam, gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving waarbij hij pro actief is ten aanzien van de diversiteit in de
leergroep.
- De student kan op een adequate manier communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.
- De student kan een lessituatie analyseren, reflecteren over zijn eigen pedagogisch en didactisch handelen en zijn handelen in de toekomst eventueel aanpassen.
- De student kan de stageschool en zijn eigen plaats situeren in het geheel van de organisatie van het onderwijs.
- De student kan zijn visie op het lesgeven in de lagere graad verwoorden.
- De student kan reflecteren over zijn handelen gedurende de hele stageperiode, beschrijven wat zijn kwaliteiten en werkpunten zijn en hoe daarmee om te gaan in de toekomst en hij kan zijn visie op het lesgeven in de lagere graad verwoorden.
- De student beschikt over een passende beroepsattitude en kan overleggen en samenwerken met collega’s uit het werkveld.

Leerinhoud

Tijdens de stage in de lagere graad wordt er ervaring opgedaan in een kunstgerichte opleiding (algemeen beeldende vorming in het Deeltijds kunstonderwijs) en een niet-kunstgerichte opleiding (muzische vorming; basisonderwijs).
Tijdens de observatiestage is observeren met een kritische blik, verbanden leggen tussen de geziene leerstof en het handelen van de kinderen en de vakmentor cruciaal.
Tijdens de stagelessen kan de eerder geleerde theorie toegepast worden in de praktijk. Hierbij wordt er kennis gemaakt met de eigen pedagogische aanpak, de specifieke doelgroep en de toepassingen van het leerplan.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

SELDERSLAGHS,B.,VAN MOORSEL,A., CALUWAERTS,S.,WOLFAERT,I.,4je mee?Initiatielessen voor 6-jarigen met cross-overs naar de kunstdisciplines drama, dans, muziek, beeld. Antwerpen, Garant, 2013.
Aanvullende informatie op DigitAP.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen95,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00Toetsmethode: Werkstuk.
Toetsmedium: schriftelijk - digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en stagementoren

In de stagehandleiding staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.