Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Stage HG6813/1634/1819/1/66
Studiegids

Stage HG

6813/1634/1819/1/66
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Colpaert Ludovik, De Pooter Liesbet, De Somer Catherine, Gils Lou, Lenssens Huguette, Suls Lore, Vanbrabant Stijn, Vercauteren Lieven, Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 120,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

Eindcompetenties (tekst)

De eindcompetenties liggen in het verlengde van de basiscompetenties zoals die door de Vlaamse regering zijn geformuleerd. De studenten zullen vooral de volgende basiscompetenties en attitudes ontwikkelen:
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
- De leraar als opvoeder.
- De leraar als inhoudelijk expert.
- De leraar als organisator.
- De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker.
- De leraar als lid van een schoolteam.
- De leraar als partner van externen
- Attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit.

Leerdoelen

- De student kan zijn eigen stageplaats zoeken en vastleggen, afspraken correct naleven en de administratie correct opvolgen.
- De student laat zien dat hij de verworven kennis, inzicht en vaardigheden zijn geïntegreerd en eigen gemaakt.
- De student heeft inzicht in de doelgroep en kan zijn leerinhouden, leerdoelen, werk- en groeperingsvormen, evaluatie, begeleiding en feedback aanpassen aan de leergroep.
- De student kan flexibel inspelen op de praktijksituaties en op basis van zijn kennis, reflectie en inzicht eventuele moeilijkheden oplossen.
- De student kan zijn vak- en domeinspecifieke kennis vertalen naar een opdracht met leeractiviteiten die aansluit bij de beginsituatie van de doelgroep en individuele lerenden.
- De student kan zijn stagelessen voorbereiden en zelfstandig geven en daarbij inzetten op een aangenaam, gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving waarbij hij pro actief is ten aanzien van de diversiteit in de
leergroep.
- De student kan op een adequate manier communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.
- De student kan een lessituatie analyseren, reflecteren over zijn eigen pedagogisch en didactisch handelen en zijn handelen in de toekomst eventueel aanpassen.
- De student kan de stageschool en zijn eigen plaats situeren in het geheel van de organisatie van het onderwijs.
- De student kan zijn visie op het lesgeven aan de hogere verwoorden.
- De student kan reflecteren over zijn handelen gedurende de hele stageperiode, beschrijven wat zijn kwaliteiten en werkpunten zijn en hoe daarmee om te gaan in de toekomst en hij kan zijn visie op het lesgeven in de middelbare graad verwoorden.
- De student beschikt over een passende beroepsattitude en kan overleggen en samenwerken met collega’s uit het werkveld.

Leerinhoud

De stage HG omvat minimaal 25 lesuren in de hogere graad, bij voorkeur gespreid over kunstgerichte opleidingen (het DKO en het HKO) en niet-kunstgerichte opleidingen (geïntegreerde lerarenopleiding lager- of secundair onderwijs en het CVO).
De keuze van de stageplaats wordt in overleg met de lector praktijkoefeningen gemaakt en dit binnen de zone 03 of andere zone in overleg.
Je neemt zelf contact op met de stageschool en je bespreekt samen met de vakmentor de stagedata.
Ten laatste op 15 november liggen de stageplaatsen vast. De stage moet binnen het tweede semester voltooid zijn. 
De stage omvat telkens minimaal één lesuur observatie, één lesuur participatie en lessen begeleide activiteit. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op DigitAp.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen95,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00Toetsmethode: Werkstuk
Toetsmedium: schriftelijk - digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en stagementoren

In de stagehandleiding staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.

Toetsing (tekst)

Het portfolio wordt zowel schriftelijk als digitaal afgegeven.

De evaluatie van de stage, gebeurt door het team van de betrokken docenten en stagebegeleiders op basis van het portfolio.