Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Ontwikkelingspsychologie729/1635/1819/1/07
Studiegids

Ontwikkelingspsychologie

729/1635/1819/1/07
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding drama
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Ontwikkelingspsychologie
  • Specifieke lerarenopleiding dans als Ontwikkelingspsychologie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Ontwikkelingspsychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Stijnen Jo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar) of 31.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen.

Begincompetenties (tekst)

Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
De student kan leerlingen en een leergroep "taxeren" op basis van het inzicht in de psychologische ontwikkeling van de mens.
De student kan inzicht in het ontwikkelingsproces van de mens op cognitief, psychomotorisch en dynamisch affectief en sociaal gebied en efficiënt aanwenden.
FG1 1.7 De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
De student kan het belang van "sensitieve responsiviteit" aantonen voor een individuele benadering van leerlingen. Hij kan de inzichten in het ontwikkelingsproces van de mens op cognitief, psychomotorisch en dynamisch affectief en sociaal gebied toepassen in de omgang verschillende leeftijdsgroepen (kinderen, adolescenten en volwassenen) en verschillende doelgroepen.
FG1 1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
De student kan het belang van "sensitieve responsiviteit" aantonen voor een individuele benadering van leerlingen. Hij kan de inzichten in het ontwikkelingsproces van de mens op cognitief, psychomotorisch en dynamisch affectief en sociaal gebied toepassen in de omgang verschillende leeftijdsgroepen (kinderen, adolescenten en volwassenen) en verschillende doelgroepen.

FG2 2.1 De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
De student kan de sociale en morele ontwikkeling beschrijven en in een casestudy uiteenzetten hoe dit een impact kan hebben op het leefklimaat.
FG2 2.2 De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.
De student kan de affectieve ontwikkeling doorheen de levensfasen schetsen. De student kan aan de hand van voorbeelden aantonen hoe daarop hij daarmee rekening houdt binnen de lessen.
FG2 2.3 De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
De student kan de inzichten uit de ontwikkelingspsychologie aanwenden ter bevordering van de individuele ontplooïng van de leerling en dit aantonen aan de hand van een casus.
FG2 2.5 De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden.
De student kan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en volwassenen beschrijven. De student kan problemen zoals depressie, ADHD en autismespectrumstoornissen situeren en een stappenplan voor de leraar beschrijven.

FG5 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.
De student kan verschillende onderzoeksmethoden beschrijven. De student kan de onderzoekscyclus beschrijven. De student kan de verschillende theorieën en onderzoeksresultaten in het kader van de ontwikkelingspsychologie duiden. De student maakt zelfstandig gebruik van verschillende bronnen om toelichting te geven tijdens klasdiscussies en casusbespreking.

FG6 6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs.
De student kan verschillende opvoedingsstijlen kritisch bespreken. De student legt verbanden tussen de cognitieve, psychomotorische, dynamische affectieve, sociale ontwikkeling en de repercuties hiervan op de onderwijs- en opvoedingsaanpak.

Leerdoelen

Zie "Eindcompetenties (tekst)" de leerdoelen werden onmiddelijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

  • cognitieve, psychomotorische, affectieve en sociale ontwikkeling van de mens. Theorieën, casestudies en filmateriaal ter illustratie
  • sociale ontwikkeling, affectieve ontwikkeling, hechting
  • sociale ontwikkeling, affectieve ontwikkeling, moreel besef
  • cognitieve, psychomotorische, affectieve en sociale ontwikkeling van de mens. Theorieën, casestudies en filmateriaal ter illustratie
  • sociaal emotionele ontwikkeling en problemen: depressie, ADHD + methode van Meichenbaum, autismespectrumstoornis en stappenplan voor de leraar

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek:
STRUYVEN, K.; BAETEN, M.; KYNDT, E. en SIERENS, E.: "Groot worden
De ontwikkeling van baby tot adolescent", Lannoo Campus, Leuven, 2009, 320 p.

Elektronisch leerplatform:
cursus ontwikkelingspsychologie, readers en beeldmateriaal


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Literatuur: BJØRKVOLD Joan-Roar, De muzische mens, AD. Donker, Rotterdam 1992
KOHNSTAMM, R. "Kleine Ontwikkelingspsychologie" het jonge kind, de schoolleeftijd, de pubertijd, 2009, Bohn, Staffleu, van Loghum

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Semester 1Kennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Mondeling examen

Evaluatiecriteria:
Verwerking en reproductie van leerinhouden
Theoretische inzichten worden toegepast in concrete (praktijk)situaties
Een helder en coherent betoog.