Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek acteren8353/1635/1819/1/39
Studiegids

Vakdidactiek acteren

8353/1635/1819/1/39
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding drama
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Dierckx Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar) of 31.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

hoor- en werkcollege met o.m. microteaching en andere vormen van groepsleren

Begincompetenties (tekst)

Met een academisch bachelorsdiploma drama, in het studiegebied muziek en podiumkunsten, kan men inschrijven voor de specifieke lerarenopleiding drama samen met de inschrijving voor de master. Het diploma van leraar kan pas behaald worden na het behalen van de mastergraad.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. De student formuleert zelfgekozen doelstellingen voor de lesvoorbereiding van de examenles en voor de uitgebreide klassikale taak rond ‘formuleren lesdoelstellingen’
FG1 1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. De student selecteert algemene doelstellingen uit de leerplannen van het OVSG (toneel en/of repertoirestudie) en formuleert specifieke jaarplandoelstellingen voor de taak ‘jaarplan’
FG1 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. De student kiest en formuleert leerinhouden voor de lesvoorbereiding van de examenles en voor de taak ‘jaarplan’
FG1 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten. De student stelt een jaarplan (toneel of repertoirestudie) op waarbij de leerinhouden op een logische en gradueel gestructureerde manier vertaald worden in leeractiviteiten. De student kan dit jaarplan mondeling toelichten aan de docent en de overige studenten.
FG1 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten. De student bereidt een examenles toneel voor waarbij hij/zij leerinhouden vertaalt naar leeractiviteiten en deze structureert in een lesverloop met een logische opbouw
FG1 1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. De student bepaalt zijn/haar werkvormen in functie van de opgelegde doelgroep van de examenles toneel en kan zijn/haar keuzes mondeling toelichten aan de docent en de overige studenten
FG1 1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. De student zoekt tekstfragmenten in functie van de 2 opgelegde doelgroepen (jongeren en volwassenen) en kan deze keuze mondeling toelichten aan de docent en de overige studenten
FG1 1.9 De leerkracht kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. De student wendt diverse aangeleerde methodieken van evaluatie aan tijdens de casussen en examenles toneel
FG1 1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen. De student hanteert Standaardnederlands tijdens de casussen en de examenles toneel

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen. De student kan de doorheen het opleidingsonderdeel aangereikte methodieken en didactische principes incorporeren in zijn/haar persoonsgebonden leerkrachtengedrag tijdens de casussen en de examenles
FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden. De student kan de doorheen het opleidingsonderdeel aangereikte methodieken en didactische principes hanteren tijdens de casussen en de examenles

FG4 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen. De student bereidt een goed gestructureerde examenles toneel voor en voert deze uit

FG5 5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De student kan, vertrekkend vanuit de doorheen het opleidingsonderdeel aangereikte methodieken en didactische principes persoonsgebonden accenten leggen in zijn/haar leerkrachtengedrag (casussen, examenles)
FG5 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen. De student evalueert voortdurend zij/haar leerkrachtengedrag tijdens de casussen en stuurt dit bij i.f.v de volgende casussen en de examenles toneel. De student kan hierover een gesprek aangaan met de docent en de overige studenten.

FG11 11.2 Relationele gerichtheid De student stemt op basis van de aangereikte methodieken en didactische principes zijn/haar leerkrachtengedrag systematisch af op de persoonlijke noden van elke leerling afzonderlijk
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid De student evalueert op een kritische manier zijn/haar functioneren in een evaluatie- en reflectieverslag en kan hierover een gesprek aangaan met de docent

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

* Methodieken
* Didactische principes
* Tekstmateriaal/repertoire (lezing, analysen praktische toepassing) & verzamelmethode
* Creatieve werkvormen
* Doelgroepen & werkveld
* Sociale en/of artistieke context
* Leerplannen DKO bestuderen/vergelijken
* Lesplannen en lesvoorbereidingen maken (toneel+repertoirestudie toneel)
* Doelstellingen formuleren
* Casussen (bestuderen+ toepassen)
* Evaluatie
* Zelfevaluatie
* Examenles

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Leerplannen DKO:
* raamleerplan woordkunst DKO – te verkrijgen via Onderwijssecretariaat Van Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (info@ovsg.be of www.ovsg.be)
* Cursus docent (digitaal te verkrijgen bij aanvang lessen)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Konstantin Stanislavski – “Lessen voor acteurs 1”
Jerzy Grotowski – “Naar een sober theater”
Ned Manderino – “Alles over method-acting”

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets5,00
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)35,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)35,00
Semester 1Kennistoets5,00
Semester 1Kennistoets permanent (Permanente evaluatie)35,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands on25,00
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)35,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatievormen en -normen:
* permanent: inzet/participatie tijdens de lessen & micro-teaching + taken (vb. tekstfragment jongeren, tekstfragment hogere graad, lesvoorbereiding, formuleren doelstellingen, casussen, trimestrieel lesplan).
35% kennistoets permanent
35% vaardigheidstoets simulatie permanent

* examen: les in een gecontroleerde, reële setting + lesvoorbereiding.
5% kennistoets
25% vaardigheidstoets hands on

Evaluatienormen:
De student is geslaagd als de doelstellingen behaald zijn. De graad wordt bepaald door de mate waarin de doelstellingen zijn behaald. Grote en grootste onderscheiding worden enkel bekomen indien van een persoonlijke inbreng sprake is.

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd.