Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek spreken10960/1635/1819/1/19
Studiegids

Vakdidactiek spreken

10960/1635/1819/1/19
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding drama
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Hondt Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar) of 31.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Met een academisch bachelorsdiploma drama, in het studiegebied muziek en podiumkunsten, kan men inschrijven voor de specifieke lerarenopleiding drama samen met de inschrijving voor de master. Het diploma van leraar kan pas behaald worden na het behalen van de mastergraad.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen. De student analyseert de stem- en spreektechnische basiskennis en - vaardigheden van specifieke leerlingen en leergroepen.
FG1 1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. De student formuleert doelstellingen op basis van de leerplannen Algemene Verbale Vorming
FG1 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. De student kiest leerinhouden die relevant zijn voor de te behalen doelstellingen binnen de leerplannen AVV.
FG1 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten. De student stelt op een creatieve manier doelgerichte oefeningen op voor een les AVV en maakt een standaardles AVV lagere en middelbare graad.
FG1 1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. De student benoemt de verschillende doelgroepen AVV en beschrijft welke werkvormen aansluiten bij deze doelgroepen.
FG1 1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. De student maakt gebruik van specifieke vakdidactische tools en leermiddelen tijdens de microteaching AVV
FG1 1.7 De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. De student crëert tijdens de microteaching een optimale leeromgeving met aandacht voor de verschillende vaardigheidsniveaus en persoonlijkheidskenmerken van de leerling.
FG1 1.9 De leerkracht kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. De student past de verworven vakdidactische kennis en vaardigheden toe tijdens de microteaching, met bijzondere aandacht voor individuele én groepsgerichte remediëring tijdens de oefeningen.
FG1 1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen. De student begeleidt de lessen AVV met een zeer bewust en correct gebruik van het AN en een goede stemtechniek.
FG1 1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep. De student heeft tijdens de microteaching respect voor de diversiteit van de leergroep en past zijn methoden aan de individuele leerling.
FG1 1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek. De student kan andere kunstvormen integreren in een les AVV.

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen. De student beheerst de theorie en de principes van de eutonie (houding, adem, stem, resonantie, articulatie, expressie) en kent de vakdidactische tools.
FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen. De student beheerst de principes van de fonetica/correcte uitspraak AN (klinkers, tweeklanken, medeklinkers, assimilatie) en kent de vakdidactische tools.
FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden. De student heeft een goede spreek- en stemtechniek en spreekt correct AN.
FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden. De student wendt zijn domeinspecifieke kennis op een creatieve manier aan in concrete oefeningen voor specifieke doelgroepen AVV.
FG3 3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen. De student vindt zijn weg in het eigen vakspecifieke navormingsaanbod.

FG4 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen. De student werkt een lesvoorbereiding AVV voor een specifieke doelgroep uit, met aandacht voor een evenwichtige behandeling van alle aspecten van het spreken.
FG4 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. De student richt de klasruimte tijdens de microteaching in op een manier die het leren optimaal bevordert en ruis zo veel mogelijk uitschakelt.

FG5 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen. De student evalueert zijn eigen functioneren tijdens de microteaching.

FG9 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving. De student onderzoekt de functie en relevantie van de leraar 'spreken'/AVV in het onderwijs, de maatschappij en het artistieke veld.

FG11 11.1 Beslissingsvermogen
FG11 11.2 Relationele gerichtheid
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid
FG11 11.4 Leergierigheid
FG11 11.5 Organisatievermogen
FG11 11.6 Zin voor samenwerking
FG11 11.7 Verantwoordelijkheidszin
FG11 11.8 Creatieve gerichtheid
FG11 11.9 Flexibiliteit
FG11 11.10 Zelfbewustzijn
FG11 11.11 Artisticiteit

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

  • Observatie en interpretatie van filmopnames uit reële leeromgeving én van gesimuleerde casussen, met specifieke aandacht voor stem & spraak, en groepsprocessen & ruis.
  • Analyse van de leerplannen AVV, formulering van doelstellingen voor lessen AVV op basis van deze leerplannen
  • Leerinhouden AVV kiezen die aansluiten bij diverse doelgroepen en concrete doelstellingen, na reflectie hierover.
  • Oefeningen AVV samenstellen, met aandacht voor efficiënte structuur en een evenwichtige lesopbouw, na uitgebreide input door docent.
  • Reflectie over verschillende doelgroepen AVV en mogelijke werkvormen, met concrete tepassing van deze werkvormen tijdens de microteaching.
  • Reflectie en input over specifieke spreek-en stemtechnische tools, met toepassing hiervan tijdens microteaching.
  • Microteaching, na reflectie over de aspecten van een krachtige leeromgeving en heterogeniteit binnen een leergroep AVV.
  • Microteaching, na reflectie en input over de vakdidactische remediërende tools.
  • Oefeningen op correct stem- en spraakgebruik.
  • Reflectie over vormen van diversiteit in verschillende leergroepen AVV, met toepassing van de verworven inzichten tijdens de microteaching.
  • Reflectie over zinvol domeinoverschijdend werken, met toepassing van deze inzichten in de voorbereiding van een lesonderdeel.
  • Toepassing van de verworven kennis van het Olod Praktijkstudie Fonetica, in concrete eigen vaardigheden en input over concrete vakdidactische tools om deze vaardigheden aan te leren aan specifieke doelgroepen.
  • Vertaling van de verworven kennis van het Olod Praktijkstudie Fonetica, in concrete vakdidactische tools.
  • Informeren over verschillende navormingsdomeinen en vormingsorganisaties.
  • Reflectie over de verschillende onderdelen van een standaardles AVV en een efficiënt tijdsmanagement. Toepassing van de verworven kennis in een lesvoorbereiding.
  • Reflectie over goed ruimtemangement, en toepassing van de verworven kennis in de microteaching.
  • Na de microteaching, evalueert de student wat goed ging, wat beter kan en hoe dit bereikt kan worden.
  • Reflectie over het belang van het vak AVV binnen het (kunst)onderwijs, de maatschappij en het artistieke veld. Formulering van eigen mening als basis voor discussie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

* Eldar, A.M.: “Spreken en zingen” - Van Gorcum - Asse/Maastricht
* Van Maele, G.: “Handleiding bij de uitspraakleer” - Van In - Lier
* Sas, P. en C. De Clercq: “Als je veel moet praten Deel 1: Stempedagogiek” - Garant - Antwerpen/Apeldoorn
* cursus Algemene Verbale Vorming (samenstelling: Eva De Hondt - Sabine Mahieu)
* Cornelis, K.: Woord- en dramalessen voor kinderen - politeia - OVSG
* bundel met losse (oefen)teksten
* leerplannen AVV en VV voor het DKO (alle leerplannen DKO zijn ook online beschikbaar: http://www.ovsg.be/content/Publicaties/LeerplannenDKO/leerplannen.html#woord

De docent zorgt voor een cursuspakket met dit materiaal.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)30,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands off20,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)30,00
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie20,00
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00

Toetsing (tekst)

60 % permanente evaluatie: d.i. inbreng tijdens de les, microteaching tijdens de les, uitvoeren van opdrachten 
40 % kennistoets: micro-teaching lesonderdeel AVV/VV (onderwerp en doelgroep krijgt de student op het examen).

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd.