Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek initiatie & expressie25805/1635/1819/1/58
Studiegids

Vakdidactiek initiatie & expressie

25805/1635/1819/1/58
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding drama
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Dierckx Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Activerend college met o.m. micro teaching + observatie en begeleide praktijk in het werkveld

Begincompetenties (tekst)

Met een academisch bachelorsdiploma drama, in het studiegebied muziek en podiumkunsten, kan men inschrijven voor de specifieke lerarenopleiding drama samen met de inschrijving voor de master. Het diploma van leraar kan pas behaald worden na het behalen van de mastergraad.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen. de student beschrijft, na een observatie, de beginsituatie van een klasgroep in een verslag.
FG1 1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. de student formuleert zelfgekozen doelstellingen en leeractiviteiten op de lesvoorbereiding van zijn/haar examenworkshops initiatie & expressie.
FG1 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. de student kiest en formuleert leerinhouden op de lesvoorbereiding van zijn/haar examenworkshops initiatie & expressie.
FG1 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten. de student bereidt examenworkshops initiatie & expressie voor, waarbij hij/zij leerinhouden vertaalt naar leeractiviteiten en deze structureert in een lesverloop met logische opbouw (inleiding, opwarming, kern, slot).
FG1 1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. de student bepaalt en/of past zijn/haar gekozen werkvormen aan volgens de doelgroep van de examenworkshops (jonge kinderen of jongeren).
FG1 1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. de student zoekt en/of verzint wekelijks een speloefening rond een bepaalde doelstelling en voor een bepaalde doelgroep (individueel) en bereidt in duo twee examenworkshops voor (initiatie aan 6/7-jaringen + expressie aan jongeren).
FG1 1.7 De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. de student geeft twee examenworkshops aan verschillende doelgroepen en laat zich ondersteunen door een sidecoach (of co-teacher) om de leeromgeving en de heterogenitiet binnen de klasgroep te bewaken.
FG1 1.8 De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden, individueel en indien nodig in team. de student observeert een les muzische vorming aan 6/7-jarigen en maakt hiervan een verslag waarbij observatie, interpretatie en didactische visie aan bod komen.
FG1 1.9 De leerkracht kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. de student bestudeert verschillende methodieken om te evalueren en past deze toe tijdens microteaching en examenworkshops.
FG1 1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen. de student traint zich a.d.h.v. microteaching en examenworkshops in het geven van instructies en hij omschrijft de beginsituatie van verschillende doelgroepen in een observatieverslag.
FG1 1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep. de student speelt in op de diversiteit van verschillende doelgroepen a.d.h.v. microteaching en examenworkshops. Hij omschrijft de beginsituatie van verschillende doelgroepen in een observatieverslag.
FG1 1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek. de student maakt minstens 1 crossover in zijn examenworkshops naar een andere kunstdiscipline (muziek, dans of beeld).

FG2 2.1 De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. de student kiest, in overleg met zijn co-teacher, voor een stimulerende inkleding van de examenworkshops.
FG2 2.2 De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. de student stimuleert de leerlingen tijdens de examenworkshops tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie.
FG2 2.3 De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. de student stimuleert de leerlingen tijdens de examenworkshops tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie.
FG2 2.5 De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden. de student beantwoordt vraagstellingen rond probleemsituaties en gedragsmoeilijkheden en toetst deze aan de praktijk tijdens examenworkshops initiatie & expressie met behulp van een co-teacher.

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen. de student maakt een verzamelmap met speloefeningen rond diverse doestellingen en voor verschillende doelgroepen.
FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden. de student past zijn/haar kennis toe tijdens microteaching en examenworkshops.
FG3 3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen. de student betrekt andere disciplines in zijn/haar examenworkshops (maakt cross overs).

FG4 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. de student bereidt goed gestructureerde examenworkshops voor en voert deze uit.
FG4 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen. de student bereidt goed gestructureerde examenworkshops voor en voert deze uit
FG4 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. de student beschrijft de organisatie van zijn examenworkshops in een uitgebreide voorbereiding en past deze aan aan de doelgroep.

FG5 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen. de student evalueert zijn/haar eerste examenworkshop en stuurt zich bij met het oog op de tweede examenworkshop.

FG8 8.4 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen. de student maakt afspraken met de vakleerkrachten van de stagescholen waar hij/zij examenworkshops geeft.

FG11 11.1 Beslissingsvermogen
FG11 11.2 Relationele gerichtheid
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid
FG11 11.4 Leergierigheid
FG11 11.5 Organisatievermogen
FG11 11.6 Zin voor samenwerking
FG11 11.7 Verantwoordelijkheidszin
FG11 11.8 Creatieve gerichtheid
FG11 11.9 Flexibiliteit
FG11 11.10 Zelfbewustzijn
FG11 11.11 Artisticiteit

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

  • observatie, interpretatie en didactische visie (toepassing van didactisch drieluikenschema in een observatieverslag)
  • doelstellingen en leeractiviteiten: kiezen, formuleren, aanpassen…
  • leerinhouden selecteren voor diverse doelgroepen.
  • leeractiviteiten + lesstructuur- en opbouw
  • didactische werkvormen
  • doelstellingen en leermiddelen: zoeken, samenstellen, uitproberen, structureren, aanpassen, maken.
  • methodieken, doelgroepen + inkleding en opbouw van speloefeningen
  • observatie, interpretatie en didactische visie (toepassing van didactisch drieluikenschema in een observatieverslag)
  • evaluatie en zelfevaluatie
  • microteaching
  • diversiteit & differentiëren
  • domeinoverschrijdend werken
  • emoties & persoonlijkheid, individualiteit & collectiviteit, sociale, pedagogische en artistieke context.
  • methodieken + aandacht voor emoties & persoonlijkheid, individualiteit & collectiviteit, sociale, pedagogische en artistieke context.
  • methodieken, klasmanagment & interactie + aandacht voor emoties & persoonlijkheid, individualiteit & collectiviteit, sociale, pedagogische en artistieke context.
  • methodieken, de rol van de leerkracht + probleemsituaties
  • les- en/of jaarplannen maken, lesvoorbereidingen maken, verzamelmap speloefening
  • verzamelmap speloefeningen, microteaching en workshops initiatie & expressie
  • cross-overs maken en ervaren
  • lesvoorbereidingen maken
  • zelfevaluatie
  • samenwerking

Studiematerialen (lijst)

4 je mee? Initiatielessen voor 6-jarigen met cross-overs naar de kunstdisciplines drama, dans, muziek, beeldVerplicht€ 29,90
  • Auteur: Bob Selderslaghs, Annouk Van Moorsel, Sanne Caluwaerts, Indra Wolfaert

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • cursus "deel 1:  initiatie" + "deel 2: dramatische expressie" - Bob Selderslaghs: te verkrijgen via Digitap of docent.
  • "4 je mee? - een leerlijn initiatie voor 6/7-jarigen met cross overs naar drama, dans, muziek en beeld" - Bob Selderslaghs, Annouk Van Moorsel, Sanne Caluwaerts, Indra Wolfaert - Garant Uitgeverij nv - 2013 (te verkijgen via uitgeverij of bestelling bij docent).

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

* "DRAMA aangenaam" - een dramaleerlijn voor de leeftijd 4 t/m 12 jaar - Schoolsupport (i.s.m. Kunst Centraal) - te verkrijgen via www.schoolsupport.nl of www.abimo.net
* Leerplannen DKO en KSO:
- raamleerplan woordkunst DKO te verkrijgen via OVSG (info@ovsg.be of www.ovsg.be)
- leerplan Algemene Verbale Vorming KSO in het GO! te verkrijgen via docent.
* Eindtermen muzische vorming: Lager Onderwijs te verkrijgen via www.ond.vlaanderen.be
* "Een koffer vol - dramatische expressie in het KSO" - Bob Selderslaghs, te verkrijgen via docent.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werkplekleren en/of stage10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen140,00 uren
  • Omschrijving: werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht10,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off10,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

20% vaardigheidstoets hands on (E): workshop initiatie en dramatische expressie voorbereiden, begeleiden en evalueren.
10% reflectieopdracht (E): schriftelijke reflectie op de examenworkshops
10% vaardigheidstoets hands off (E): lesvoorbereidingen examenworkshops 

60% vaardigheidstoets simulatie permanent (P): groepsvaardigheidsoefeningen, werksimulaties, rollenspelen, microteaching...

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
* Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
* Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd.

Tweede zittijd:
100% kennistoets (E): mondeling examen op basis van cursus deel 1 (initiatie) en deel 2 (expressie).