Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Praktijkstudie25803/1635/1819/1/87
Studiegids

Praktijkstudie

25803/1635/1819/1/87
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding drama
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding dans als Praktijkstudie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Praktijkstudie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: De Hondt Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Deel 1: 5 x 2u hoor-en werkcollege - 'fonetica'
Deel 2: 4 x 2u hoor- en werkcollege - 'lezingen & workshops gastdocenten'
Deel 3: 4 x 3u artistieke praktijk - 'Inleiding tot de praktijk van het ensceneren'

Begincompetenties (tekst)

Met een academisch bachelorsdiploma drama, in het studiegebied muziek en podiumkunsten, kan men inschrijven voor de specifieke lerarenopleiding drama samen met de inschrijving voor de master. Het diploma van leraar kan pas behaald worden na het behalen van de mastergraad.

Eindcompetenties (tekst)

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen. In DEEL 1 bestudeert de student de theorie van de fonetica (lichaamsfuncties bij het spreken/ uitspraakleer/ assimilatie/ steminzet/ fonetisch schrift). In DEEL 2 ontwikkelt de student een visie op de vakken 'Voordracht' en 'Welsprekendheid' in het DKO en het KSO d.m.v. lezingen door en gesprekken met gastlectoren. In DEEL 3 verbreedt de student zijn kennis m.b.t. de praktijk van het ensceneren.
FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden. DEEL 1: de student kan zijn theoretische kennis van de fonetica toepassen in oefeningen. DEEL 2: de student reflecteert over de betekenis en inhoud van de vakken 'Voordracht' en 'Welsprekendheid'. DEEL 3: de student reflecteert over de praktijk van het ensceneren a.d.h.v. scenografisch concept.
FG3 3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen. De student neemt zijn vakinhoudelijke verantwoordelijkheid op.

FG5 5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De student past zijn verworven kennis toe in de vakdidactieken en praktijkonderdelen van de opleiding.

FG8 8.4 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen. De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.

FG9 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.
FG9 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving. De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.

FG11 11.2 Relationele gerichtheid De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid De student toetst de verworven kennis en input aan eigen inzichten.
FG11 11.4 Leergierigheid De student staat open voor nieuwe kennis en inzichten.
FG11 11.11 Artisticiteit De student breidt zijn vakmanschap uit en ontwikkelt een artistieke visie op het ensceneren en op de vakken 'Voordracht' en 'Welsprekendheid' in het DKO en het KSO.

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

DEEL 1:
* fonetica (lichaamsfuncties bij het spreken/ uitspraakleer/ steminzet/ assimilatie/ fonetisch schrift.
* schiftelijke en mondelinge oefeningen m.b.t. de fonetica.
* theoretische kennis van het Standaardnederlands.

DEEL 2:
* lezingen/gesprekken over 'Voordracht' en 'Welsprekendheid'.
* mondelinge reflectie over de vakken 'Voordracht' en 'Welsprekendheid' in het DKO en het KSO.
* toepassing van het Standaardnederlands in gesprek met gastlectoren.
* Lezingen van gastlectoren met vraag & antwoord.
* Mondelinge reflectie m.b.t. visie op 'Voordracht' en 'Welsprekendheid'.

DEEL 3:
* inleiding op de praktijk van het ensceneren.
* de ontwikkeling van een scenografisch concept.
* communiceren met theatertechnici (licht & geluid/ decor/…)

Algemeen:
* Waar begint en eindigt je verantwoordelijkheid als leraar woord/drama op het vlak van stem & spraak, voordracht vs. toneel, vakinhoudelijke verdieping & navorming en je rol als regisseur en/of scenograaf? * Ontwikkeling van een vocabularium en een visie.
* Visieontwikkeling op kunstonderwijs.
* Actieve deelname aan werk- en hoorcolleges en lezingen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus Fonetica op Digitap of via docent (bob.selderslaghs@ap.be)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets30,00
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00
AcademiejaarReflectieopdracht30,00

Toetsing (tekst)

Kennistoets (multiple choice: deel 1) + Reflectie-opdracht (lezingen: deel 2) + Projectopdracht permanent met mondelinge reflectie (deel 3).