Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek groepsmusiceren1634/1633/1819/1/42
Studiegids

Vakdidactiek groepsmusiceren

1634/1633/1819/1/42
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Vakdidactiek groepsmusiceren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Malaise Jeroen
Andere co-titularis(sen): Deneckere Tom
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen.

Begincompetenties (tekst)

  • Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding Muziek.
  • Competenties m.b.t. de observeren verworven hebben binnen het opleidingsonderdeel Didactiek van het artistiek leren.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
De student kan uit een klasobservatie de individuele en gezamenlijke sterktes en werkpunten van een groep inschatten.
FG1 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
De student kan uit het bestaande repertoire geschikt materiaal kiezen aangepast aan de leerlingengroep.

FG2 2.1 De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
De student heeft aandacht voor de sociale interactie binnen de klasgroep en speelt hier op in.

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
De student kent de leerplannen en de muzikale- en samenspelparameters en kan deze hanteren.
FG3 3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
De student kent de bredere structuur DKO en kan de vakken groepsmusiceren hierin inhoudelijk en strctureel plaatsen.

FG4 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen.
De student kan een realistische timing opstellen en deze handhaven.

FG5 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
De student kan eigen sterktes en zwaktes benoemen en hier passend mee omgaan.

FG11 11.2 Relationele gerichtheid
De student verwerft de nodige sociale vaardigheden om als leraar te functioneren in de klas / opleiding / school
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid
De student verwerft een kritische ingesteldheid en kan refelecteren over het eigen functioneren.
FG11 11.4 Leergierigheid
De student is gericht op de actualisering van kennis en vaardigheden door levenslang leren.

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

Leerplannen (een kritische benadering en interpretatie van de leerplannen SSP/IE, ensemble, koor, vocaal ensemble, lyrische kunst in het DKO).
Lesvoorbereidingen maken: indeling + notatiesysteem.
Observatie en zelfevaluatie.
Doelstellingen formuleren.
Remedierings-, inspeel-, gehoor- … oefeningen maken.
Gerichte oefeningen, afhankelijk van het ensemble maken die gericht zijn op de ontwikkeling van het naar elkaar luisteren en samen werken aan een muziekstuk met verschillende personen en persoonlijkheden.
Repertoireopbouw.
Werkvormen : demonstreren, leergesprekken, improvisatie, spelobservaties in de DKO-klassen.
Kennismaking met de klassiek afdeling voor studenten jalm en vice versa.



Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Zie bibliografische lijst die aan alle studenten wordt aangeboden
Zie materiaal (opnamen, wetenschappelijke bronnen, programma’s, actualia) dat wekelijks aan de studenten ter kennisgeving wordt aangeboden.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistiek-educatieve projectopdracht50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatiecriteria:

De student is geslaagd als de doelstellingen behaald zijn. De graad wordt bepaald door de mate waarin de doelstellingen zijn behaald. Grote en grootste onderscheiding worden enkel bekomen indien van een zeer grote persoonlijke inbreng sprake is.

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd of de coördinator.