Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek instrument/zang of jazz/lichte muziek8600/1633/1819/1/12
Studiegids

Vakdidactiek instrument/zang of jazz/lichte muziek

8600/1633/1819/1/12
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
(#) Keuzeopleidingsonderdeel (moet vervangen worden)
Voor dit keuzeopleidingsonderdeel moet één van deze opleidingsonderdelen gekozen worden:
  • Vakdidactiek accordeon (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek accordeon (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek althobo (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek altviool (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek bas (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek basklarinet (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek bastrombone (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek cello (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek contrabas (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek contrabas (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek drums (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek elektrische bas (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek fagot (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek fluit (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek fluit (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek gitaar (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek gitaar (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek harp (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek hobo (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek hoorn (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek klarinet (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek klarinet (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek klavecimbel (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek mandoline (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek marimba (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek orgel (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek percussie (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek percussie (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek piano (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek piano (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek pianoforte (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek piccolo (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek saxhoorn (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek saxofoon (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek saxofoon (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek trombone (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek trompet (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek trompet (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek tuba (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek vibrafoon (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek viool (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek viool (jazz) (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek zang (6 studiepunten)
  • Vakdidactiek zang (jazz) (6 studiepunten)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Colman Lies
Andere co-titularis(sen): Aper Katrijn, Baert Jeroen, Billiet Jeroen, Caluwaerts Sanne, Cardoen Edwige, Deneckere Tom, Duyck Ilse, Gooris Wout, Lafaille Ann, Malaise Jeroen, Sanen Jan, Smet Laurens, Susljic Zvezdana, Synnave Geert, Thys Peter, Vaerendonck Guy, Van Dyck Tom, Verhoyen Peter, Vinken Jan-Kris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen.

Sommige vakdidactieken worden maar om de 2 jaar georganiseerd.

De studenten volgen 30u lessen vakdidactiek instrument of zang. Daarnaast volgen ze 5u bewegingsleer.

Begincompetenties (tekst)

  • Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding Muziek.
  • Competenties m.b.t. de observeren verworven hebben binnen het opleidingsonderdeel Didactiek van het artistiek leren.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
De student-leerkracht kan de beginsituatie vaststellen, noteren (bij lesvoorbereiding) en hieraan de onderwijstrategie aanpassen. De student-leerkracht kan via observatie inschatten welke keuzes hij/zij in een les maakt.
FG1 1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.
De student-leerkracht maakt vanuit observatie gerichte keuzes in lesdoelen.
FG1 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
De student-leerkracht kan op de juiste wijze houding en de functie ervan benoemen en aanwenden.
FG1 1.7 De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
De student-leerkracht toont via een aangepaste onderwijs- en leerstrategie dat hij leerlingen kan motiveren. Verder kan de student-leerkracht ook de leeromgeving aanpassen aan de belangstelling en en capaciteiten van de leerling(en).
FG1 1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
De student-leerkracht leert alert zijn voor diversiteit van leergroep.
FG1 1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.
De student-leerkracht toont dat hij verbanden kan leggen tussen de verschillen vakken en kan via vakoverschrijdende projecten ontwikkelingsprocessen opzetten.

FG2 2.1 De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
De student-leerkracht coacht leerlingen op een stimulerende en motiverende wijze.
De student-leerkracht kan leerlingen op een gepaste wijze evalueren en feedback geven.
De student-leerkracht kan muzikale beleving bij leerlingen stimuleren.
FG2 2.3 De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
De student-leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
De student-leerkracht kan leerlingen een gepaste studiemethodiek aanbrengen en het leert hen deze oefenen
De student-leerkracht kan goede attitudevorming bij leerlingen tot stand brengen door aandacht te hebben voor inzet, volharding afwerking, uitvoering...
FG2 2.6 De leerkracht kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen.
De student-leerkracht kan via oefeningen en feedback de fysiologisch gezonde speelwijze van het instrument bevorderen.
De student-leerkracht draagt zorg voor het algemen welbevinden van leerlingen.
De student-leerkracht toont het belang van lichamelijk bewustzijn binnen artistieke creatie.

FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
De student-leerkracht kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden bij het voorbereiden en uitvoeren van een leeractiviteit. Bv. Actueel gebruikte methodes en didactisch repertoire.

FG4 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
De student-leerkracht kan op correcte wijze adminstratieve taken uitvoeren, vaardigheden van een goed klasmanagment aanwenden (opstellen uurroosters, organiseren klasconcerten, toonmomenten…
FG4 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen.
De student-leerkracht kan een voor de leerlingen gelijktijdige of opeenvolgende activiteit gestructureerd laten verlopen.
De student-leerkracht kan een timing opstellen, respecteren en indien nodig aanpassen.

FG5 5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
De student-leerkracht kan het belang van ergonomie verwoorden en toepassen in concrete lessituaties.
FG5 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
De student-leerkracht kan zijn didactisch handelen voortdurend verder onwikkelen vanuit reflectie en analyse.

FG6 6.2 De leerkracht kan met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externen.
De student-leerkracht kan op gepaste wijze communiceren met de ouders.

FG7 7.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.
De student-leerkracht kan, zonder zijn/haar eigenheid te verliezen functioneren in teamverband.

FG11 11.3 Kritische ingesteldheid
De student-leerkracht kan zijn eigen handelen en denken analyseren en hier feedback op geven.
FG11 11.4 Leergierigheid
De student-leerkracht toont een open en communicatieve houding en is empathisch.
FG11 11.9 Flexibiliteit
De student-leerkracht kan zich aanpassen aan de diversiteit van de leerlingen/werksituatie.




Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

  • Repertoire

- Methodes
- Inspeel- gehoor- ritmische-, creatieve … oefeningen maken
- Vormgevoel opbouwen
- Etudes, toonladders, drieklanken, technische oefeningen rangschikken en aanpassen
- Klas-, concert- en examenrepertoire
- Didactische analyse
- Improvisatie
- Stijlen

  • Lesplanning

- Leerplan
- Jaarplan
- Lesvoorbereiding
- Doelstellingen bepalen en formuleren
- Observeren en evalueren van leerlingen
- Zelfevaluatie
- Bepalen van de beginsituatie
- Lesinhouden structureren
- Leerlingvolgsysteem
- Agenda

  • Bespelen van je instrument

- Houding
- Oog krijgen voor de houding van leerlingen tijdens het spelen en voorkomen van lichamelijke letsels
- Toonvorming, articulatie
- Ademhaling indien van toepassing

  • Instrumentkunde

- Bouw
- Aanverwante instrumenten
- Kinderinstrumenten en -aanpassingen

  • Lesmethodiek

- GGIL
- Creativiteit, muzikaliteit en stijlbesef
- Studiemethode
- Werkvormen (demonstreren, leergesprekken, improvisatie, spel, ...)
- Leermiddelen
- Muziekkeuze, ritme ontwikkeling, begeleiding
- Proeflessen maken/uitvoeren
- Organisatievormen, o.a. groepsgericht lesgeven
- Omgaan met leerlingen van verschillende leeftijden en in verschillende contexten

  • Leerkrachtenprofiel

- Engagement
- Persoonlijke visie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Eigen syllabus, leerplannen DKO,  partituren, studieboeken, instrument.
Sportkledij voor de lessen Lichamelijk Bewustzijn.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Vormen van groepsleren5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen145,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie + examen: mondeling examen (specifiek instrument) + taak (lichamelijk bewustzijn voor docenten) .

Binnen elk onderdeel staat 40% van de punten op permanente evaluatie en 60% op het afsluitend examen en/of de taak (1ste examenperiode).

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.

Voorwaarden voor gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd.

De student moet slagen voor elke deelproef van het opleidingsonderdeel om voor het volledige opleidingsonderdeel te kunnen slagen. Indien men voor een deelproef niet slaagt, wordt het laagste cijfer van de deelproef het cijfer van het hele opleidingsonderdeel en wordt de student voor het hele opleidingsonderdeel doorverwezen naar de volgende examenperiode.