Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek AMT/MT8601/1633/1819/1/46
Studiegids

Vakdidactiek AMT/MT

8601/1633/1819/1/46
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Vakdidactiek AMT/MT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Thys Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen.

Begincompetenties (tekst)

  • Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding Muziek.
  • Competenties m.b.t. de observeren verworven hebben binnen het opleidingsonderdeel Didactiek van het artistiek leren.

Eindcompetenties (tekst)

Inzicht in lespraktijk en leerinhoud AMT-MT (Muziektheorie academies), inzicht verkrijgen in leerstofinhoud en –volgorde. Het op een verantwoorde en competente manier aanbieden van leerstof aan leerlingen van een academie.

Kennis
De student leerkracht kent het minimum leerplan AMT/MT en kan hierbij aansluitend een jaarplan AMT/MT opbouwen.
De student leerkracht kent grondig alle toepassingen van de harmonische fenomen, illustraties uit de literatuur en de meest gebruikte handboeken voor harmonie en (vorm)analyse.

Vaardigheden
De student leerkracht kan via voorbeelden op de piano en andere hulpbronnen, de harmonische fenomenen toelichten, uitleggen en verduidelijken.
De student leerkracht weet hoe hij vanuit gerichte vraagstelling en goed gekozen luistervoorbeelden de nieuwe leerstofonderdelen kan aanbrengen.
De student leerkracht ontwikkelt een brede interesse en is in staat om leerlingen te enthousiasmeren.
De student leerkracht kan de harmonie-oefeningen verbeteren. Hij kan deze oefeningen plaatsen binnen een algemeen muzikale context en kan zijn leerlingen het belang van deze technische oefeningen laten inzien in hun ontwikkeling naar een vrije muzikale toepassingen zoals eigen composities, arrangementen of een intelligente muziekbeluistering.
De student leerkracht kan de link leggen tussen de meerwaarde van de lessen AMT/MT en het bespelen van een instrument.

Attitudes
De student leerkracht getuigt van een brede interesse in hun vakgebied en vertoont een oprechte belangstelling voor hun toekomstige doelgroep, met name de leerlingen!
De student leerkracht kan levendig vertellen en leerlingen motiveren.
De student leerkracht kan zijn doceerstijl aanpassen aan de leeftijd van hun doelgroep (jongeren, volwassenen).
De student leekracht is collegiaal.

Zie ook competentiematrix.

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

Leerstof muziekschriftuur op academieniveau.

Dit houdt in:
  • akkoordenleer
  • melodieleer
  • begeleidingstechnieken
  • vormleer

Naast de schrijfvaardigheid zoals deze vroeger voornamelijk aan bod kwam, wordt de nadruk gelegd op :
  • auditieve lesvormen (luistervoorbeelden),
  • literatuurvoorbeelden analyseren,
  • creatieve werkvormen zoals begeleidingen maken bij bestaande muziek,
  • arrangementen maken van oefeningen,
  • leren verbeteren van AMT/MT oefeningen,
  • aanleggen van een repertoirelijst van de meest voorkomende harmonische fenomenen,
  • harmonische analyse naar de bruikbaarheid binnen het DKO van een groot werk (pianosonates, symfonie, opera, oratorium, ...) naar keuze,
  • eigen composities van studenten leren beoordelen en sturen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Melody and Harmony van Elie Siegmeister, Counterpoint van Kent, Geeurickx : functionele harmonie, recente harmonieboeken
Minimumleerplan AMT/MT 
Eigen cursus

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Vergelijkende studie van verschillende handboeken over muziekschriftuur

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatiecriteria:
De student die tijdens de permanente evaluatie blijk geeft van de gevraagde attitudes (zie eindcompetenties) en tijdens het examen in voldoende mate de vereiste kennis en vaardigheden (zie eindcompetenties) kan aantonen is geslaagd.
De graad wordt bepaald door de mate waarin de doelstellingen zijn behaald. Grote en grootste onderscheiding worden enkel bekomen indien van een zeer grote persoonlijke inbreng sprake is.

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd.