Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Uitdieping vakdidactiek algemene muziekleer (AMV/AMC/MG)24293/1633/1819/1/74
Studiegids

Uitdieping vakdidactiek algemene muziekleer (AMV/AMC/MG)

24293/1633/1819/1/74
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: De Boo Hilde
Andere co-titularis(sen): Colman Lies, Synnave Geert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen.

Begincompetenties (tekst)

Competenties ingeoefend in Observatiestage, Didactiek van het artistiek en in Vakdidactiek Algemene Muziekleer (AMV / AMC)

Eindcompetenties (tekst)

AMV
De studenten kennen het minimum leerplan voor AMV.
Ze verwerven inzicht in de algemene en specifieke doelstellingen, de pedagogische technieken en structuren van een AMV-les.
Ze hanteren en sturen groepsdynamische processen, ze kunnen onderwijs-leerstrategieen opbouwen, zijn alert voor procesvertragende factoren en kunnen hierop adequaat remediƫren (foutenanalyse).
Ze bezitten een ruime repertoirekennis.
De studenten kunnen jongeren en volwassenen stimulerend begeleiden in hun muzische opleiding. Ze kunnen verbanden leggen met de theoretische inzichten en deze vertalen naar de AMV-praxis.
Zij kunnen een verantwoorde keuze maken tussen de verschillende didactische werk- en organisatievormen bij het voorbereiden van een AMV-les.
De studenten kunnen zelf lesmateriaal aanmaken dat perfect aansluit bij het lesonderwerp (werkblaadjes of oefeningen voor de leerlingen, liedjes, meerstemmige oefeningen, enz.)
De studenten kunnen een timing per les of lesfase inschatten en respecteren.
De studenten verwerven de nodige (sociale) vaardigheden om als leraar te functioneren in de klas/opleiding/school).
De studenten kunnen kritisch reflecteren over het eigen functioneren.
Ze zijn gericht op de actualisering van kennis en vaardigheden door levenslang leren.

AMC/MG
Kennis
De studenten kennen het minimum leerplan AMC (Vlaamse gemeenschap en OVSG) en kunnen hierbij aansluitend een jaarplan AMC opbouwen.
De studenten kennen representatieve genres en stijlen en kunnen deze linken aan exemplarische en illustratieve luistervoorbeelden.
Vaardigheden
De studenten ontwikkelen een actieve en creatieve luisterpraktijk, waar mogelijk in combinatie met een actieve musiceerpraxis.
De studenten weten hoe ze de luisterattitude van hun toekomstige leerlingen kunnen sturen via gerichte luisteropdrachten (o.m. vanuit de parameters).
De studenten ontwikkelen een brede interesse en zijn in staat om leerlingen te enthousiasmeren.
De studenten erkennen de meerwaarde van afwisselende didactische werkvormen (doceren, vraaggesprek, luisteropdrachten, actief musiceren...).
De studenten verwerven inzicht in het maken van een lesvoorbereiding AMC.
Pas tijdens de stagepraktijk zal blijken of zij deze vaardigheid daadwerkelijk bezitten.
Attitudes
De studenten getuigen van een brede interesse in hun vakgebied en vertonen een oprechte belangstelling voor hun toekomstige doelgroep, met name de leerlingen!
De studenten kunnen levendig vertellen en leerlingen motiveren.
De studenten kunnen hun doceerstijl aanpassen aan de leeftijd van hun doelgroep (jongeren, volwassenen).
De studenten zijn collegiaal.

Zie ook competentiematrix

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

AMV
Literatuur: theoretische werken, artikels, verslagen, methodes, studieboeken, handboeken, leerplannen.
Leren lesvoorbereidingen maken (doelstellingen formuleren, oefeningen maken)
Leren plannen (timing, dosering).
Observeren en kritisch bespreken.
Zelfevaluatie.
Didactische werkvormen leren hanteren (demonstreren, leergesprekken, remedieren, improviseren, efficiƫntie in het gebruik van middelen en tijd).

AMC/MG
Syllabus Minimum leerplan AMC Vlaamse Gemeenschap en alternatief leerplan AMC OVSG:
lectuur ervan koppelen aan kritsche bespreking en concrete toepassingen.
Tekstbijlagen en partituuruittreksels van exemplarische luistervoorbeelden
Bibliografische lijst, discografie en overige bronnen
Exemplarische voorbeelden van jaarplannen
Model voor opmaak lesvoorbereiding
Inspirerende voorbeelden van gerichte luisteropdrachten
Denkoefeningen bij het creatieve leerproces, gericht op een heldere vraagstelling, op de zorgvuldige keuze van begrippen, op het oordeelkundig kiezen van exemplarische luistervoorbeelden. Noodzakelijke parate kennis

Studiematerialen (tekst): Verplicht

AMV
Een aantal van de meest gebruikte actuele leerboeken AMV (voor de leerling) en handboeken AMV (voor de leerkracht).

AMC/MG
Eigen cursus, bibliografische lijst, leerplannen, jaarplannen, uitgebreide discografie, tekstbijlagen en partituren. Alle studenten krijgen de syllabus met bijlagen.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

AMV
Een aantal bundels met eenstemmige of meerstemmige liederen (ook in het Nederlands).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen150,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatiecriteria:

De student die tijdens de permanente evaluatie blijk geeft van de gevraagde attitudes (zie eindcompetenties) en tijdens het examen in voldoende mate de vereiste kennis en vaardigheden (zie eindcompetenties) kan aantonen is geslaagd.
De graad wordt bepaald door de mate waarin de doelstellingen zijn behaald.

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd.