Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stage 1 instrument/zang28268/1633/1819/1/06
Studiegids

Stage 1 instrument/zang

28268/1633/1819/1/06
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek
    Keuzepakket:
    • Instrument/Zang: keuzestage
    • Jazz/Lichte muziek: keuzestage
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Colman Lies
Andere co-titularis(sen): Aper Katrijn, Baert Jeroen, Billiet Jeroen, Caluwaerts Sanne, Cardoen Edwige, Duyck Ilse, Gooris Wout, Lafaille Ann, Malaise Jeroen, Sanen Jan, Smet Laurens, Susljic Zvezdana, Synnave Geert, Thys Peter, Vaerendonck Guy, Van Dyck Tom, Verbist Peter, Verhoyen Peter, Vinken Jan-Kris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar) of 31.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Observatielessen, doestage, supervisie en zelfstudie.

Begincompetenties (tekst)

Competenties ingeoefend in Observatiestage, Didactiek van het artistiek leren en Vakdidactiek Instrument / Zang.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
De student-leerkracht bereidt lessen voor op het lesvoorbereidingsformulier en geeft stagelessen die zich op flexibele wijze gebaseerd zijn op de lesvoorbereiding
FG1 1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.
De student-leerkracht bereidt lessen voor op het lesvoorbereidingsformulier en geeft stagelessen die zich op flexibele wijze gebaseerd zijn op de lesvoorbereiding
FG1 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
De student-leerkracht bereidt lessen voor op het lesvoorbereidingsformulier en geeft stagelessen die zich op flexibele wijze gebaseerd zijn op de lesvoorbereiding
FG1 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
De student-leerkracht bereidt lessen voor op het lesvoorbereidingsformulier en geeft stagelessen die zich op flexibele wijze gebaseerd zijn op de lesvoorbereiding
FG1 1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
De student-leerkracht bereidt lessen voor op het lesvoorbereidingsformulier en geeft stagelessen die zich op flexibele wijze gebaseerd zijn op de lesvoorbereiding
FG1 1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
De student-leerkracht bereidt lessen voor op het lesvoorbereidingsformulier en geeft stagelessen die zich op flexibele wijze gebaseerd zijn op de lesvoorbereiding
FG1 1.7 De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
De student-leerkracht geeft les en baseert zich hiervoor op flexibele wijze op de lesvoorbereiding
FG1 1.8 De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden, individueel en indien nodig in team.
FG2 2.1 De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
De student-leerkracht geeft lessen met focus op zowel vakinhoudelijke, dynamisch affectieve, sociale als talige elementen
FG2 2.2 De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.
De student-leerkracht geeft lessen met focus op zowel vakinhoudelijke, dynamisch affectieve, sociale als talige elementen
FG2 2.3 De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
De student-leerkracht geeft lessen met focus op zowel vakinhoudelijke, dynamisch affectieve, sociale als talige elementen
FG2 2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
De student-leerkracht geeft lessen met focus op zowel vakinhoudelijke, dynamisch affectieve, sociale als talige elementen
FG2 2.5 De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden.
De student-leerkracht geeft lessen met focus op zowel vakinhoudelijke, dynamisch affectieve, sociale als talige elementen
FG2 2.6 De leerkracht kan hetfysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen.
De student-leerkracht geeft lessen met focus op zowel vakinhoudelijke, dynamisch affectieve, sociale als talige elementen
FG2 2.7 De leerkracht kan strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige leerlingen.
De student-leerkracht geeft lessen met focus op zowel vakinhoudelijke, dynamisch affectieve, sociale als talige elementen

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
De student-leerkracht kiest aangepaste leerinhouden (WAT)
FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
De student-leerkracht kiest aangepaste leerinhouden (WAT)
FG3 3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
De student-leerkracht kiest en gebruikt aangepaste leerinhouden (WAT)

FG4 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
De student-leerkracht beschrijft in de lesvoorbereidingen HOE de lessen georganiseerd en gepland worden worden, past dit flexibel toe in de lessen en stuurt bij indien nodig
FG4 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen.
De student-leerkracht beschrijft in de lesvoorbereidingen HOE de lessen georganiseerd en gepland worden worden, past dit flexibel toe in de lessen en stuurt bij indien nodig
FG4 4.3 De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.
De student-leerkracht geeft via de stagemap een overzicht van zijn lessen (agenda), zijn lesvoorbereidingen (met zelfevaluatie) en van zijn reflecties over zijn onderwijskundig functioneren
FG4 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.
De student-leerkracht beschrijft in de lesvoorbereidingen HOE de lessen georganiseerd en gepland worden worden, past dit flexibel toe in de lessen en stuurt bij indien nodig

FG5 5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
De student-leerkracht beschrijft in de lesvoorbereidingen HOE de lessen georganiseerd en gepland worden worden, past dit flexibel toe in de lessen en stuurt bij indien nodig
FG5 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
De student-leerkracht neemt deel aan de supervisies en levert een bijdrage in het overleg over zijn/de onderwijspraktijk en het beroep van leraar in de kunsten.

FG7 7.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.
De student-leerkracht neemt deel aan de supervisies en levert een bijdrage in het overleg over zijn/de onderwijspraktijk en het beroep van leraar in de kunsten.

FG11 11.1 Beslissingsvermogen
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.2 Relationele gerichtheid
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.4 Leergierigheid
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.5 Organisatievermogen
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.6 Zin voor samenwerking
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.7 Verantwoordelijkheidszin
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.8 Flexibiliteit
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.9 Creatieve gerichtheid
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.10 Artistieke gerichtheid
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude
FG11 11.11 Gericht op levenslang leren
De student-leerkracht gedraagt zich als een verantwoordelijk leraar met aandacht voor persoonlijk functioneren, relationele en communicatieve aspecten en attitude


Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties": de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

Stage

Bepalen van de stageplaats:
Bij de stages wordt steeds gestreefd naar een zo groot mogelijke verscheidenheid.
Van de student wordt verwacht dat hij lesgeeft aan kinderen, jongeren en volwassenen in de lagere, middelbare en de hogere graad van het DKO en KSO.
Het bepalen van een stageplaats gebeurt steeds in overleg met de vakdidacticus.
De stageplaatsen dienen te worden goedgekeurd door de opleidingscoördinator.

Na goedkeuring neemt de student zelf contact op met de stageschool en de mentor en maakt hij/zij praktische afspraken.
De praktische gegevens worden ingevuld op het formulier "stage".
Dit formulier wordt bezorgd aan de coördinator van de lerarenopleiding of aan de secretariaatsmedewerker.

De opleiding stuurt hierop een stageovereenkomst ter bevestiging aan de betrokken directies en/of mentoren.

Stageopdracht

1.Observeren
Telkens men aan een groep lesgeeft, observeert men de groep gedurende minimum 1 les en hiervan maakt men een verslag.
2.Lesgeven
De preservicestage bestaat uit 10 lestijden (= 6 studiepunten).
Er wordt maximaal 2 uur stage gegeven op dezelfde dag, er wordt minimaal bij 2 verschillende klasleerkrachten stage gegeven.
Van iedere les wordt vooraf een lesvoorbereiding gemaakt, dit, aan de hand van het "lesvoorbereidingsblad".
De lesvoorbereiding bevat volgende elementen:
• Doelstellingen: wat wil ik bereiken?
• Beginsituatie: aan wie geef ik de les?
• Lesverloop met leerinhouden: hoe ga ik te werk om mijn doel te bereiken?
• Organisatie van de les: Hoe organiseer ik het lesverloop?
• Didactische werkvormen: welke werkvorm gebruik ik? (demonstreren, vertellen, doceren, groeps/individuele opdracht,…)
• Tijdsorganisatie: hoeveel tijd besteed ik aan elk deel van de les?
• Onderwijsleermiddelen. Welke muziek, partituur, tekst, beeld- of ander materiaal gebruik ik?
Er is een sjabloon lesvoorbereiding (zowel digitaal als op papier) ter beschikking.
3.Evaluatie
Na de les maakt de student een verslag van zijn les met de positieve punten en met de onderdelen die niet helemaal verliepen zoals gepland.
4.Stagemap
Bij elke stage hoort een map. Hierin worden alle praktische en inhoudelijke gegevens in verband met de stage verzameld.
Het stagedossier is een belangrijk element in de communicatie tussen student – mentor/vakleraar– stagebegeleider en moet beschikbaar zijn tijdens de stagelessen.
Dit stagedossier bevat volgende onderdelen:
1.Agenda
2.Observatieverslagen
3.Lesvoorbereidingen
4.Evaluaties vakleraar(s)/stagebegeleider/mentor
5.Besluit

Start: na goedkeuring coördinator en ondertekening van de stageovereenkomst

Zie trotter voor meer gedetailleerde informatie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Cursus Vakdidactiek Instrument /Zang
- Te verkrijgen via het electronisch leerplatform en op het secretariaat van het conservatorium van het KCA:
* Trotter SLO
* Checklist preservive stage
* formulier stages
* sjabloon lesvoorbereiding
* formulier verslag lesbegeleiding
* formulier verslag synthese

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen170,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00
Semester 1Stage100,00
Semester 2Stage100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatiecriteria

- De mate waarin de student zelfstandig en doelgericht kan functioneren als leraar:
* Heldere presentatie en lesplanning
* Aangepaste keuze van de leerstof voor de doelgroep
* Aangepaste begeleiding en muzikaliteit
* Gebruik van verschillende werkvormen en dynamieken binnen de leeromgeving
* Klasorganisatie
* Inzicht in de opbouw van de leerinhouden
* Inzicht in het fundament van muzikaal-technische training
* Vaardigheden om de doelgroep te motiveren
* Interactie met de leerlingen
* Bewustzijn van de persoonlijke stijl

- Administratie: stagemap: agenda, lesplannen/lesvoorbereidingen en eventuele evaluaties

- Aanwezigheid en medewerking in supervisies.

Stage, supervisie en administratie worden opgenomen in de evaluatie.
De student moet slagen voor de delen stage en administratie om voor het volledige opleidingsonderdeel te kunnen slagen. Indien men voor een deelproef niet slaagt, wordt het laagste cijfer van de deelproef het cijfer van het hele opleidingsonderdeel en wordt de student voor het hele opleidingsonderdeel doorverwezen naar de volgende examenperiode.