Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Fotogeschiedenis en -actualiteit 112316/1624/1819/1/28
Studiegids

Fotogeschiedenis en -actualiteit 1

12316/1624/1819/1/28
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • fotografie
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Photography
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Titularis: Henneman Inge
Andere co-titularis(sen): Humblet Steven
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (tekst)

De student verwerft inzicht in de geschiedenis van het fotografisch medium, met focus op de 19e eeuw, picturalisme en het modernisme tussen de twee wereldoorlogen.
De student kan de beeldtaal van de besproken fotografen en de mediumspecifieke ontwikkelingen analyseren én contextualiseren in een breder cultuurhistorisch en maatschappelijk perspectief.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student kent de geschiedenis van het fotografisch medium (19e eeuw, picturalisme en het modernisme tussen de twee wereldoorlogen).
BA3 - Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
De student kan de beeldtaal van de besproken fotografen en de mediumspecifieke ontwikkelingen analyseren én contextualiseren in een breder cultuurhistorisch en maatschappelijk perspectief.

Leerdoelen

Een historisch overzicht verschaffen over de (ontstaan)geschiedenis van de fotografie.

Leerinhoud

Aan de hand van powerpointpresentaties, film en tekstseminaries wordt een inleiding gegeven in de fotogeschiedenis en fotoactualiteit. Focus ligt op fotografie in de 19e eeuw en het modernisme. De student krijgt verschillende schrijfoefeningen en groepswerken, van de bespreking van één foto tot recensie van tentoonstellingen.
Naast de presentaties en de reader die ter beschikking worden gesteld via Forum, maken de studenten hun eigen syllabus aan de hand van notities tijdens de les, opzoekwerk in (oa) FoMu bibliotheek en internet, en het handboek ‘Juliet Hacking: Photography: The Whole Story, Thames & Hudson, 2012”.

A VERKENNING actuele fotografie
’10 wegwijzers in het landschap van de hedendaagse fotografie’(ppt)

B FOTOGESCHIEDENIS 19E EEUW

'De periode van de pioniers'

‚De constructie van de Ander (fotografisch portret 19e eeuw)
‚De ontdekking van de wereld: van ontdekkingsreizigers tot armchairtravelling’ (Landschap en toerisme)

C 1918-1945: A New Vision: Avant-gardefotografie
SYLLABUS MODERNIST PHOTOGRAPHY (Synopsis + handbook J Hacking, Chapter 3 1900-1945 - pp 170 - 318)



Powerpointpresentations:

Art in the Age of Mass Media (based on Mary Warner Marien, Photography, A cultural history, Fourth edition, 2013)

August Sander

Dust Breeding, Man Ray and Marcel Duchamp

Documentary Photography in the 1930s and Walker Evans

Early Modernism: Paul Strand


Studiematerialen (tekst): Verplicht

HANDBOEK

Nederlands: Juliet Hacking, Fotografie in het juiste perspectief, Librero, 2013.

READER

John Szarkowsky, Introduction to 'The Photographers' Eye' 1966 (o.a. in Liz Wells, The Photographic reader, pp 97-103) (http://jnevins.com/szarkowskireading.htm) NL: ‚Het oog van de fotograaf’, in: Bibliotheek van de fotografie 1, FoMu, 2004

John Szarkowsky, Looking at Photographs, MOMA, New York, 1973

Walter Benjamin, 'Photography, A Short History' 1931 (New Left Books, London, 1971)

Walter Benjamin, Extracts from 'The Work of Art in the Age of mechanical reproduction, in: Liz Wells, The Photographic Reader, pp 97-103

Susan Sontag, On Photography, Penguin, 1979 (Over Fotografie, 1981)

John Berger, Understanding a Photograph, Penguin Books, 1967

John Berger, Ways of Seeing, London, Penguin Books, 1972

Bibliotheek van de fotografie 1 en 2 , Nederlandse vertalingen van essentiële historische teksten over fotografie, samengesteld en vertaald door Erik Eelbode, FotoMuseum Antwerpen -Fotomuseum Rotterdam (2004) en (2006)

Bibliotheek van de fotografie 3, Dirk Lauwaert. Lichtpapier. Teksten over Fotografie. Fotomuseum Antwerpen en Rotterdam, 2007

Martin Parr and Gerry Badger, The Photobook, A History, Vol. 1, Phaidon, 2004


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Semester 1: permanente evaluatie (afwisseling van hoorcolleges en praktische oefeningen) + mondeling examen
2de examenperiode: mondeling examen