Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Fotogeschiedenis en -actualiteit 212318/1624/1819/1/96
Studiegids

Fotogeschiedenis en -actualiteit 2

12318/1624/1819/1/96
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • fotografie
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Photography
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Henneman Inge
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Eindcompetenties (tekst)

De student heeft een eigen visie ontwikkeld ten opzichte van de fotogeschiedenis. Bouwt inzichten op in de verschillende stijlen en beeldstrategieën doorheen de geschiedenis van de fotografie. Relateert de verworven kennis aan het eigen fotografisch artistiek werk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student kent de hverschillende historische stijlen en beeldstrategieën.
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student heeft een eigen visie op de geschiedenis van de fotografie.
De student kan de verworven kennis koppelen aan het eigen fotografisch artistiek werk.

Leerdoelen

Verder uitdiepen van de fotogeschiedenis in specifieke deelgebieden.

Leerinhoud

Inleiding hedendaagse fotografie:

David Campany, 'Art & Photography', Phaidon, 2012 
Hoofdstukken:
Survey (Inleiding)
Memories and Archives
The Arts of Reproduction and appropriation
Just Looking
The Urban and the Everyday
Traces of Traces, Performance and concept art
The Studio Image
The Original Copy
The Cultures of Nature
Objective Objects

Textseminars:
Dirk Lauwaert, Lichtpapier, Teksten over fotografie, Bibliotheek van de Fotografie 3, FoMu Antwerpen-Fotomuseum Rotterdam, 2007
Vilem Flusser, “Towards a Philosophy of Photography”, 1983/ Een filosofie van de fotografie, Utrecht, Uitgeverij Ijzer, 2007
Susan Sontag “Regarding the Pain of Others”, Penguin Books, 2003
Martha Rosler, “In, Around, and Afterthoughts (On Documentary Photography)” in “The Contest of Meaning”, ed., Richard Bolton
Gerry Badger, ‚De Kunst die zichzelf verbergt’. Aantekeningen over het stille karakter van de fotografie, 2000, in: Bibliotheek van de fotografie 2, FoMu, pp 119-140 (The art that hides itself, Notes on Photography’s Quiet Genius, in: How you look at it. Photographs of the 20th Century, Thames and Hudson, 2000)
Roland Barthes, La Chambre Claire, Camera Lucida
(NLse versie: http://issuu.com/fabz/docs/de_lichtende_kamer/1?e=1192764/5188140

Allen Sekula, Dismantling Modernism - Reinventing Documentary, in: Photography against the grain: essays and photo works 1973-1983

Jeff Wall, Marks of Indifference. Aspects of photography in,or,as, conceptual art. 

Lewis Baltz, Amercian Photographs in the 1970s: too old to rock, to young to die,in: American Images: Photography 1945-1980, ed. Peter Turner/ Penguin Books 1985 (reprinted in Lewis Baltz Texts, Steidl, 2012)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

David Campany, ‚Art and Photography’, Phaidon, 2012
Juliet Hacking, Photography: The Whole Story, Thames & Hudson, 2012 (‚Fotografie in het juiste perspectief’, Librero) pp 320-415

Charlotte Cotton, The photograph as contemporary art, Thames & Hudson, 2009

 


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges90,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Semester 1: Mondeling examen + paper
2de examenperiode: Mondeling examen + paper