Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Historisch onderzoek Fotografie 29788/1624/1819/1/18
Studiegids

Historisch onderzoek Fotografie 2

9788/1624/1819/1/18
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • fotografie
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Photography
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Henneman Inge
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Eindcompetenties (tekst)

De student is in staat om systematisch foto-historisch onderzoek te verrichten en de verworven inzichten te relateren tot het persoonlijk werk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student is in staat om systematisch en gericht foto-historisch onderzoek te verrichten en de verworven inzichten te koppelen aan het persoonlijk werk.

Leerdoelen

Aanreiken van analysesystemen en onderzoeksmethoden.

Leerinhoud

Tijdens de lessen worden analysesystemen en onderzoeksmethoden kritisch besproken. Elke student krijgt de opdracht om een monografisch portret van een fotograaf uit de naoorlogse periode (1945-1975) te maken en hierover te communiceren in een mondelinge presentatie en paper. Van humanistische fotografie, tot street photographers en Colour Photography, van New Topographics tot Conceptuele fotografie. Via intensief onderzoek, feedback en groepsdiscussie verdiepen de studenten zich in het werk van de belangrijkste fotografen van de naoorlogse periode en in de cultuurhistorische context. Gebaseerd op literatuurlijst, studie van fotoboeken en tentoonstellingen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Juliet Hacking, 'Photography: The Whole Story', Thames & Hudson, 2012 (Nederlandse editie: ‚Fotografie in het juiste perspectief’, Librero), 1945-1976, pp 320-415

David Campany, ‚Art and Photography’, Phaidon, 2012 (+ check bibliography)

OPTIONAL

Martin Parr and Gary Badger, The Photobook, A History, Volume 1, Chapter 8, The Indecisive moment. Stream-of-consciousness photobooks, Phaidon, 2004, pp 232-265

M.W. Marien, Photography: a cultural history, part five: Through the lens of culture, pp 311-358

Stephen Shore, The Nature of Photographs, Baltimore, John Hopkins UP, 1998




Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Martin Parr and Garry Badger, 'The Photobook, A History', Volume 1, Chapter 8, The Indecisive moment. Stream-of-consciousness photobook, pp 232-265, Phaidon, 2004
Mark Durden, Photography Today, Phaidon, 2014 (KASK library)
Mary Warner Marien, 'Photography: A Cultural History', Laurence King Publishing, third edition, 2010, part five, 'Through the lens of culture', pp 311-358 (KASK Library)

Bibliotheek van de Fotografie,1,2 & 3, FotoMuseum Antwerpen & Nederlands Fotomuseum, 2004-2007

Roland Barthes, ‘Extracts from Camera Lucida. Reflections on Photography’, The Photography Reader, ed. by Liz Wells (London: Routledge, 2002), pp. 19-30

John Szarkowski, Introduction to The Photogapher’ Eye, 1966 (oa in Liz Wells, The photographic reader , pp 97-103) (Nederlandse vertaling: John Szarkowsky, Inleiding tot ‘Het oog van de fotograaf’, in: (Bibliotheek van de Fotografie 1, FoMu, 2004)

John Berger, Ways of Seeing, London, Pinguin Books, 1972

Walter Benjamin, a Short history of photography, 1931 (New Left Books, Londen, 1971) http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic235120.files/BenjaminPhotography.pdf

Walter Benjamin, Extracts from “The Work of Art in the Age of Mechanical
Reproduction”’, The Photography Reader, ed. by Liz Wells (London: Routledge, 2002), pp 42-52

Susan Sontag, On Photography, Penguin, 1981 (Nederlandse editie: 'Over Fotografie', De Bezige Bij, 2010)
Sontag, Susan, Regarding the Pain of Others, London, Hamish Hamilton, 2003
Bronnen raadplegen op internet en in (oa) de FoMu bibliotheek

Alan Trachtenberg, Classic Essays on Photography, New Haven, Leete’s Island Books, 1980

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk45,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

semester 2: Schriftelijk examen + presentatie/ paper
2de examenperiode: Mondeling examen + paper