Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Genese van een oeuvre24559/1624/1819/1/63
Studiegids

Genese van een oeuvre

24559/1624/1819/1/63
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Theys Hans
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De studenten maken kennis met de ontwikkeling van een aantal oeuvres van hedendaagse beeldende kunstenaars. Ze worden aangemoedigd bondig over de ontwikkeling van hun eigen werk te spreken en in verband te brengen met de lessen. Het gaat om interactieve lessen, waarbij ook studenten het woord nemen, soms in hun eigen atelier. Indien mogelijk zijn er ook een of twee gastcolleges van jonge kunstenaars.



Begincompetenties (tekst)

Geen bijzondere vereisten.

Eindcompetenties (tekst)

De student begrijpt dat het oeuvre van een kunstenaar vaak niet tot stand komt als gevolg van een conceptuele strategie, maar als gevolg van een reeks elkaar opvolgende, ad hoc beslisingen die uit elkaar voortvloeien en met elkaar verwant zijn door de gebruikte materialen en technieken en door de persoonlijkheid (milieu, sociale afkomst, opvoeding, familiale situatie, tijdperk, opleiding, kennis, ervaring, vaardigheid) van de kunstenaar. De student kan tientallen voorbeelden in detail bespreken en verrijken met een persoonlijke benadering. De student kan dit inzicht toepassen op de eigen situatie.

Leerdoelen

Aantonen dat kunstenaars oeuvres vrijwel nooit het resultaat zijn van een planning, maar van een onafgebroken bezig-zijn. De student verlossen van de angst niet te weten 'waarom' hij of zij iets doet of wenst te doen. Door een toegenomen inzicht in de evolutie van het werk van 'echte' kunstenaars, meer zelfvertrouwen oproepe, bij de student.

Leerinhoud

We bestuderen hoe oeuvres zich ontwikkelen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets permanent (Permanente evaluatie)100,00beoordeling van referaten tijdens de lessen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00korte paper op basis van nieuwe inzichten tijdens de lessen

Toetsing (tekst)

Semester 1: Beoordeling van de bijdragen tijdens de les, vooral de spreekbeurt over het eigen werk.

2de examenperiode: Mondeling examen waarin gepeild wordt naar nieuwe inzichten.