Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Studentenparticipatie27172/1624/1819/1/53
Studiegids

Studentenparticipatie

27172/1624/1819/1/53
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
In andere opleidingen:
  • Master in de beeldende kunsten als Studentenparticipatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (tekst)

De student kan:
1. een groep studenten vertegenwoordigen, door in overleg een gedeeld standpunt in te nemen en een gedeeld standpunt op een professionele manier naar voor te brengen in een overlegorgaan 
2. doelgericht communiceren, informatie helder kunnen doorgeven zowel schriftelijk als mondeling
3. actief samenwerken, o.a. in de departementale studentenraad (afspraken nakomen, niet enkel eigen mening verkondigen, teamgeest bevorderend)
4. Meewerken aan besluitvorming, door toekomstgericht voorstellen te kunnen formuleren en te zoeken naar constructieve oplossingen
5. Plannen en organiseren, door mee te werken aan de organisatie van een evenement
6. Coördineren, door een groep studenten te leiden in het nemen van standpunten, organiseren van activiteiten

7. linken en verbanden leggen om zelfstandig beslissingen te nemen ten voordele van de slaagkansen van het project

8. gericht werken naar een eindresultaat 
9. op een zelfstandige en kritische manier reflecteren over de eigen rol binnen de organisatie


The student is able to:

1. play an active role in the representation of (the interests of) fellow students and is professional in his role.

2. communicate accurately, clearly and as intended. Both written and verbal.

3. take an active role in the student council at the Academy and to take into account the backbone (students of his/her main subject/education) and to inform them.

4. find solutions for decision making.

5. plan, organise and participate at an event.

6. coördinate, by leading a group of students in taking actions and leading projects.

7. make decisions (independent) in the best intrest of the project and to make connections.

8. work towards a result.

9. critically reflect on your own role within the organisation of the project.


Leerdoelen

De student leert:
1. een groep studenten vertegenwoordigen, door in overleg een gedeeld standpunt in te nemen en een gedeeld standpunt op een professionele manier naar voor te brengen in een overlegorgaan
2. doelgericht en projectmatig communiceren.
3. actief samenwerken, o.a. in de departementale studentenraad (afspraken nakomen, niet enkel eigen mening verkondigen, teamgeest bevorderend)
4. Meewerken aan besluitvorming, door toekomstgericht voorstellen te kunnen formuleren en te zoeken naar constructieve oplossingen
5. Plannen, organiseren en coördineren.
6. linken en verbanden leggen om zelfstandig beslissingen te nemen ten voordele van de slaagkansen van het project
7. gericht werken naar een eindresultaat
8. op een zelfstandige en kritische manier reflecteren over de eigen rol binnen de organisatie


The student learns to:
1. play an active role in the representation of (the interests of) fellow students and is professional in his role.
2. communicate accurately, clearly and as intended.
3. take an active role in the student council at the Academy and to take into account the backbone (students of his/her main subject/education) and to inform them.
4. find solutions for decision making.
5. plan, organise and coördinate.
6. make decisions (independent) in the best intrest of the project and to make connections.
7. work towards a result.
8. critically reflect on your own role within the organisation of the project.

Leerinhoud

De student leert een actieve rol in te nemen in de vertegenwoordiging van (de belangen van) medestudenten en bij te dragen aan (het verbeteren van) de organisatie van de school (de Academie).
Van de student wordt verwacht dat hij/zij:
- een actieve rol inneemt in het studentenoverleg (de studentenraad van de Academie) en hierbij ook rekening houdt met de achterban (studenten uit de afstudeerrichting/opleiding) en deze ook informeert;
- daarnaast ook deelneemt aan een raad, commissie, werkgroep binnen de Academie of AP (bijvoorbeeld de Raad van de afstudeerrrichting/ Raad SOFA, STUVO);
- bepaalde taken opneemt in de organisatie van studentgebonden aangelegenheden (bijvoorbeeld bij de organisatie van de jaarlijkse Starterstentoonstelling, het Bal Masqué, Sid-in beurzen, vieringen, andere tentoonstellingen).
Er worden introductielessen over de structuur van de school en de verschillende bestuurs-en overlegorganen gegeven bij de aanvang van het academiejaar en eveneens een intro in communicatie- en vergadertechnieken.
Er volgen een tussentijdse opvolgingsgesprek met de verantwoordelijke van het opleidingsonderdeel (maandelijks).


The student learns how to play an active role in the representation of (the interests of) fellow students and how to contribute at (to improve) the organization of the school (the Academy). The student is expected to take an active role in the student council at the Academy and to take into account the backbone (students of his/her main subject/education) and to inform them. The student can take specific tasks in the organization of student related matters e.g. the organization of the annual starters’ exhibition, the “masked ball”, projects, Sid-in fairs, celebrations, other events; but also take new initiatives himself. At the beginning of the academic year some introduction classes will be given to explain the school’s structure and its different governing and consultative bodies. Some follow-up interviews with the supervisor of the course are organized monthly.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren10,00 uren
  • Omschrijving: Tijdens het academiejaar komen we elke maand samen en bespreken we de procedures, mogelijkheden en stand van zaken van de projecten.
  • Duur: Academiejaar
Werkplekleren en/of stage80,00 uren
  • Omschrijving: Het uitwerken en ondersteunen van de projecten.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De student wordt tussentijds opgevolgd. De student zal een schriftelijke weerslag geven van zijn project en een reflectieverslag schrijven.
Some follow-up interviews with the supervisor. The student will make a written report of his project and is own role whitin the project.