Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
AML 273/1626/1819/1/76
Studiegids

AML 2

73/1626/1819/1/76
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • instrument / zang
    • muziektheorie / schriftuur
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Lamoen Marc
Andere co-titularis(sen): Abrath Edwig
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor AML 1.

Onderwijsorganisatie (tekst)

a. Begeleide praktijk - Artistieke praxis: individueel bijsturen op cognitief, motorisch en affectief vlak.
b. Muziektaalvaardigheid ontwikkelen op bewust niveau: individueel - collectief

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de leerdoelen van het voorgaande opleidingsonderdeel.

a. Ritmisch lezen in drie sleutels
b. Intoneren van het blad en uit het geheugen op notennamen en vocalen: inzicht in: * Intervallen met omkeringen * Intonaties uit het geheugen op vocaal, melodie zingen samen met basnoot spelen: melodisch – harmonisch denken * Drieklanken, vierklanken met omkeringen * Toonladders * Ritmische structuren met koppelingen- motorische coördinatie * Muzikale uitvoering
c. Twee- driestemmige vocalisen

Eindcompetenties (tekst)


OLR-Leerdoelen (lijst)

2.5b De student herkent muziekmateriaal op het gehoor.
De student heeft een motorische beheersing van onregelmatige en crossritmes binnen een complexere metrische context
De student kan een langere en complexere gememoriseerde melodie zingen
De student kan intervallen vocaal intoneren binnen een verwijde tonale en atonale context
De student kan vloeiend een melodie lezen binnen een verwijde tonale en complexere metrische context

Leerinhoud

  • Bewust Intoneren melodisch – harmonisch (62 melodieën): M. Lamoen: intervallenanalyse: G/k/r/VG/vk (op vocalen): spelen/zingen in functie van drieklanken, septiemakkoorden + notatie + oefeningen in kwinten - kwartencirkel (transpositie), gebruik van verwijde toonaarden, oefeningen met cadensen – geheugen.
  • Ritmische training en motorische coördinatie (kopies)
  • Leçons progressives de lecture et de rythme, DEEL VI: moeilijke ritmische structuren (op TA) Alain Weber
  • Lezen in vijf sleutels: E. Lamarque en M.J. Goudard: d’une clé à l’autre (Vol.1 B) – G.Dandelot: Manuel pratique pour l’étude des clés. Orkesttrekken.
  • Tweestemmigheid: werkboek Bewust Intoneren / driestemmigheid: Gaston Nuyts - Vic Nees: melodisch-harmonisch inzicht, kennis van de twee/drie stemmen, aanvoelen van dissonantie, muzikale uitvoering - teamwork
  • Zichtlezing in meer verwijde toonaarden
  • Maat en Ritme: 150 oefeningen in het uitvoeren van ritmen DEEL II door: F. Van Der Horst – L.Cauberghs: ritmisch oefenboek deel II
  • Melodisch oefenboek eerste- tweede deel: Louis Cauberghs - Marc Lamoen (facultatief)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

a. Bewust Intoneren melodisch-harmonisch: 62 één-tweestemmige melodieën met akkoorden: intervallenstudie met toepassingen door middel van transpositie - M. Lamoen
b. Leçons progressives de lecture et de rythme, deel V en VI, A. Weber
c. D’une clé à l’autre: E.Lamarque – M.J. Goudard
d. Manuel pratique pour l’ étude des clés: G. Dandelot
e. Maat en Ritme, Deel II, F. Van Der Horst
f. Driestemmige zangoefeningen

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

a. Eenstemmige en meerstemmige gehoorvorming - Marc Lamoen (bewust vocaliseren) b. Sleutellezen via partituren : d’une clé à l'autre vol 2 - E.Lamarque - M.J.Goudard c. Preparatory exercises in score reading - R.O.Morris - H.Ferguson d. Sightsinging - M.Cambell e. Bausteine für Musikerziehung und Musikpflege - W.Kolneder f. Jeux de rythmes...et jeux de clés - J.C. Jollet g. A New Approach to Sight Singing - Berkowitz - Fontrier - Kraft h. Sight singing: Pitch-Interval-Rhythm - S.Adler

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges45,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00

Toetsing (tekst)