Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS: in beeld23976/1632/1819/1/70
Studiegids

ASS: in beeld

23976/1632/1819/1/70
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Schepens Karen
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Stinkens Wim, Strauven Katrien, Turpyn Vera
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aan de hand van het model van ijsbergdenken staan we stil bij de specifieke manier van denken en waarnemen van personen met een autismespectrumstoornis. We leggen hierbij oa de link naar communicatie, vrije tijd en werk en emotionele ontwikkeling.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student kan verantwoorden hoe de specifieke waarneming van autisme werkt.
De student kan uitleggen hoe de specifieke cognitieve stijl van mensen met ASS werkt en kan hier voorbeelden van geven.
De student kan weergeven wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de communicatie met personen met ASS.
De student kan opnoemen wat de kenmerken zijn van elke fase van de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Leerinhoud

-ASS en denken
-ASS en waarnemen
-ASS en communicatie
-ASS: spel en vrije tijd
-ASS: sociale- en emotionele ontwikkeling en relaties
-ASS: zelfredzaamheid

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Handouts van de powerpoint presentaties van tijdens de les.
  • Syllabus bestaande uit wetenschappelijke literatuur 
      
  • Bogdashina, O. (2004). Waarneming en zintuiglijke ervaringen bij mensen met autisme en aspergersyndroom. Apeldoorn- Antwerpen, Garant.
  • Geurts H., Sizoo B., Noens I. (2015). Autismespectrumstoornis: Interdisciplinair basisboek. Leusden: Diagnosis Uitgevers
  • Frith U. (2005). Verklaringen van het raadsel. Epo, Uitgeverij.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Optioneel (aanbevolen) worden teksten toegevoegd op het elektronisch leerplatform

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,50 uren
Werktijd buiten de contacturen141,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets: deze toets meet de kennis van en het inzicht in de leerstof
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector