Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS: beeldvorming23977/1632/1819/1/07
Studiegids

ASS: beeldvorming

23977/1632/1819/1/07
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Schepens Karen
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Stinkens Wim, Strauven Katrien, Turpyn Vera
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met ASS: in beeld OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS: in beeld.

Korte omschrijving

‘Olod ASS: beeldvorming’ maakt de verbinding met 'Olod ASS: in beeld' door expliciet de aangebrachte inhouden van ASS: in beeld in te oefenen in een practicum. We willen studenten voorbereiden op informeel onderzoek, systematische beeldvorming en implementatie van aangereikte inhouden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student interpreteert de resultaten van instrumenten ter assessment.
De student stelt concrete aanpassingen voor op basis van de resultaten van instrumenten ter assessment.
De student stelt een plan van aanpak op aan de hand van de resultaten van instrumenten ter assessment.

Leerinhoud

Leerinhouden die in dit opleidingsonderdeel aan bod komen:
Het zintuiglijk profiel:
• Aan de slag met het zintuiglijk profiel: Hoe omgaan met een andere zintuiglijke prikkelverwerking?
• Opstellen van een “sensorisch dieet”.
Verduidelijking en communicatie:
• TEACCH – curriculum van communicatie (interpretatie + formuleren van doelen aangaande communicatie + plan van aanpak)
• De contextpuzzel (Geef me de 5)
• Gesprekken visualiseren
• Conceptondersteunende Communicatie
Van informeel onderzoek naar training van (zelf)redzaamheid?!
• Van taakanalyse naar stappenplan
• Plannen en organiseren
Richtlijnen in het aanleren van sociale competenties.
• Sociale competenties: kritisch kijken naar en doelen scoren
• Social story, social scripts, sociale leerverhalen, …
Vrijetijdsbesteding.

  • De onderliggende oorzaken van problemen in vrije tijdsbesteding kunnen achterhalen.
  • Aanpassingen doen in het vrijetijdsaanbod om aan de problemen in de vrije tijd tegemoet te komen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• De cursus van OLOD 3 – ASS: beeldvorming bestaat uit 5 delen:
• Reader 1: Het zintuiglijk profiel
• Reader 2: Verduidelijking en communicatie
• Reader 3: Van informeel onderzoek naar training van (zelf)redzaamheid?!
• Reader 4: Richtlijnen in het aanleren van sociale competenties.
• Reader 5: Vrijetijdsbesteding
• Tijdens het practicum worden casussen aangereikt. Hierop worden oefeningen toegepast. De gebruikte casussen met bijhorende oefeningen en de uitgewerkte oplossingen worden op BB geplaatst.
• Het sensorisch profiel


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

• Een lijst met interessante literatuur wordt telkens aangevuld met recente werken en op BB geplaatst.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen142,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

Hands off vaardigheidstoets

1. Korte omschrijving van de toets : In deze toets meten we de cognitieve component van de vaardigheid. De student past theoretische kaders toe en beschrijft hoe hij moet handelen.
2. Toetsmethode: open vragen en casus
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar: lector