Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS: in levensloopperspectief23980/1632/1819/1/12
Studiegids

ASS: in levensloopperspectief

23980/1632/1819/1/12
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stinkens Wim
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Strauven Katrien, Turpyn Vera
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 126,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met ASS: in beeld OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS: in beeld.

Korte omschrijving

Het belang van levensloopbegeleiding voor mensen met autisme wordt in de praktijk steeds meer erkend. In het opleidingsonderdeel wordt het levensloopmodel van Smet & Van Driel voorgesteld als een mogelijk model. Het theoretische kader wordt getoetst aan de praktijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student kan een context uitleggen waarin het levensloopmodel richtgevend is voor de aansluiting bij de ondersteuninsnoden van de cliƫnt/cliƫntsysteem.
De student kan zijn plaats en het belang ervan in het netwerk motiveren.
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student kan de aangereikte kaders rond het concept van levensloopbegeleiding herkennen.
De student kan de visie van levensloopbegeleiding verbinden met de achterliggende kaders.

Leerinhoud

Het levensloopmodel.
Het levensloopmodel staat voor een visie waarin de ‘denkens’ rond inclusie, empowerment en QOL worden geconcretiseerd. Met het werken binnen een levensloopmodel sluiten we aan bij de paradigma’s van vandaag en beogen we een kwalitatief betere afstemming op de ondersteuningsnoden van mensen met ASS. Met andere woorden ‘goede zorg’ is onze primaire doelstelling.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Smet, K., Van Driel, S. (2010), Levensloopmodel: werken met autisme. Apeldoorn- Antwerpen, Garant-Maklu

Hand-outs hoorcolleges



Studiemateriaal op elektronisch leerplatform

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Verdiepend studiemateriaal op leerplatform

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,50 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen111,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets: handsoff vaardigheidstoets
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lector