Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Biomedische en verpleegkundige benadering van de respiratoire patiënt9829/1631/1819/1/05
Studiegids

Biomedische en verpleegkundige benadering van de respiratoire patiënt

9829/1631/1819/1/05
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Alexander Jean-Paul
Andere co-titularis(sen): Hereygers Nicky, Maertens Bruno, Vanden Panhuyzen Rina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 80,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde. De student heeft een basiskennis van de anatomie en de fysiologie van het respiratoir stelsel.

Eindcompetenties (tekst)

1.3. Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
2.1. Implementeert een systematisch behandelplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2. Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.7. Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8. Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.
2.9. Optimaliseert de zorgsituatie in functie van het beschikbare personeel, materiaal en tijd.
3.2. Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
4.2. Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen.
8.1. Regisseert verschillende zorgsituaties.
9.2. Verdedigt de rechten van de zorgvrager.

De student hanteert een actieve kennis over de anatomie en fysiologie van het ademhalingsstelsel. De student heeft inzicht in de fysiopathologische processen van acute longaandoeningen. De student erkent de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden bij acute longaandoeningen. De student hanteert een actieve kennis van de verschillende behandelingsmodaliteiten. Hij erkent de voor- en nadelen van elke behandelingstechniek. De student houdt rekening met de relevantie van de beschikbare bewakingsparameters.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8 Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.
2.9 Optimaliseert de zorgsituatie in functie van het beschikbare personeel, materiaal en tijd.
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
4. Opbouwen: De verpleegkundige is in staat om de zorgverlening systematisch op te bouwen en te verantwoorden.
4.2 Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen.
8. Coördineren: De verpleegkundige is in staat een coördinerende functie binnen een intra- en interprofessioneel team op te nemen
8.1 Regisseert verschillende zorgsituaties.
9. Belangen behartigen: De verpleegkundige is in staat de belangen van het cliëntsysteem binnen het intra- en interprofessioneel team te behartigen.
9.2 Verdedigt de rechten van de zorgvrager.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.

Leerinhoud

Korte herhaling van de anatomie van het ademhalingsstelsel
Fysiologie van het ademhalingsstelsel
Fysiopathologie van acute longaandoeningen
Zuurstoftransport
Diagnostische hulpmiddelen: radiologie
Monitoring van de patiënt met een acute longaandoening: zuurstofsaturatiemeting, capnografie
Herstel en bewaking van een vrije luchtweg
Zuurstoftherapie, hyperbare zuurstoftherapie
Zorg voor en infectiepreventie bij de geïntubeerde patiënt
Verschillende beademingsmodaliteiten
Ontwennen van het beademingstoestel
Communicatie met de geïntubeerde patiënt
Zuurbase evenwicht in functie van de ademhaling
Verdrinking
Casuïstiek.

De student hanteert een actieve kennis over de anatomie en fysiologie van het ademhalingsstelsel. De student heeft inzicht in de fysiopathologische processen van acute longaandoeningen. De student erkent de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden bij acute longaandoeningen. De student hanteert een actieve kennis van de verschillende behandelingsmodaliteiten. De student erkent de voor- en nadelen van elke behandelingstechniek. De student houdt rekening met de relevantie van de beschikbare bewakingsparameters.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Zie literatuuropgave syllabus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets80,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands off20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off20,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen.