Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Professional skills20971/1598/1819/1/85
Studiegids

Professional skills

20971/1598/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gotink Heidi, Van Himbeeck Bonnie, Verbeke Myriam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel "Professional skills en POP" bestaat uit :
- Professional skills= Rapporteren & verslaggeving en Communicatieve vaardigheden (mondeling & schriftelijk)
- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

Professional skills: 
De student oefent vaardigheden i.v.m. vergaderen, presenteren en rapporteren (schrijfvaardigheden).

POP:
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Labtechnicus BL - Rapporteren
beantwoordt wetenschappelijke vragen
bouwt een tekst helder en logisch op
gebruikt bronvermeldingen
gebruikt een correcte spelling
hanteert een verzorgde uitspraak
hanteert wetenschappelijk vakjargon
presenteert op een professionele wijze
schrijft grammaticaal correcte woorden en zinnen
structureert gegevens en resultaten
verwerkt vakliteratuur
draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
komt afspraken na
neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
voert de toegewezen taken uit
gaat op zoek naar ontbrekende informatie
toont inzet bij het realiseren van de opgelegde opdracht
respecteert groepsbeslissingen

Leerinhoud

Professional skills: rapporteren & verslaggeving en communicatieve vaardigheden:

De student oefent vaardigheden i.v.m. vergaderen, presenteren en rapporteren (schrijfvaardigheden):
- noteren & verslaggeving (labverslag),
- vergadertechnieken,
- presentatietechnieken,
- samenvatten van wetenschappelijke tekst,
- bronvermelding.

POP:

Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

Voor het facet "Persoonlijk Ontwikkelingsplan": Binnen CGO is het de bedoeling dat de student zelf een overzicht houdt over zijn studievoortgang en deze op elk ogenblik kan verantwoorden. Om dit te documenteren houdt hij een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) bij. Hierin bewaart hij alle belangrijke documenten die de studievoortgang kunnen aantonen zoals examenresultaten, bewijzen van uitgevoerde studietaken, reflectieformulieren, assessmentformulieren, verslagen, ... De student is zelf verantwoordelijk om duidelijk te maken of hij de vooropgestelde competenties (leerdoelen) bereikt heeft.

De student is aanwezig tijdens het verplichte werkcollege en de POP-workshops. De POP-map wordt 2x opgevraagd door de POP-lezer. Daarnaast kan de student een afspraak maken met de POP-coach om zijn studievoortgang te bespreken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Professional skills : rapporteren & verslaggeving en communicatieve vaardigheden:

Gotink, H., De Naeyer, K. & Schelfhout, L. (2018). Schrijfwijzer W&T. Antwerpen: Artesis Plantijn Hogeschool.

Van Himbeeck, B. & Gotink, H. (2018). Noteren en verslaggeving bij practica. Antwerpen: Artesis Plantijn Hogeschool.

Digitale info & oefeningen op Digitap, D-pac & Padlet.

Aanbevolen literatuur: beschikbaar in bib en online.

POP:
1. "Het algemene CGO-boek"
2. map met invulbladen

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aanbevolen literatuur beschikbaar in bib.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio15,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)85,00Professional skills: permanente evaluatie lesvoorbereidingen, schriftelijke opdrachten, presentaties, groepswerk met peerassesment

Toetsing (tekst)

Professional skills: rapporteren & verslaggeving en communicatieve vaardigheden:

De evaluatie van de eerste examenkans bestaat uit permanente evaluatie. 

Geen herkansing mogelijk.

De student legt bij aanvang van het academiejaar een taalscreening af. 

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel. Tijdens de onderwijsactiviteiten wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.
De student dient verplicht alle voorbereidingen en opdrachten uit te voeren. Het niet indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor dit onderdeel. Het te laat indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor dit onderdeel.
 

POP:

Het punt voor het facet POP wordt berekend volgens de formule ‘volledigheid x kwaliteit’.
De POP-kaft wordt 2 keer per jaar opgevraagd door de POP-lezer. Het nooit afgeven van de kaft kan leiden tot F voor het volledige opleidingsonderdeel.

Geen herkansing mogelijk.