Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Project 220970/1598/1819/1/51
Studiegids

Project 2

20970/1598/1819/1/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Appels Ann, Van den Bossche Ingrid, Vanmaele Lisa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 voor minstens 60 studiepunten ingeschreven zijn.

Korte omschrijving

De student krijgt de mogelijkheid om de kennis en vaardigheden die aangeboden werden tijdens de module, toe te passen op een reëel of gesimuleerd probleem via de uitwerking van een project in groep.
Het theoretisch luik van dit project laat de studenten toe kennis over een aandoening te vergaren. Wat is de ziekte? Welke types bestaan er? Wat is de oorzaak van deze stoornis? Hoe kan ze behandeld worden? In de pre-analytische fase gaat men dieper in op de voorbereiding van de patiënt en de correcte staalafname. Tijdens een interview ontdekt de student de impact van deze aandoening op het leven van een leeftijdsgenoot. Verder oefent de student zich in het gebruik van POC-testen.
Tijdens de analytische fase van dit project leert de student hoe de diagnose en opvolging van de aandoening gebeurt in het lab, welke moleculen en technieken er gebruikt worden. Bovendien oefent de student zich in het correct gebruik van bijsluiters, het vergaren en volledig begrijpen van alle informatie die hierin beschreven staat.
Daarnaast wordt er extra aandacht gevraagd voor het gebruik van de APACA methodologie met in het bijzonder het maken van een groepsproduct door de groep.
De student krijgt de mogelijkheid om de kennis en vaardigheden die aangeboden werden, toe te passen op een reëel of gesimuleerd probleem via de uitwerking van een project in groep.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
kiest zelfstandig en onderbouwd de gepaste methoden en technologieën, in een eenvoudige context en gaat de mogelijkheden en beperkingen hiervan na
licht het belang elke stap en de gebruikte techniek(en) en berekeningen toe
vind informatie voor het uitvoeren, berekenen en interpreteren van een diagnostische test terug op de bijsluiter
volgt het stappenplan APACA voor de aanpak van het project
zoekt doelgericht bijkomende wetenschappelijke informatie
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
doet moeite om andere standpunten te begrijpen
draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
komt afspraken na
levert een positieve bijdrage tot de groepssfeer
neemt initiatief
neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
uit zijn/haar eigen mening
voert de toegewezen taken uit
voert de voorgelegde experimenten (hba1c, glucosetolerantietest, dipstick in urine, god-pod, hk) voor de diagnose en monitoring van diabetes mellitus uit op een professionele manier
Labtechnicus BL - Verwerken en interpreteren
interpreteert de resultaten van zijn experiment en verklaart hoe deze informatie geven over de diagnose of opvolging van diabetes mellitus.
stelt in overleg met de groep, een projectmap samen
Labtechnicus BL - Rapporteren
doet moeite om andere standpunten te begrijpen
uit zijn/haar eigen mening
verwoord, rapporteerd en illustreerd verzamelde informatie in heldere taal
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
heeft aandacht voor de veiligheid van personen en materiaal

Leerinhoud

Fysiologie en behandeling van een aandoening

Staalafname en patiëntenvoorbereiding

POC-testen

Biochemische diagnostische testen

Het proces van en het maken van een groepsproduct: de projectmap

APACA methodologie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

e-campus voor presentaties 'projectvoorstelling', externe links 
e-campus voor praktische organisatie van labosessies en presentatie, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica,vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
cursussen: Biochemie 1, Instrumentele analyse 1, Hematologie 1, Labcluster Klinische Biologie 1 (+werkcolleges)
Syllabus Communicatieve vaardigheden
Cursus 'Noteren en verslaggeving'
Internetsearch en bib-bezoek

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren78,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht60,00Groepspunt: eindproduct (map, presentatie) * individuele score (peerassessment)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00schriftelijk examen: gesloten boek. open en gesloten vragen.

Toetsing (tekst)

Berekening van het totaalpunt
eindscore = groepsscore x individuele score + kennistoets

groepscore x individuele score : 60%

kennistoets : 40%

De individuele score wordt toegekend via Peer Assessment.

Tijdens de verplichte reflectievergaderingen wordt de individuele score (peerassessment) bevestigd. De tutor kan op basis hiervan de individuele score aanpassen. Ongewettigde afwezigheid op de reflectievergadering en/of niet invullen van de peerassessment resulteert zo in een individuele score 0,7. Als de tutor vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de individuele score aangepast worden naar 0,5 Afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) vanaf meer dan 4 dagen, leidt tot de beslissing van de examencommissie om de code F (Failed) voor het opleidingsonderdeel toe te kennen. 

De projecttoets valt in de laatste projectweek. Indien de student gewettigd afwezig is, is er een inhaalmogelijkheid volgens de officiële procedure inhaalexamen.

De procedure "Medische opvolging bij practicum en stage " zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform, moet worden nageleefd.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.