Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Werkveldoriëntatie 2MLT20968/1598/1819/1/80
Studiegids

Werkveldoriëntatie 2MLT

20968/1598/1819/1/80
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Medische laboratoriumtechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Opsteyn Ine, Reyniers Kathy, Van den Bossche Ingrid, Van de Velde Brigitte, Vanmaele Lisa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren

Volgtijdelijkheid

(binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben) EN (binnen trajectschijf 2 voor minstens 60 studiepunten ingeschreven zijn).

Korte omschrijving

Project 3:

Deel 1:
Validatie van commerciële kits voor de bepaling van klinisch relevante enzymen en iso-enzymen. Statistische verwerking van de bekomen meetresultaten: de studenten schatten in wanneer welke hypothesetesten moeten uitgevoerd worden.
De verwerking van de bekomen informatie resulteert in een beknopt verslag en een presentatie voor de hele groep studenten.

Deel 2:
Een beknopte zoekopdracht brengt de studenten in contact met het toekomstig werkveld, de Belgische en Europese beroepsvereniging, en de eindwerken MLT van de voorbije 5 jaar.
De verwerking van de bekomen informatie resulteert in een poster.

Project 4:

Hersenvliesontsteking kan vele oorzaken hebben. Het is niet de bedoeling om al deze oorzaken te onderzoeken, dit gaat veel te ver leiden. De bedoeling is wel om jullie te concentreren op oorzaken die verband houden met een bacteriële en virale infectie: preventie, epidemiologie, ...

POP 2
1) POP kaft verder aanvullen
2) Competentieverwerving adhv verplichte activiteiten en keuze activiteiten met relevantie naar beroepscompetenties.

Werkveldopdracht



Jaarproject

Projectmatig (APACA) uitwerking van een door het werkveld aangebrachte casus. (theoretisch en/of practisch werk)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
doet moeite om andere standpunten te begrijpen
draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
evalueert de eigen leerweg en profilering kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
komt afspraken na
levert een positieve bijdrage tot de groepssfeer
neemt initiatief
neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
reflecteert over de projectwerking
uit zijn/haar eigen mening
voert de toegewezen taken uit
Labtechnicus BL - Verwerken en interpreteren
kan eenvoudige experimentele data interpreteren
Labtechnicus BL - Rapporteren
doet moeite om andere standpunten te begrijpen
uit zijn/haar eigen mening
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
heeft aandacht voor de veiligheid van personen en materiaal
kan eenvoudige experimentele data rapporteren
reflecteert over de projectwerking
werkt volgens de regels van veiligheid en hygiëne
Klinisch laboratorium - Pré-analytische fase
weet het belang van de pre-analytische fase in te schatten
Klinisch laboratorium - Klinisch Biologische analyse
denkt vakoverschrijdend. De domeinen microbiologie,klin. biochemie, instrumentele analyseen statistiek komen hier aan bod
schat het belang in van de analytische fase
toekomstgericht: kennismaking eindwerken mlt, werkveld, beroepsverenigingen.

Leerinhoud

Project 3: (Projectwerking in groep)
Statistiek en enzymatische bepalingen: gebruik van commerciële kits.
Zoekopdracht.


Project 4 (Projectwerking in groep)
Oplossen in groep van een casus waarin de kennis en vaardigheden van de verschillende opleidingsonderdelen van de huidige semester aan bod komen.

Jaarproject of opdracht/poster
(Projectmatige) Uitwerking van een door het werkveld aangebrachte casus. (theoretisch en/of practisch werk) (individueel of in groep)

POP
De studenten houden een POP kaft bij met daarin een aantal schriftelijke opdrachten.
Het merendeel van de opdrachten dienen om competentieverwerving te bewijzen. Competentieverwerving gebeurt via een aantal verplichte activiteiten (bv. open campusdag) en een aantal keuze activiteiten, waarvan de relevantie naar beroepscompetenties kan worden aangetoond in een reflectieverslag. Er moet een minimum van 20 uur tijdsbesteding aangetoond worden. 

Werkveldopdracht



Verplichte bedrijfsbezoeken



Studiematerialen (tekst): Verplicht

Projecten, POP en werkveldopdracht
1) Projecten:

Projectinfo zie digitap 
Eindwerken MLT bib.
Cursusinfo statistiek, klinische biochemie en instrumentele analyse I en II.

Cursus microbiologie theorie en practicum
Referenties: worden verstrekt tijdens de projectweken
RT-PCR

2)Werkveldopdracht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren260,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio15,00POP werkvelddagen
AcademiejaarProjectopdracht85,00Project 3 + project 4 +jaarproject/opdracht

Toetsing (tekst)

Weging van de onderdelen:

Project 3: 35%

Project 4: 35%

POP: 15%

Jaarproject of opdracht/poster: 15%


De projecten

Berekening van het totaalpunt

eindscore = groepsscore x individuele score

De individuele score wordt toegekend via Peer Assessment.

Tijdens de verplichte reflectievergaderingen wordt de individuele score (peerassessment) bevestigd. De tutor kan op basis hiervan de individuele score aanpassen. Ongewettigde afwezigheid op de reflectievergadering en/of niet invullen van de peerassessment resulteert zo in een individuele score 0,7. Als de tutor vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de individuele score aangepast worden naar 0.5.

Afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) vanaf meer dan 4 dagen leidt tot de beslissing van de examencommissie om code F (Failed) voor het opleidingsonderdeel toe te kennen.

Jaaropdracht

beoordeling product



POP 

Puntenberekening POP gebeurt volgens formule volledigheid (score op 10) x kwaliteit (factor).

Het resultaat is een score op 20.

Puntenverdeling POP: semester 1; 40% - semester 2; 60%


De POP-kaft wordt 2 keer per jaar opgevraagd door de POP-lezer voor evaluatie. Het nooit afgeven van de kaft zal leiden tot F voor het volledige opleidingsonderdeel. Het POP-gesprek is onderdeel van de verplichte activiteiten.

 
Algemeen

De procedure "Medische opvolging bij practicum en stage" zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Tweede examenperiode
Er is geen tweede examenkans mogelijk.