Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Werkveldoriƫntatie 2FBT20964/1598/1819/1/41
Studiegids

Werkveldoriƫntatie 2FBT

20964/1598/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Opsteyn Ine, Peeters Benny, Pittois Karen, Reyniers Kathy, Van den Bossche Ingrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 260,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 2 voor minstens 50 studiepunten ingeschreven zijn EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Project 3
Op het einde van een semester krijgt de student de mogelijkheid om de kennis en vaardigheden die aangeboden werden, toe te passen op een reëel of gesimuleerd probleem via de uitwerking van een project in groep. 
In het ‘Research 2- luik’ wordt een beperkte validatie van een eiwitkit en van een alcoholbepaling uitgevoerd. 
In het ‘Development -luik’ van dit project wordt aan de studenten gevraagd een alcoholkit te ontwikkelen (beperkte omstandigheden). De studenten doorlopen het hele proces van ontwikkeling, met vallen en opstaan. De alcoholkit is niet het doel, maar het middel om te ervaren wat de ontwikkelingsfase betekent. Alle bevindingen worden verwerkt tot een wetenschappelijk ondersteund verslag. 

 

Project 4
Op het einde van een semester krijgt de student de mogelijkheid om de kennis en vaardigheden die aangeboden werden, toe te passen op een reëel of gesimuleerd probleem via de uitwerking van een project in groep. Tijdens dit project krijgen de studenten de nodige tools aangereikt om zich goed voor te bereiden en inzicht te verwerven zodoende er een wetenschappelijk verslag/presentatie kan gegeven worden.
Door het uitwerken van een casus, worden begrippen en vaardigheden uit de genetica, farmacologie en immunologie ingeoefend. Bovendien is het een eerste oefening om vertrouwd te raken met enkele tools uit de bio-informatica.
Het geheel vormt een geïntegreerde oefening die kennis uit de genetica, farmacologie en immunologie combineert.




POP
1) POP kaft verder aanvullen
2) Competentieverwerving adhv verplichte activiteiten en keuze activiteiten met relevantie naar beroepscompetenties.

Jaarproject
Projectmatig (APACA) uitwerking van een door het werkveld aangebrachte casus. (theoretisch en/of practisch werk)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
ontleedt en begrijpt een bestaand protocol en vertaalt dit naar een eigen bruikbare handleiding
plant laboratoriumactiviteiten en bereid deze grondig voor
vervolledigt de experimentele opzet of theoretische casus met permanente kennis of via opgezochte bronnen
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
documenteert de eigen leerweg
doet moeite om andere standpunten te begrijpen
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
komt afspraken na
levert een positieve bijdrage tot de groepssfeer
neemt initiatief
neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
reflecteert over de projectwerking
uit zijn/haar eigen mening
voert de toegewezen taken uit
voert nieuwe technieken zelfstandig uit in het labo, met oog voor veiligheid, zuinigheid en correctheid
draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
Labtechnicus BL - Verwerken en interpreteren
analyseert, interpreteert, structureert en rapporteert experimentele data
Labtechnicus BL - Rapporteren
doet moeite om andere standpunten te begrijpen
rapporteert de resultaten van het gedane werk helder en correct a.d.h.v. een mondelinge presentatie en een schriftelijke projectmap
uit zijn/haar eigen mening
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
heeft aandacht voor de veiligheid van personen en materiaal
reflecteert over de projectwerking
Biomedisch en Farmaceutisch laboratorium - Onderzoeksstrategie
denkt vakoverschrijdend

Leerinhoud

Project 3 (Projectwerking in groep)
AP R&D lab
Combinatie van verschillende opdrachten (R en/of D).

Project 4 (Projectwerking in groep)
Oplossen in groep van een casus waarin de kennis en vaardigheden van de verschillende opleidingsonderdelen van de huidige semester aan bod komen.

Jaarproject
Projectmatig (APACA) uitwerking van een door het werkveld aangebrachte casus. (theoretisch en/of practisch werk)

POP 
De studenten houden een POP kaft bij met daarin een aantal schriftelijke opdrachten.
Het merendeel van de opdrachten dienen om competentieverwerving te bewijzen. Competentieverwerving gebeurt via een aantal verplichte activiteiten (bv. open campusdag) en een aantal keuze activiteiten, waarvan de relevantie naar beroepscompetenties kan worden aangetoond in een reflectieverslag. Er moet een minimum van 20 uur tijdsbesteding aangetoond worden.

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Projecten
Projecthandleidingen
e-campus voor presentaties 'projectvoorstelling', externe links, elektronische versie van de projecthandleiding,
e-campus voor praktische organisatie van labosessies en presentatie, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
cursus: "Biochemie 2" en "Instrumentele analyse II en labcluster instrumentele analyse 2”
Cursus: “Moleculaire genetica”, “Immunologie” en “Farmaceutische wetenschappen”
Syllabus communicatieve vaardigheden
Cursus 'noteren en verslaggeving'
Internetsearch en bib-bezoek

POP
Map met invulbladen: zie e-campus voor de sjablonen
Presentatie met uitleg op e-campus

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren260,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio15,00POP-map met bewijzen van de verschillende opdrachten, bedrijfsbezoeken en workshops.
AcademiejaarProjectopdracht85,00Project nr 3, nr 4 en jaarproject

Toetsing (tekst)

Weging van de onderdelen

Project 3: 35%
Project 4: 35%
Jaarproject 15%
POP: 15%

Deel 1 en 2: De projecten en het jaarproject

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.
Tijdens de onderwijsactiviteiten wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.

Berekening van de eindscore van een project:
eindscore = groepsscore x individuele score

De individuele score wordt toegekend via peerassessment.
Tijdens de verplichte reflectievergaderingen wordt de individuele score (peerassessment) bevestigd. De tutor kan op basis hiervan de individuele score aanpassen. Ongewettigde afwezigheid op de reflectievergadering en/of niet invullen van de peerassessment resulteert zo in een individuele score 0,7. Als de tutor vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de individuele score aangepast worden naar 0.5

Afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) vanaf meer dan 4 dagen leidt tot de beslissing van de examencommissie om code F (Failed) voor het opleidingsonderdeel toe te kennen.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Werkvelddagen

Aanwezigheid en reflectie werkvelddagen worden gequoteerd in het POP

 

POP
Puntenberekening POP gebeurt volgens formule volledigheid (score op 10) x kwaliteit (factor). Het resultaat is een score op 20. Punten POP-lezer: semester 1 40% - semester 2 60%

De POP-kaft wordt 2 keer per jaar opgevraagd door de POP-lezer voor evaluatie. Het nooit afgeven van de kaft zal leiden tot F voor het volledige opleidingsonderdeel. Het POP-gesprek is onderdeel van de verplichte activiteiten.

 

Tweede examenperiode
Er is geen tweede examenkans mogelijk.