Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Validatie20963/1598/1819/1/07
Studiegids

Validatie

20963/1598/1819/1/07
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Medische laboratoriumtechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Opsteyn Ine, Reyniers Kathy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 128,50 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 90 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Statistiek EN geslaagd of getolereerd voor Instrumentele analyse 2MLT EN (geslaagd of getolereerd voor Labcluster Instrumentele analyse 2 MLT OF geslaagd of getolereerd voor Labcluster Instrumentele analyse 2 MLT).

Korte omschrijving

Facet Toegepaste statistiek:

Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ. De statistiek uit de vorige cursussen wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies) controlemetingen.

Facet Instrumentele analyse 3:

De reeds aangeleerde technieken van instrumentele analyse van jaar 1 en 2 gaan hand in hand met de statistiek van jaar 1 en 2.
Adhv een  zelfstudiepakket moet duidelijk worden dat, mits een degelijke basiskennis van de reeds geziene  analysetechnieken en een vergelijkende studie, een nieuwe techniek snel kan aangeleerd worden op zelfstandige basis. Deze vaardigheid zal zeker van pas komen bij de stage.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
kent de verschillen tussen alle aangeboden technieken, qua opstelling en toepassingsgebied,
maakt , in samenspraak met de groepsleden , een haalbare planning
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
maakt gebruik van de verschillende bepalingsmethoden in de juiste context
voert de gepaste analysetechnieken uit
voert een methodevalidatie en een instrumentvalidatie uit
voert, in samenspraak met de groepsleden, de planning uit,
Labtechnicus BL - Rapporteren
maakt, in samenspraak met de groepsleden, een wetenschappelijk verslag en ppt
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
beoordeelt de statistische analyses in interne en externe kwaliteits- en validatierapporten
handelt volgens voorgeschreven veiligheid en afvalverwerkingsvoorschriften
past de capabiliteitsindexen (6 sigma) toe
selecteert in functie van de onderzoeksvraag en de beschikbare gegevens de correcte statistische methodiek
voert een methodevalidatie uit (proefopzet, statistiek, interpretatie)
werkt volgens de regels van veiligheid en hygiƫne

Leerinhoud

Facet Toegepaste statistiek:
1. Interne QC
a. methodevalidatie (juistheid - detectiecapabilitiet - precisie - lineariteit - robuustheid)
b. invloed monster-variatie op de totale meetfout, referentiewaarden,
c. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma

2. Grafische techniekenExterne QC (interlab)
a. controlekaarten (met leesregels)
b. interlab


Facet Instrumentele analyse 3 :

1. Bepalingsmethoden instrumentele analyse
2. Methodevalidatie - praktische toepassing
3. Instrumentvalidatie- praktische toepassing
4. Zelfstudiepakket bv CZE

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Facet Toegepaste statistiek

hoofdstukken 16 tem 17 uit de cursus toegepaste statistiek - auteur: Veerle Van Vlaslaer - AP Hogeschool
formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de & 3de jaar) - auteur: Veerle Van Vlaslaer - AP Hogeschool
wetenschappelijke artikels (thematische EDU-map statistiek)
rekenmachine
www.westgard.com  

Aanvullend in de bib
     Statistics and chemometrics Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
     Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium Klaessens (ISBN 9789077423622)

Facet Instrumentele analyse 3:
Theorienota's 1BL 2BL Instrumentele analyse van Kathy Reyniers 
Labnota's 2MLT Instrumentele analyse 2
Digitapcursus met info groepopdrachten  en zelfstudiepakket

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Facet Toegepaste statistiek

Aanvullend in de bib
Statistics and chemometrics Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium Klaessens (ISBN 9789077423622)

Facet Instrumentele analyse 3:
Theorienota's 1BL 2BL Instrumentele analyse van Kathy Reyniers
Labnota's 2MLT Instrumentele analyse 2

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Practicum en/of oefeningen42,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen75,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00Schriftelijk examen Toegepaste statistiek
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie30,00Zelfstudie pakket en verslag Instrumentele analyse
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)30,00Labwerk IA3: veilig, goed voorbereid, analytisch, gestructureerd, efficiƫnt en correcte houding

Toetsing (tekst)

A: Toetsen 

A1 Schriftelijk examen Facet Toegepaste statistiek (40%)
Hulpmiddelen: een leeg 'formuleboekje statistiek' (niet in geschreven, niets in aangeduid) mag gebruikt worden



A2 Facet Instrumentele analyse 3 (30%):

Toetsvorm: Simulatievaardigheidstoets (30%)

Zelfstudiepakket  (10%)  

Verslag praktijksessie lab IA 3 (20%)



B: Permanente evaluatie

Facet Instrumentele analyse 3: 

Toetsvorm: Simulatie, permanente evaluatie (30%)  

1. groepsplanning 

2. persoonlijk labwerk: veilig, analytisch, efficiënt, gestructureerd, correcte houding
gedragsobservatie


De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van het facet Instrumentele analyse 3
 

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

De student kan voor dit facet maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie af te spreken en in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

De procedure "Medische opvolging bij practicum en stage" zoals raadpleegbaar ophet digitaal leerplatform, moet worden nageleefd.

Werkplekleren
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van Duaal leren of werkplekleren kan het examen verplaatst worden naar een andere examenreeks en (deels) mondeling worden afgenomen. Afspraken zijn terug te vinden in de syllabus werkplekleren.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van Duaal leren of werkplekleren worden de reguliere praktijksessies/leerdoelen en evaluaties waar mogelijk vervangen. Afspraken zijn terug te vinden in de syllabus werkplekleren