Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Labcluster 3FBT20995/1598/1819/1/28
Studiegids

Labcluster 3FBT

20995/1598/1819/1/28
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 14 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Maes Githa, Pittois Karen, Santens Roald, Soetaert Anneleen, van den Akker Suzanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 364,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Facet Biochemische Laboratoriumtechnieken

In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biochemie, biotechnologie en celbiologie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.

Seminaries

Minimaal:
     Bio-informatica
     Theoretische achtergrond celkweek
     Celcultuur laboefening

Eindopdracht: eiwitzuivering

Deze opdracht handelt over het thema 'De weg van gen naar eiwit' waarin de kennis aangeleerd tijdens de theorie en het practicum 'Biochemische Laboratoriumtechnieken', kan toegepast worden in een reëel biotechnologisch experiment.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
plant efficiënt de uit te voeren biomedische experimenten
maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven binnen een biomedische context, rekening houdend met andere teams
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
beoordeelt kritisch de biomedische resultaten en zijn eigen handelen
handelt nauwkeurig, betrouwbaar, kritisch, systematisch, efficiënt, tactvol en volhardend in een biomedische context
hanteert dierlijke, plantaardige en prokaryote cellen
past biochemische werkwijzen toe zoals centrifugatie, concentreringstechnieken en dialyse
redeneert analytisch en probleemoplossend
toont levendige belangstelling bij het uitvoeren van biomedisch labwerk
visualiseert eiwitten d.m.v. kleuringsmethoden
voert cytotoxiciteitstesten op levende cellen uit
voert elektroforese en chromatografische technieken uit op nucleïnezuren en eiwitten
voert moleculair biologische technieken uit zoals digestie met restrictie enzymen, ligatie en transformatie
beoordeelt kritisch de groepsresultaten en het groepshandelen binnen een biomedische onderzoekscontext
redeneert analytisch en probleemoplossend binnen een biomedische context
toont levendige belangstelling voor het biomedische onderzoekswerk
reflecteert over de projectwerking
neemt initiatief
neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
komt afspraken na
voert de toegewezen taken uit
levert een positieve bijdrage tot de groepssfeer
neemt actief deel aan regelmatig formeel overleg met medewerkers en supervisors
Labtechnicus BL - Verwerken en interpreteren
berekent biomedische parameters op basis van de meetwaarden
streeft naar maximale kwaliteit zowel wat betreft de uitvoering als de statistische verwerking in een biomedische context
Labtechnicus BL - Rapporteren
presenteert een onderzoeksmethode a.d.h.v. een artikel uit de wetenschappelijke literatuur
verwerkt biomedische resultaten in een wetenschappelijk verslag (schriftelijk en mondeling)
presenteert kritisch de opzuiveringsprocedure (in groep)
uit zijn/haar eigen mening
doet moeite om andere standpunten te begrijpen
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
handelt volgens voorgeschreven veiligheid en afvalverwerkingsvoorschriften in biomedische context
ontwikkelt een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel in een biomedische context
handelt volgens voorgeschreven veiligheid en afvalverwerkingsvoorschriften binnen een biomedische context
ontwikkelt een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel binnen een biomedische context
Biomedisch en Farmaceutisch laboratorium - Onderzoeksstrategie
past bioinformatica tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoek
past bioinformatica tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoek
past, in groep en onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid toe binnen een biomedische context
stelt in groep een zuiveringsstrategie op voor een gegeven recombinant eiwit
voert een eiwit opzuiveringsprocedure uit in groep volgens de aangeleerde procedures
Biomedisch en Farmaceutisch laboratorium - Biomedische onderzoekstechnologie
amplificeert nucleïnezuren d.m.v. PCR en qPCR
beschrijft de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen. (seminarie)
formuleert de toepassingen van de voornaamste bio-informatica tools (seminarie)
isoleert nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed) en eiwitten
maakt een correcte labvoorbereiding in biomedische context
schetst toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen. (seminarie)
toont belangstelling tijdens presentaties, seminaries en bedrijfsbezoeken over nieuwe technologieën
toont belangstelling tijdens presentaties, seminaries en bedrijfsbezoeken over nieuwe technologieën
beoordeelt kritisch de groepsresultaten en het groepshandelen binnen een biomedische onderzoekscontext
handelt volgens voorgeschreven veiligheid en afvalverwerkingsvoorschriften binnen een biomedische context
maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven binnen een biomedische context, rekening houdend met andere teams
ontwikkelt een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel binnen een biomedische context
presenteert kritisch de opzuiveringsprocedure (in groep)
redeneert analytisch en probleemoplossend binnen een biomedische context
streeft naar maximale kwaliteit zowel wat betreft de uitvoering als de statistische verwerking binnen een biomedische context
toont levendige belangstelling voor het biomedische onderzoekswerk

Leerinhoud

Facet Biochemische Laboratoriumtechnieken

In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biochemie, biotechnologie en celbiologie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.

• Leerinhoud biotechnologie

o Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed)
o PCR-reacties
o Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transformaties,…
o Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
o Blotten
o Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
o Gebruik databanken
o Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage

• Leerinhoud celkweek

o Aanleren van celmanipulatietechnieken (uitplaten, tellen)
o Cytotoxiciteitstest

• Seminaries

o Bio-informatica
o Theoretische achtergrond celkweek
o Celcultuur laboefening

• Eindopdracht

o Opzuivering van een eiwit dat recombinant werd aangemaakt in bacteriën.

   

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus Labcluster - Biochemische laboratoriumtechnieken - auteur: Anneleen Soetaert/Karen Pittois/Goele Caethoven/Suzanne van den Akker
Cursusdeel Biotechnologie - auteur: Els Van Doorslaer/Anneleen Soetaert/Peter Partoens
Cursusdeel Bio-informatica - Peter Partoens
Cursusdeel Celkweek - Karen Pittois/Suzanne van den Akker
Manuals van bedrijven
Cursus Toegepaste statistiek - auteur: Veerle Van Vlaslaer

 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Dewilde, S., Geuens, E., Moens, L. & Van Doorslaer, E. (2011). Experimentele vaardigheden 2. Biochemische vaardigheden. Academic Press. ISBN 9789038216478
Gallagher, S. & Wiley, E.A. (2012). Current Protocols: Essential Laboratory Techniques. Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-470-94241-3
Cos, P., Kronenberger, P., Pittois, K., Thorrez, L., van den Akker, S. & Verschuren, M. (2015). Introductie in de dierlijke celkweek. Acco, Leuven. ISBN 978-94-6292-086-6

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing5,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen146,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen212,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off22,50Schriftelijk examen: 30%. Gesloten boek. Open en gesloten vragen. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Toegestane hulpmiddelen: rekenmachine. Geen tweede zit mogelijk.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)77,50Geen tweede zit mogelijk.

Toetsing (tekst)

Algemeen

 De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.

De student kan voor dit opleidingsonderdeel maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksesssie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie af te spreken en in te plannen.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Het gewicht van de facetten onderling

Biochemische Laboratoriumtechnieken: 75%
Eindopdracht: 20%
Seminaries: 5%

De verschillende onderdelen van de evaluatie

De hands off vaardigheidstoets (22,5%) bestaat uit het schriftelijk examen (30% binnen het Facet Biochemische laboratoriumtechnieken). Dit examen bevraagt de delen biochemische laboratoriumtechnieken, seminarie celkweek en bio-informatica.

De permanente evaluatie (77,5%) bestaat uit:
37,5% simulatievaardigheidstoets: labwerk (50% binnen het Facet Biochemische laboratoriumtechnieken ). Gedragsobservatie.
15% hands off vaardigheidstoets: verslagen, opdracht stage (20% binnen het Facet Biochemische laboratoriumtechnieken )
20% eindopdracht: eindscore (20%) = groepsscore X individuele score (peerassessment, portfolio). Gedragsobservatie en presentatie.
5% simulatievaardigheidstoets: seminaries en bedrijfsbezoeken. Gedragsobservatie

Seminaries

Seminaries celkweek en bio-informatica: de opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens het schriftelijk examen. Wat betreft bio-informatica zal er niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reële onderzoekssituaties.

Toetsmomenten

Het toetsmoment van het Facet Biochemische laboratoriumtechnieken valt op de dag na het toetsmoment van het opleidingsonderdeel Biochemische Laboratoriumtechnieken. Het voorziene tijdsbestek voor het Facet Biochemische laboratoriumtechnieken is 3.5h.

Specifiek voor tweede examenperiode

Voor opleidingsonderdelen met permanente evaluatie is geen 2de examenkans mogelijk

Werkplekleren

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan het examen verplaatst worden naar een andere examenreeks en (deels) mondeling worden afgenomen. Afspraken zijn terug te vinden in de syllabus werkplekleren.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren worden de reguliere praktijksessies/leerdoelen en evaluaties waar mogelijk vervangen. Afspraken zijn terug te vinden in de syllabus werkplekleren.