Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Stage en eindwerk FBT19855/1598/1819/1/68
Studiegids

Stage en eindwerk FBT

19855/1598/1819/1/68
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Pittois Karen
Andere co-titularis(sen): Maes Githa, Theunen Marjorie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 600,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 3 voor minstens 36 studiepunten ingeschreven zijn.

Korte omschrijving

De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° periode van het derde academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf of instelling (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.

Het bijhouden van de POP-map dient als hulp voor de student om zijn studie, trainingen, workshops en bedrijfsbezoeken zelf te kunnen opvolgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
houdt zich aan de gemaakte afspraken binnen een multidisciplinaire groep in het werkveld
kan meerdere taken gelijktijdig organiseren
kan zelfstandig taken organiseren
kiest zelfstandig en onderbouwd de gepaste methoden en technologieën, in een wisselende context
neemt initiatief om voldoende en relevante vragen te stellen over het proces (de onderzoeksvraag, de gebruikte methoden, de resultaten en de verwerking)
stuurt de organisatie van zijn taken bij waar nodig
zoekt doelgericht bijkomende wetenschappelijke informatie
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
analyseert kritisch zijn handelen en stuurt bij indien nodig zodat een betrouwbaar resultaat wordt bekomen
hanteert zelfstandig (na instructie) de toegewezen/gekozen methode en technologie
houdt zich aan de gemaakte afspraken binnen een multidisciplinaire groep in het werkveld
is zich bewust van (complexe) problemen en kan mogelijke oplossingen voorstellen
neemt initiatief bij het uitvoeren van laboratoriumwerkzaamheden in het werkveld en kent hierbij de grenzen van zijn bevoegdheid
neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten
stuurt eigen functioneren bij na feedback
voert autonoom de verschillende stappen van een (zelf) opgestelde werkwijze correct uit
voert de planning efficiënt uit
voert de planning onder grote tijdsdruk en binnen aangegeven tijdsbestek uit
voert de planning systematisch uit
voert de verschillende stappen van een werkwijze nauwkeurig uit
reflecteert over het eigen handelen
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
reflecteert over de projectwerking
bereidt zich voor op stage en sollicitatie
Labtechnicus BL - Verwerken en interpreteren
formuleert een wetenschappelijk besluit
interpreteert onder begeleiding de onderzoeksgegevens en analyseresultaten kritisch naar de biomedische context
verwerkt zelfstandig de onderzoeksgegevens en analyseresultaten volgens de correcte statistische methode en gepaste software
Labtechnicus BL - Rapporteren
berekeningen, besluiten en conclusies zijn traceerbaar beschreven en berusten op de beschreven experimenten in het rapport
communiceert assertief met verschillende doelgroepen
communiceert constructief met verschillende doelgroepen
communiceert respectvol met verschillende doelgroepen
presenteert zijn werkzaamheden op een professionele wijze
schrijft een rapport dat helder en begrijpbaar is voor wetenschappers
schrijft een rapport gebruik makend van de gepaste biomedische vakterminologie
schrijft een samenhangend rapport over meerdere uitgevoerde experimenten
vermeldt bronnen correct
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
functioneert onder begeleiding binnen een kwaliteitszorgsysteem
handelt zelfstandig volgens de veiligheidsvoorschriften
past de deontologische principes eigen aan het domein toe
verwerkt zelfstandig afval volgens de reglementering
voert onder begeleiding een permanente kwaliteitzorg uit (controle, kalibratie en validatie)
voert volgens instructies en onder begeleiding validaties uit

Leerinhoud

De stage

  • De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° periode van het derde academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
  • Studenten uit de afstudeerrichting Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie komen meestal terecht in een biochemisch/biotechnologisch, microbiologisch of farmaceutisch onderzoekslaboratorium of bedrijf.
  • Zij kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het tot expressie brengen en opzuiveren van een recombinant eiwit, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden bij de studie van receptoreiwitten of bij het op punt stellen van ELISA-technieken, het onderzoeken en opsporen van mutaties binnen een bepaalde familie enz...
  • Tijdens de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over het onderwerp dat nader werd onderzocht.

POP

Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat 'zelfreflectie' inhoudt, dit als voorbereiding op stage, eindwerk en het latere werkveld.

In het POP 3de jaar hoort thuis:
- Motivatie bij keuze van stage
- Reflectie bij de afgelopen semester
- Sollicitatietraining
- Voorbereiding en verslag bezoeken stagebegeleider
voor gedetailleerde info en sjablonen: zie digitap



Studiematerialen (tekst): Verplicht

Stage

De stagesyllabus en de syllabus "Rapportering eindwerk" beschikbaar op digitap
Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.


POP

Algemene info op digitap
 

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage560,00 uren
Werktijd buiten de contacturen39,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht19,00Presentatie en verdediging.
AcademiejaarAfstudeeropdracht19,00Werkstuk/eindwerk.
AcademiejaarPortfolio5,00POP map met bewijsstukken van de verschillende opdrachten
AcademiejaarStage57,0057% op labwerk adhv het stagebeoordelingsformulier.

Toetsing (tekst)

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

(conform stagesyllabus en stagecontract)

Workshop scriptie/eindwerk/afstudeerproject

Afstudeeropdracht: eindwerk 19%

Afstudeeropdracht 19%: Presentatie eindwerk  en verdediging

Stage 57%: gedragsobservatie

Het niet inleveren van de bachelorproef binnen de voorziene deadline resulteert, ongeacht gewettigd of ongewettigd afwezig, in een score 0 op dit onderdeel én "de presentatie en eindwerkverdediging". Deelname aan de presentatie en verdediging kan enkel indien het schriftelijk gedeelte correct/tijdig is ingediend.

POP: 5%

Puntenberekening POP gebeurt volgens formule volledigheid (score op 10) x kwaliteit (factor). Het resultaat is een score op 20.

Tweede examenperiode 

De afstudeeropdracht (werkstuk en presentatie/verdediging) en POP kunnen hernomen worden indien de permanente evaluatie ≥ 10.

Werkplekleren
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren wijken sommige data en evaluaties af van de reguliere stage. Afspraken zijn terug te vinden in de syllabus werkplekleren.

 

Er is geen tweede examenkans mogelijk.