Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Procestechnologie 12466/1609/1819/1/77
Studiegids

Procestechnologie 1

2466/1609/1819/1/77
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Spanoghe Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 30 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Toegepaste Fysica 1 EN geslaagd of getolereerd voor Toegepaste Fysica 2.

Korte omschrijving

Als een van de basisvakken voor de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "procestechnologie 1" het industriële transport van vaste stoffen en vloeistoffen (pompen). Na een voorbereidend gedeelte over massa en energiebalansen van fysische processen, wordt er  ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.
Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies

OLR-Leerdoelen (lijst)

intrapersoonlijk - methodologie
gebruikt van de beschreven eenheidsbewerkingen, de begrippen uit de fysica, fysicochemie en chemie die aan de grondslag liggen van de scheiding
herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
lost eenvoudige oefeningen, over de beschreven eenheidsbewerkingen, op,
stelt energie- en massabalans van een proces op
intrapersoonlijk - probleemanalyse
benoemt elementaire eigenschappen van enkele mechanische (verkleinen en fasenscheidingen) eenheidsbewerkingen.
beschrijft de opbouw en werking van enkele typische apparaten die gebruikt worden bij de beschreven eenheidsbewerkingen
beschrijft de werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
legt verbanden tussen de elementaire kennis over de eigenschappen, bereiding, stabiliteit en vernietiging van colloïdale systemen.
Process_engineer - P1_procestechnologie
benoemt elementaire eigenschappen van enkele mechanische (verkleinen en fasenscheidingen) eenheidsbewerkingen.
beschrijft de opbouw en werking van enkele typische apparaten die gebruikt worden bij de beschreven eenheidsbewerkingen
gebruikt van de beschreven eenheidsbewerkingen, de begrippen uit de fysica, fysicochemie en chemie die aan de grondslag liggen van de scheiding
herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
beschrijft de werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
legt verbanden tussen de elementaire kennis over de eigenschappen, bereiding, stabiliteit en vernietiging van colloïdale systemen.
lost eenvoudige oefeningen, over de beschreven eenheidsbewerkingen, op,
stelt energie- en massabalans van een proces op

Leerinhoud

  • transportsystemen voor vloeistoffen:berekening van leidingsweerstand en stromingskarakteristieken van een leidingsysteem
  • opstellen van massa- en energiebalansen van industrieel relevante situaties en processen
  • appendages: bespreking van enkele veel voorkomende appendages in een leidingssysteem


Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
  • zelf samengestelde portfolio
  • eigen cursustekst voor hoorcolleges
  • Powerpoint-presentatie over massabalansen, stroming en appendages
  • onderdelen verzameld in de industrie
  • informatie op digitap-cursus
  • oefeningenforum opdigitap
  • Eigen notities.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,50 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00toepassen kennis, inzicht, kennis
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00toepassen kennis, inzicht, kennis

Toetsing (tekst)

Delen 1, 2 en 3 vormen samen de formatieve toetsen van het zelfstudie-systeem (gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student). Hierbij geldt dat de getoetste kennis verworven is bij behalen van ten minste 50% van de maximum score van de formatieve toets).

Deel 1 balansen (40% van totaalscore):


Toetsvorm: hands off vaardigheidstoets (balansen)
toetsmethode: casus, werkstuk of presentatie
bron: gesloten boek
toetsmedium: schriftelijke toets
toetsmoment: momentopname op examen

Deel 2 stroming (40% van de totaalscore):


Toetsvorm: hands off vaardigheidstoets (stroming)
toetsmethode: casus, werkstuk of presentatie
bron: gesloten boek
toetsmedium: schriftelijke toets
toetsmoment: momentopname op examen

Deel 3 pompen (voor 20% van de totaalscore):

Toetsvorm: kennistoets (appendages)
toetsmethode: open en gesloten vragen
bron: gesloten boek
toetsmedium: schriftelijke toets
toetsmoment: momentopname op examen