Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Geïntegreerd lab en project (BI)31145/1609/1819/1/22
Studiegids

Geïntegreerd lab en project (BI)

31145/1609/1819/1/22
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Biochemie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Maes Githa, Pittois Karen, Soetaert Anneleen, van den Akker Suzanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2 + Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 416,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 120 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Metabolisme OF geslaagd of getolereerd voor Metabolisme) EN (simultaan te volgen met Biochemische technieken OF geslaagd of getolereerd voor Biochemische technieken) EN (simultaan te volgen met Genen toegepast OF geslaagd of getolereerd voor Genen toegepast) EN (simultaan te volgen met Groene en witte biotechnologie OF geslaagd of getolereerd voor Groene en witte biotechnologie).

Korte omschrijving

Voor het facet "Geïntegreerd lab en projectwerk":
Theorie en praktijk zijn voor het facet "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit". Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken. Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.

Voor het facet "Seminaries":
Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld:
Bioinformatica
Celkweek
Bedrijfsbezoek i.v.m. de technologie Next Generation Sequencing

In het seminarie Bioinformatica wordt eerst een korte inleiding gegeven over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek. Daarna worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in dit seminarie ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.

In het seminarie Celkweek wordt een overzicht gegeven van hoe je moet werken met eukaryote cellen, de vereiste materialen en de detectie van contaminatie.

Ook wordt er een bedrijfsbezoek i.v.m. de technologie Next Generation Sequencing gepland. De seminaries en bezoeken worden in deze periode gepland volgens beschikbaarheid van deze gastsprekers/labs. Het opgegeven aantal cu HO kan daarom aangepast worden tijdens de periode.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Biochemical_researcher - B1_biochemische technologie
Amplificeert nucleïnezuren d.m.v. PCR en qPCR
Beoordeelt kritisch de biochemische resultaten en zijn eigen handelen
Berekent biochemische parameters op basis van de meetwaarden
Beschrijft het kweken van cellen in het biochemisch werkveld (seminarie)
Beschrijft het kweken van cellen in het biochemische werkveld (seminarie)
Formuleert de toepassingen van de voornaamste bio-informatica tools (seminarie)
Formuleert principes, werkwijzen en interpretaties van de labexperimenten
Handelt nauwkeurig, betrouwbaar, kritisch, systematisch, efficiënt, tactvol en volhardend in een biochemische context
Handelt volgens voorgeschreven veiligheid en afvalverwerkingsvoorschriften in een biochemische context
Hanteert dierlijke, plantaardige en prokaryote cellen
Isoleert nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten) en eiwitten
Maakt een correcte labvoorbereiding in een biochemische context
Past biochemische werkwijzen toe zoals centrifugatie, concentreringstechnieken en dialyse.
Past bioinformatica tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoek
Plant efficiënt de uit te voeren biochemische experimenten
Streeft naar maximale kwaliteit zowel wat betreft de uitvoering als de statistische verwerking in een biochemische context
Stuurt processen in kleinschalige fermentors
Toont belangstelling tijdens presentaties, seminaries en bedrijfsbezoeken over nieuwe technologieën
Toont levendige belangstelling bij het het uitvoeren van biochemische technologiën
Verwerkt biochemische resultaten in een wetenschappelijk verslag (schriftelijk en mondeling) met correcte bronvermelding
Visualiseert eiwitten d.m.v. kleuringsmethoden
Voert tijdens het project een eiwit opzuiveringsprocedure uit in groep of een alternatieve procedure
Voert cytotoxiciteitstesten op levende cellen uit
Voert elektroforese en chromatografische technieken uit op nucleïnezuren en eiwitten
Voert ELISA's correct uit
Voert immunologische testen correct uit
Voert moleculair biologische technieken uit zoals digesties met restrictie enzymen, ligaties,...
Biochemical_researcher - B2_biochemische ontwikkeling
Analyseert multidisciplinaire problemen binnen het eigen vakgebied
Beoordeelt tijdens het project kritisch de groepsresultaten en het groepshandelen
Creëert tijdens het project een eiwit opzuiveringsprocedure in groep of een alternatieve procedure
Ontwikkelt een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel in biochemische context
Past bioinformatica tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoek
Past tijdens het project een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigh. in gentechn., biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechn. toe, om een eiwit via recombinant DNA-techn. aan te maken.
Presenteert een biochemische onderzoeksmethode a.d.h.v. een artikel uit de wetenschappelijke literatuur
Presenteert tijdens het project kritisch de opzuiveringsprocedure (in groep) of een alternatieve procedure
Redeneert analytisch en probleemoplossend in een biochemische context
interpersoonlijk - communicatie
Presenteert een biochemische onderzoeksmethode a.d.h.v. een artikel uit de wetenschappelijke literatuur
Presenteert tijdens het project kritisch de opzuiveringsprocedure (in groep) of een alternatieve procedure
Toont belangstelling tijdens presentaties, seminaries en bedrijfsbezoeken over nieuwe technologieën
Toont levendige belangstelling bij het het uitvoeren van biochemische technologiën
Verwerkt biochemische resultaten in een wetenschappelijk verslag (schriftelijk en mondeling) met correcte bronvermelding
interpersoonlijk - samenwerken
Creëert tijdens het project een eiwit opzuiveringsprocedure in groep of een alternatieve procedure
Past tijdens het project een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigh. in gentechn., biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechn. toe, om een eiwit via recombinant DNA-techn. aan te maken.
Voert tijdens het project een eiwit opzuiveringsprocedure uit in groep of een alternatieve procedure
interpersoonlijk - stakeholdergerichtheid
Handelt nauwkeurig, betrouwbaar, kritisch, systematisch, efficiënt, tactvol en volhardend in een biochemische context
Streeft naar maximale kwaliteit zowel wat betreft de uitvoering als de statistische verwerking in een biochemische context
interpersoonlijk - zorg voor omgeving
Handelt volgens voorgeschreven veiligheid en afvalverwerkingsvoorschriften in een biochemische context
Ontwikkelt een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel in biochemische context
intrapersoonlijk - (zelf)reflectie
Beoordeelt kritisch de biochemische resultaten en zijn eigen handelen
Beoordeelt tijdens het project kritisch de groepsresultaten en het groepshandelen
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
bereid zich voor op het werkveld en sollicitatie
intrapersoonlijk - methodologie
Amplificeert nucleïnezuren d.m.v. PCR en qPCR
Berekent biochemische parameters op basis van de meetwaarden
Beschrijft het kweken van cellen in het biochemisch werkveld (seminarie)
Beschrijft het kweken van cellen in het biochemische werkveld (seminarie)
Formuleert de toepassingen van de voornaamste bio-informatica tools (seminarie)
Formuleert principes, werkwijzen en interpretaties van de labexperimenten
Hanteert dierlijke, plantaardige en prokaryote cellen
Isoleert nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten) en eiwitten
Past biochemische werkwijzen toe zoals centrifugatie, concentreringstechnieken en dialyse.
Past bioinformatica tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoek
Plant efficiënt de uit te voeren biochemische experimenten
Stuurt processen in kleinschalige fermentors
Visualiseert eiwitten d.m.v. kleuringsmethoden
Voert cytotoxiciteitstesten op levende cellen uit
Voert elektroforese en chromatografische technieken uit op nucleïnezuren en eiwitten
Voert ELISA's correct uit
Voert immunologische testen correct uit
Voert moleculair biologische technieken uit zoals digesties met restrictie enzymen, ligaties,...
intrapersoonlijk - probleemanalyse
Analyseert multidisciplinaire problemen binnen het eigen vakgebied
Maakt een correcte labvoorbereiding in een biochemische context
Redeneert analytisch en probleemoplossend in een biochemische context
Labtechnicus - A2_uitvoeren laboratoriumwerkzaamheden
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft

Leerinhoud

Voor het facet "Geïntegreerd lab en projectwerk":
In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celkweek en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend.
Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- Isolatie nucleïnezuren 
- PCR-reacties
- Digesties met restrictie-enzymen, ligaties,...
- ELISA's
- Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
- Blotten
- Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,...
- Gebruik databanken
- Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
- Project Biochemie met presentatie
- Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
- Fermentatielab

Voor het facet "Seminarie":
- Bioinformatica
- Celkweek
- Bedrijfsbezoek i.v.m. de technologie Next Generation Sequencing

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 - auteur: Anneleen Soetaert, Karen Pittois, Githa Maes- AP Hogeschool.
  • Cursus geïntegreerd lab deel 2- auteur Anneleen Soetaert-AP Hogeschool.
  • Ppt-cursus Bioinformatica  auteur: Roald Santens- AP Hogeschool
  • Alle voorgestelde bio-informatica-tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet
  • Cursus "Celkweek"  auteur: Van den Akker Suzanne, Karen Pittois  AP Hogeschool.
  • Nota's van de verschillende gastsprekers
  • Extra informatie (handleidingen,...)wordt ter beschikking gesteld via digitap.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Dewilde Sylvia, Geuens Eva, Moens Luc, Van doorslaer Els,2011. Experimentele vaardigheden 2. Biochemische vaardigheden. Acadmie Press, p294, ISBN 9789038216478
  • Boek: Cos P., Kronenberger P., Pittois K., Thorrez L., van den Akker S., Verschuren M. 2015. Introductie in de dierlijke celkweek. Acco. ISBN 978-94-6292-086-6

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen154,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen258,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off24,00Schriftelijk, open en gesloten vragen, gesloten boek. Geen 2 de zit mogelijk
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)76,00geen 2 de zit mogelijk

Toetsing (tekst)

De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.

De handsoff vaardigheidstoets(24%) bestaat uit:
24% Geïntegreerd lab: examen (30% binnen het geïntegreerd lab).
De permanente evaluatie (76%) bestaat uit:
40% simulatievaardigheidstoets: Geïntegreerd lab: labwerk (50% binnen het geïntegreerd lab). Gedragsobservatie.
16% handsoff vaardigheidstoets: Geïntegreerd lab: verslagen, opdracht stage (20% binnen het geïntegreerd lab)
15% projectopdracht: project: eindscore (15%) = groepsscore X individuele score (peerassessment, portfolio). Gedragsobservatie en presentatie.
5% simulatievaardigheidstoets: seminaries en bedrijfsbezoeken. Gedragsobservatie

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.

Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelexamen.
De student kan per facet maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en indien organisatorisch mogelijk.  De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.

Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalsessie.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.

Deelname aan praktijklessen is noodzakelijk om de door de opleiding vooropgestelde beroepscompetenties te kunnen ontwikkelen en toetsen. Conform het OER wordt voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend bij afwezigheid vanaf 20% van de lesactiviteiten, tenzij de student recht heeft op een inhaalsessie. Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in art. 15.5 van het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student behaalt een 0 voor deze sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

Project:
Berekening van het totaalpunt
eindscore = groepsscore x individuele score
De individuele score wordt toegekend via Peer Assessment.

Tijdens de verplichte reflectievergaderingen wordt de individuele score (peerassessment) bevestigd. De tutor kan op basis hiervan de individuele score aanpassen. Ongewettigde afwezigheid op de reflectievergadering en/of niet invullen van de peerassessment resulteert zo in een individuele score 0,7. Als de tutor vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de individuele score aangepast worden naar 0.5.

Afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) vanaf meer dan 4 dagen leidt tot de beslissing van de examencommissie om code F (Failed) voor het opleidingsonderdeel toe te kennen.

Het toetsmoment van het opleidingsonderdeel Geïntegreerd lab en seminaries valt de dag na het toetsmoment van het opleidingsonderdeel Biochemische technieken .

Seminaries: de opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets. Wat betreft bio-informatica zal er niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reële onderzoekssituaties.

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan het examen verplaatst worden naar een andere examenreeks. 
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren worden de reguliere praktijksessies waar mogelijk vervangen door activiteiten op de werkplek.

Laattijdig indienen van verslagen/opdrachten resulteert in een 0 score voor het deelexamen.

Er is geen 2 de zit mogelijk voor dit opleidingsonderdeel.