Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Werkveldoriƫntatie 127912/1609/1819/1/01
Studiegids

Werkveldoriƫntatie 1

27912/1609/1819/1/01
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gotink Heidi, Meyers Caroline, Raes Adam, Santens Roald, Van den Bossche Ingrid, Van Eyken Els, Van Himbeeck Bonnie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Labportfolio semester 1 OF geslaagd of getolereerd voor Labportfolio semester 1) EN (simultaan te volgen met Labportfolio semester 2 OF geslaagd of getolereerd voor Labportfolio semester 2).

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel "Werkveldoriëntatie 1" bestaat uit :
- rapporteren & verslaggeving (mondeling & schriftelijk)
- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) & werkveldverkenning

- Project 1

- project 2

Rapporteren & verslaggeving:
De student oefent vaardigheden i.v.m. vergaderen, presenteren en rapporteren (schrijfvaardigheden).

POP:
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

Project:
In het project werkt de student in team een bepaalde opdracht uit via de APACA methode. 



OLR-Leerdoelen (lijst)

interpersoonlijk - communicatie
beantwoordt wetenschappelijke vragen
bouwt een tekst helder en logisch op
gebruikt bronvermeldingen
gebruikt een correcte spelling
hanteert een verzorgde uitspraak
hanteert wetenschappelijk vakjargon
presenteert op een professionele wijze
Presenteert resultaten van het gedane werk
schrijft grammaticaal correcte woorden en zinnen
structureert gegevens en resultaten
verwerkt vakliteratuur
interpersoonlijk - samenwerken
Doet moeite om andere standpunten te begrijpen
Draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
Heeft aandacht voor de veiligheid van personen en materiaal
Komt afspraken na
Levert een positieve bijdrage tot de groepssfeer
Neemt initiatief
Neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
Uit zijn/haar eigen mening
Voert de toegewezen taken uit
Draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
Komt afspraken na (aanwezigheid, stiptheid)
Neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
Voert de taken uit
gaat op zoek naar ontbrekende informatie
toont inzet bij het realiseren van de opgelegde opdracht
respecteert groepsbeslissingen
intrapersoonlijk - (zelf)reflectie
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
intrapersoonlijk - methodologie
volgt het stappenplan APACA voor de aanpak van het project
Labtechnicus - A1_taakanalyse en planning
volgt het stappenplan APACA voor de aanpak van het project
Labtechnicus - A2_uitvoeren laboratoriumwerkzaamheden
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
Doet moeite om andere standpunten te begrijpen
Draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Komt afspraken na
Levert een positieve bijdrage tot de groepssfeer
Neemt initiatief
Neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
Uit zijn/haar eigen mening
Voert de toegewezen taken uit
Labtechnicus - A4_rapporteren
beantwoordt wetenschappelijke vragen
bouwt een tekst helder en logisch op
gebruikt bronvermeldingen
gebruikt een correcte spelling
hanteert een verzorgde uitspraak
hanteert wetenschappelijk vakjargon
presenteert op een professionele wijze
Presenteert resultaten van het gedane werk
schrijft grammaticaal correcte woorden en zinnen
structureert gegevens en resultaten
verwerkt vakliteratuur
Draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
Komt afspraken na (aanwezigheid, stiptheid)
Neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
Voert de taken uit
gaat op zoek naar ontbrekende informatie
toont inzet bij het realiseren van de opgelegde opdracht
respecteert groepsbeslissingen
Labtechnicus - A5_Milieu en veiligheid
Heeft aandacht voor de veiligheid van personen en materiaal

Leerinhoud

Rapporteren & verslaggeving:

De student oefent vaardigheden i.v.m. vergaderen, presenteren en rapporteren (schrijfvaardigheden):
- noteren & verslaggeving (labverslag),
- vergadertechnieken,
- presentatietechnieken,
- samenvatten van wetenschappelijke tekst ,
- bronvermelding.

POP:

Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

Voor het facet "Persoonlijk Ontwikkelingsplan": Binnen CGO is het de bedoeling dat de student zelf een overzicht houdt over zijn studievoortgang en deze op elk ogenblik kan verantwoorden. Om dit te documenteren houdt hij een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) bij. Hierin bewaart hij alle belangrijke documenten die de studievoortgang kunnen aantonen zoals examenresultaten, bewijzen van uitgevoerde studietaken, reflectieformulieren, assessmentformulieren, verslagen, ... De student is zelf verantwoordelijk om duidelijk te maken of hij de vooropgestelde competenties (leerdoelen) bereikt heeft.

De student is aanwezig tijdens het verplichte werkcollege en de POP-workshops. De POP-map wordt 2x opgevraagd door de POP-lezer. Daarnaast kan de student een afspraak maken met de POP-coach om zijn studievoortgang te bespreken.

Project 1&2:

In het project werkt de student een bepaalde opdracht uit via de APACA methode. De student werkt in team aan de opdracht en presenteert de resultaten van het gedane werk. 





Studiematerialen (tekst): Verplicht

Rapporteren & verslaggeving:
Gotink, H., De Naeyer, K. & Schelfhout, L. (2018). Schrijfwijzer W&T. Antwerpen: Artesis Plantijn Hogeschool.
Van Himbeeck, B. & Gotink, H. (2018). Noteren en verslaggeving bij practica. Antwerpen: Artesis Plantijn Hogeschool.
Rapporteren & verslaggeving en communicatieve vaardigheden (professional skills):

Digitale info & oefenmateriaal op Digitap, D-pac en Padlet
Aanbevolen literatuur: beschikbaar in bib en online.

 

Project 1&2:

cursussen van semester 1 en 2

literatuur (bib) en internet


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aanbevolen literatuur: beschikbaar in bib.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren147,00 uren
  • Opmerking: 147
Werkplekleren en/of stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio10,00POP. Er is geen tweede zit mogelijk.
AcademiejaarProjectopdracht60,00project 1 en 2. De punten van de projectopdracht worden berekend door het groepspunt te vermenigvuldigen met de individuele score toegekend via peerassessment
De punten van de projectopdracht gelden voor beide examenkansen. Er is geen tweede examenkans mogelijk.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)30,00Rapporteren & verslaggeving: geen 2de zit mogelijk

Toetsing (tekst)

 

Rapporteren & verslaggeving (30%):
De student legt bij aanvang van het academiejaar een taalscreening af. 

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten van dit opleidingsonderdeel.
De student dient verplicht alle voorbereidingen en opdrachten uit te voeren. Het niet indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor dit onderdeel. Het te laat indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor dit onderdeel.
Tijdens de onderwijsactiviteiten wordt er getoetst. Indien de student afwezig is haalt hij een 0 voor deze evaluatie. Er is geen inhaalmoment mogelijk.

Er is geen tweede zit mogelijk.


Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd. Bij elke afwezigheid behaalt de student een 0 score op het betreffende deelactiviteit.

 

POP (10%):
Het punt voor het facet POP wordt berekend volgens de formule ‘volledigheid x kwaliteit’.
De POP-kaft wordt 2 keer per jaar opgevraagd door de POP-lezer voor evaluatie. Het nooit afgeven van de kaft zal leiden tot F voor het volledige opleidingsonderdeel. Er is geen tweede zit mogelijk.


Project 1 (30%) & 2 (30%):
Berekening van het totaalpunt

eindscore = groepsscore x individuele score x w1+ kennisscore x w2 

voor project 1 zijn de wegingscoëfficiënten : w1=1 en w2=0

voor project 2 zijn de wegingscoëfficiënten: w1= 1 en w2= 0

De individuele score wordt toegekend via Peer Assessment.

Er is geen tweede zit mogelijk.


Tijdens de verplichte reflectievergaderingen wordt de individuele score (peerassessment) bevestigd. De tutor kan op basis hiervan de individuele score aanpassen. Ongewettigde afwezigheid op de reflectievergadering en/of niet invullen van de peerassessment resulteert zo in een individuele score 0,7. Als de tutor vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de individuele score aangepast worden naar 0,5.



Afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) vanaf meer dan 4 dagen leidt tot de beslissing van de examencommissie om code F (Failed) voor het opleidingsonderdeel toe te kennen.