Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Statistiek19024/1609/1819/1/61
Studiegids

Statistiek

19024/1609/1819/1/61
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Opsteyn Ine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 83,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Toegepaste wiskunde en statistiek EN binnen het opleidingsprogramma al minstens 30 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Statistische technieken beschrijven variaties: toevallige variaties (meetfouten, kwaliteitscontrole van een procesparameter), gecontroleerde variaties (optimale instellingen van een toestel of analyseprocedure).
In deze cursus (vervolg van de cursus meetvariatie) gaan we dieper in op de analyse van de mogelijke oorzaken van variatie. Met hypothesetesten leer je om op basis van een beperkt aantal metingen onderzoeksvragen (hypothesen) over bepaalde analysemethoden of toestellen te beantwoorden. Met variantieanalyses en andere technieken uit het statistisch proefopzetten ga je gericht een aantal experimenten uitvoeren om optimale instellingen voor toestel en/of analysemethode te zoeken om zo de meetvariatie te minimaliseren.

We bekijken statistiek op populatie-niveau: kansrekenen toegepast op de bevolking waarmee je gezondheidsrisico's kan inschatten (epidemiologie). We gaan ook dieper in op de de mogelijke fouten bij het stellen van een positief/negatief beoordelen (diagnostiek).

De voorbeelden en oefeningen komen zoveel mogelijk uit de praktijk: je leert om met een formuleboekje in elke situatie de meest geschikte methode op te zoeken en uit te voeren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

intrapersoonlijk - (zelf)reflectie
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
intrapersoonlijk - methodologie
berekent en interpreteert de bij het gebruikte epidemiologische design horende kengetallen
berekent kansen, risico's en odds op basis van gegevens gerangschikt in een frequentietabel
kent verschillende regressietechnieken en voert de bijhorende lineariteitstesten uit
voert een lineariteitstest uit
voert een robuustheidstest uit
voert hypothesetesten uit
voert variantieanalyse uit
intrapersoonlijk - probleemanalyse
beoordeelt de kwaliteit van een diagnose op basis van een gepaste statistische analyse
past de hypothesetesten toe naar de praktijk van het lab: detectiecapabiliteit, juistheid en precisie
selecteert in functie van onderzoeksvragen de correcte statistische methodiek
Labtechnicus - A1_taakanalyse en planning
selecteert in functie van onderzoeksvragen de correcte statistische methodiek
Labtechnicus - A2_uitvoeren laboratoriumwerkzaamheden
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Labtechnicus - A3_verwerken en interpreteren van resultaten
beoordeelt de kwaliteit van een diagnose op basis van een gepaste statistische analyse
berekent en interpreteert de bij het gebruikte epidemiologische design horende kengetallen
berekent kansen, risico's en odds op basis van gegevens gerangschikt in een frequentietabel
kent verschillende regressietechnieken en voert de bijhorende lineariteitstesten uit
past de hypothesetesten toe naar de praktijk van het lab: detectiecapabiliteit, juistheid en precisie
past de regel van Baves toe
voert een lineariteitstest uit
voert een robuustheidstest uit
voert hypothesetesten uit
voert variantieanalyse uit

Leerinhoud

  • hypothesetesten (1 steekproef en normale verdeling): verdeling van een steekproefgemiddelde; hypothesetesten (t-test op µ, chi kwadraat-test op variantie; verband met betrouwbaarheidsindervallen (cursus meetvariatie)); p-waarde, type I en type II fouten
  • hypothesetesten (2 steekproeven en normale verdeling): t-test op µ1 - µ2 (onafhankelijke steekproeven); t-test op µ1 - µ2 (afhankelijke steekproeven); F-test op varianties
  • de statistiek van properties (z-test); chi kwadraat-onafhankelijkheidstest voor kruistabellen; chi kwadraat en Kolmogorov-Smirnoc als goodness-of-fit test;
  • link naar methodevalidatie: juistheid; precisie; detectiecapabiliteit
  • Kansrekenen - epidemiologie: wiskunde van de toevalsveranderlijke (rekenregels) en kansrekenen in de praktijk (frequentietabellen); epidemiologische kengetallen (prevalentie - incidentie; verschil ratio en rate); basismodel epidemiologisch onderzoek - cohort - case-control - clinical trial; associatiematen (RR - AR - OR).
  • Kansrekenen - diagnostiek: kengetallen: gevoeligheid (Se) - specificiteit (Sp) - voorspellingswaarden; onderlinge samenhang van de kengetallen - regel van Bayes: genetica en lodscore
  • methodevergelijking - deel II: methodevergelijking met kappa-waarde
  • variantieanalyse: voorwaarden; 1, 2 en 3 factor ANOVA; Duncan's Multiple Range test
  • lineariteitstesten: lineariteitstest - GOF; lineariteitstest - LOF-PE; kwaliteitscoëfficiënt QC van een rechte; Passing-Bablock en Deming regressie
  • factoriële variantieanalyse: factoriële proefschema's en effecten; 2^k (t-testen en F-testen)
  • robuustheidstesten: Plackett-Burman en Youden-Steiner

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Hoofdstukken 7 tem 15 uit de cursus statistiek - auteur: Veerle Van Vlaslaer - AP Hogeschool
  • Formuleboekje statistiek (deel 1CH en deel 2&3CH) - auteur: Veerle Van Vlaslaer - AP Hogeschool
  • rekenmachine
  • wetenschappelijke artikels (digitap)
  • http://www.westgard.com/
  • de opleidingskaart voor studenten

in de bib
Statistics and chemometrics Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000. 
Praktische statistiek voor het laboratorium Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996. 
Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium Klaessens (ISBN 9789077423622) 
Medical statistics at a glance van Petrie en Sabin (ISBN 0632050756) -  2000.   

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing5,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges33,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off33,00definitieve toets (tussentijdse examenweek) over de hoofdstukken 10 tem 12 (hypothesetesten)
examentijd = 1,5u
50 van de 150 punten
open boek: het boek zijn de formuleboekjes statistiek (student mag zaken aanduiden, mag niets bijschrijven)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off67,00leerstof: hoofdstukken 7 tem 9, hoofdstukken 13 tem 15examentijd = 3,5u100 van de 150 puntenopen boek: het boek zijn de formuleboekjes statistiek (student mag zaken aanduiden, mag niets bijschrijven)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00volledige leerstof: hoofdstukken 7 tem 15
examentijd = 3,5u
open boek: het boek zijn de formuleboekjes statistiek (student mag zaken aanduiden, mag niets bijschrijven)

Toetsing (tekst)