Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Kronenburg
Kronenburgstraat 47 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 80 - F +32 3 220 55 99
wt@ap.be
Werkveldoriƫntatie 229636/1609/1819/1/29
Studiegids

Werkveldoriƫntatie 2

29636/1609/1819/1/29
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Crobeck Jeroen, Dhont Karin, Gutschoven Inge, Meyers Caroline, Soetaert Anneleen, Spanoghe Mark, Van den Bossche Ingrid, Van Eyken Els, Verbeke Myriam, Verbeke Patrick
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Werkveldoriƫntatie 1 EN (geslaagd of getolereerd voor Labportfolio semester 3 OF simultaan te volgen met Labportfolio semester 3) EN (geslaagd of getolereerd voor Labportfolio semester 4 OF simultaan te volgen met Labportfolio semester 4) EN binnen het opleidingsprogramma al minstens 30 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel "Werkveldoriëntatie 2" bestaat uit : 

- mobility window
- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) 
- werkveldverkenning
- jaarproject 





OLR-Leerdoelen (lijst)

interpersoonlijk - communicatie
de projectgroep becommentarieert en verdedigt mondeling de resultaten van zijn werkzaamheden in Algemeen Nederlands of Engels
de projectgroep rapporteert mondeling correct over de resultaten van zijn werkzaamheden in Algemeen Nederlands of Engels
de projectgroep rapporteert schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden in Algemeen Nederlands of Engels
intrapersoonlijk - (zelf)reflectie
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
intrapersoonlijk - methodologie
bereidt een staal op de correcte wijze voor
stelt een proefopzet op in functie van de onderzoeksvraag (hypothese) en gekozen statistische methodiek.
verwerkt gegevens statistisch en interpreteert de resultaten
Labtechnicus - A1_taakanalyse en planning
stelt een proefopzet op in functie van de onderzoeksvraag (hypothese) en gekozen statistische methodiek.
Labtechnicus - A2_uitvoeren laboratoriumwerkzaamheden
Beoordeelt het werk van de groepsleden
bereidt een staal op de correcte wijze voor
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
geeft aan welke competenties hij reeds bereikt heeft
Labtechnicus - A3_verwerken en interpreteren van resultaten
Interpreteert de verwerkte resultaten wetenschappelijk en correct
verwerkt gegevens statistisch en interpreteert de resultaten
Labtechnicus - A4_rapporteren
de projectgroep becommentarieert en verdedigt mondeling de resultaten van zijn werkzaamheden in Algemeen Nederlands of Engels
de projectgroep rapporteert mondeling correct over de resultaten van zijn werkzaamheden in Algemeen Nederlands of Engels
de projectgroep rapporteert schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden in Algemeen Nederlands of Engels
Labtechnicus - A5_Milieu en veiligheid
Voert het labwerk in samenspraak met de groepsleden uit waarbij aandacht voor veiligheid in een (chemisch) lab centraal staat.

Leerinhoud

POP:

Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

Voor het facet "Persoonlijk Ontwikkelingsplan": Binnen CGO is het de bedoeling dat de student zelf een overzicht houdt over zijn studievoortgang en deze op elk ogenblik kan verantwoorden. Om dit te documenteren houdt hij een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) bij. Hierin bewaart hij alle belangrijke documenten die de studievoortgang kunnen aantonen zoals examenresultaten, bewijzen van uitgevoerde studietaken, reflectieformulieren, assessmentformulieren, verslagen, ... De student is zelf verantwoordelijk om duidelijk te maken of hij de vooropgestelde competenties (leerdoelen) bereikt heeft. De student krijgt de kans om zijn studieloopbaan en zijn studieontwikkeling te bespreken met de POP-coach. 

De POP-map wordt 2x opgevraagd door de POP-lezer  en wordt beoordeeld op volledigheid;

Jaarproject:

In het project werkt de student een bepaalde opdracht uit via de APACA methode. De student werkt in team aan de opdracht en presenteert de resultaten van het gedane werk.


Professionele, communicatieve vaardigheden: 

De student oefent vaardigheden i.v.m. vergaderen, presenteren en rapporteren (schrijfvaardigheden): 
- noteren & verslaggeving (labverslag), 
- vergadertechnieken, 
- presentatietechnieken, 
- samenvatten van wetenschappelijke tekst ,
- bronvermelding.


Werkveldverkenning

Via het doen van bedrijfsbezoeken, het bijwonen van lezingen,... leert de student beter het werkveld kennen.


Mobility window

Dit facet biedt de mogelijkheid om buitenlandse ervaring op te doen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Pop: zelf aangemaakte pop map volgens een opgelegde inhoud (POP-map met invulbladen)
 
Jaarproject :
- onderzoeksopdracht

- literatuur (bib)

- internet
- cursus raporteren en verslageving. Antwerpen: AP Hogeschool/Universitas 
- E-campus/Blackboard

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)85,00er is geen tweede examenkans mogelijk.
AcademiejaarReflectieopdracht15,00puntenberekening POP gebeurt volgens formule volledigheid x kwaliteit.
Het niet afgeven van de kaft zal leiden tot F voor het volledige opleidingsonderdeel. Er is geen tweede zit van POP mogelijk.

Toetsing (tekst)

POP  & werkveldverkenning (15%):
Het punt wordt berekend volgens de formule ‘volledigheid x kwaliteit’.

puntenverdeling POP-map: Semester 1: 40%   Semester 2: 60%

De POP-map wordt 2 keer per jaar opgevraagd door de POP-lezer voor evaluatie. Het nooit afgeven van de kaft zal leiden tot F voor het volledige opleidingsonderdeel. Het POP-gesprek is onderdeel van de verplichte acitiviteiten. Er is geen tweede zit van POP mogelijk.

Binnen Werkveldoriëntatie 2 heeft de student de mogelijkheid om via studentenmobiliteit het gehele OLOD of één van de projecten in het buitenland af te leggen. Dit gebeurt in overleg met het opleidingshoofd.


Jaarproject:
Semester 1 (40%) & 2 (45%) :

Berekening van het totaalpunt

eindscore = groepsscore x individuele score x w1+ kennisscore x w2

voor project 1&2  zijn de wegingscoëfficiënten : w1=1 en w2=0

De individuele score wordt toegekend via Peer Assessment.


Tijdens de verplichte reflectievergaderingen wordt de individuele score (peerassessment) bevestigd. De tutor kan op basis hiervan de individuele score aanpassen. Ongewettigde afwezigheid op de reflectievergadering en/of niet invullen van de peerassessment resulteert zo in een individuele score 0,7. Als de tutor vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de individuele score aangepast worden naar 0.5.


Afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) vanaf meer dan 4 dagen leidt tot de beslissing van de examencommissie om code F (Failed) voor het opleidingsonderdeel toe te kennen.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.


Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.


2de zit:

Geen tweede zit mogelijk.