Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Communicatie essentials25393/1603/1819/1/48
Studiegids

Communicatie essentials

25393/1603/1819/1/48
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Wat is nu eigenlijk communicatie?  Wat is geïntegreerde communicatie?   Welke modellen bestaan er? Hoe verloopt de evolutie in communicatiemedia en -wetenschap?

OLR-Leerdoelen (lijst)

Communicatie plannen
Je analyseert zelf communicatieve situaties aan de hand van de verschillende communicatiemodellen.
Je duidt en onderscheidt de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
Je duidt en onderscheidt het communicatieproces van intrapersoonlijke-, interpersoonlijke en massacommunicatie.
Je kan de evolutie in de wetenschappelijke theorieën van communicatie schetsen.
Je kan de evolutie in strategische communicatie schetsen.
Je kent de meerwaarde van een juiste mix van communicatieinstrumenten.
je kent verschillende communicatietechnieken gebruikt in reclame en PR en kan deze herkennen in de praktijk
je leert de nieuwe invalshoeken, voorbeelden en casestudies van geïntegreerde communicatie kennen.
je onderscheidt het verschil tussen geïntegreerde communicatie en klassieke communicatie.
Je kan de evolutie van communicatiemedia schetsen.

Leerinhoud

Wat is communicatie? Wat is de evolutie in communicatiemedia? Welke theoretische modellen bestaan er? Wat zijn media-effecten en hoe is de wetenschap hierrond geëvolueerd? Hoe zijn media geëvolueerd? Hoe analyseert men boodschappen? Wat is geïntegreerde communicatie en hoe wordt deze toegepast? Welke persuasieve technieken worden in de communicatiepraktijk gebruikt?

Dergelijke vragen zijn het uitgangspunt van communicatie essentials. Eerst en vooral leer je verschillende theorieën aan, erna leer je deze theorieën toepassen op voorbeelden uit de praktijk.

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
literatuur (zie les)Verplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Lesnota's en powerpoint
  • extra literatuur waarnaar verwezen wordt in de les
  • gastcollege

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Kennis en inzicht in de geziene leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen. De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen. Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Kennis en inzicht in de geziene leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen.
De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.
Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.