Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Campagne 2 strategie16999/1603/1819/1/26
Studiegids

Campagne 2 strategie

16999/1603/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Commerciële communicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Bulck Helga
Andere co-titularis(sen): Broos Gisèle, Cornil Koen, Dreessen Kristel, Gemoets Ann, Van Goethem Els
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 134,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Frans EN geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Engels EN geslaagd of getolereerd voor WS3 Communicatieplan EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Campagne 1 onderzoek EN simultaan te volgen met Campagne 3 uitvoering.

Korte omschrijving

Tijd om het communicatieplan op te stellen. Als je een goed beeld hebt van je doelgroep en de doelstellingen die je met je campagne beoogt, kan je de strategie en het bijhorende concept daarop afstemmen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Anderstalige informatie zoeken
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Anderstalige tekstproductie
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Je kan foutloos over de inhoud van je campagne, over behandelde onderwerpen schrijven met de specifieke Franse/Engelse vakterminologie.
Je schrijft een goed gestructureerde en (bijna) foutloze creative brief, vergaderverslag en sollicitatiebrief
Je legt het strategisch plan van je campagne in het Engels schriftelijk uit.
Assertiviteit
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Engelstalige/Franstalige vergadering, onderhandeling, interview, presentatie, debat.
Communicatie plannen
Je benoemt doelstellingen en doel-/publieksgroepen en deelt ze in.
Je stelt een communicatieplan op.
Je stelt een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan op.
Je werkt een strategie uit en kiest de gepaste communicatiemiddelen en realiseert ze op een creatieve manier.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit en realiseert het op basis van de onderzoeksresultaten.
Denken en redeneren
Je communiceert mondeling en schriftelijk intern en extern in het Nederlands
Deontologisch verantwoord handelen
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in en handelt deontologisch verantwoord.
Evalueren
Je evalueert de impact van concrete communicatiehandelingen.
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in en handelt deontologisch verantwoord.
Informatie zoeken en beoordelen
Je evalueert de impact van concrete communicatiehandelingen.
Initiatiefzin
Je benoemt doelstellingen en doel-/publieksgroepen en deelt ze in.
Je stelt een communicatieplan op.
Innovativiteit en creativiteit
Je werkt een strategie uit en kiest de gepaste communicatiemiddelen en realiseert ze op een creatieve manier.
Leerbereidheid
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je functioneert efficiënt als lid van een team en hebt zicht op je eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.
Mondelinge taalvaardigheid vreemde talen
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Engelstalige/Franstalige vergadering, onderhandeling, interview, presentatie, debat.
Je legt mondeling je mediaplan uit in het Engels.
Onderzoeken
Je communiceert mondeling en schriftelijk intern en extern in het Nederlands
Organisatiesensitiviteit
Je functioneert efficiënt als lid van een team en hebt zicht op je eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.
Samenwerkingsgerichtheid
Je legt mondeling je mediaplan uit in het Engels.
Zelfreflectie
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in en handelt deontologisch verantwoord.
Zelfstandigheid
Je kan foutloos over de inhoud van je campagne, over behandelde onderwerpen schrijven met de specifieke Franse/Engelse vakterminologie.
Je stelt een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan op.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit en realiseert het op basis van de onderzoeksresultaten.

Leerinhoud

1. Je stelt een communicatieplan op.

2. Je doet een voorstel tot budget. Welk budget is volgens jou nodig om de vooropgestelde communicatiedoelstellingen te realiseren? Hierbij hou je rekening met de kosten van de verschillende communicatie-instrumenten en van de media die je denkt in te schakelen en met de productiekosten.

3. Je werkt het strategisch luik uit van je mediaplan: je verdeelt je budget over één of meerdere mediumtypes

Studiematerialen (lijst)

HandleidingVerplicht
Grammaire progressive du français, niveau intermédiaireVerplicht
Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones (theorieboek)Verplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

handleiding

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing4,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Vormen van groepsleren108,00 uren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00Schriftelijk examen
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)80,00De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en product-evaluatie (voor het gewicht zie infoboekje)

De puntenverdeling van de facetten staat in Bamaflex.
De interne puntenverdeling voor Frans en Engels wordt door de lectoren bekendgemaakt

Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel. Je kan wel nog in de tweede examenperiode voor dit opleidingsonderdeel herkansen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00Schriftelijk examen
Indien je niet slaagt voor een campagne, doe je in tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van de facetten waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00Indien je niet slaagt voor een campagne, doe je in tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van de facetten waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.