Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Copywriting16963/1603/1819/1/63
Studiegids

Copywriting

16963/1603/1819/1/63
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 62,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Nederlands OF geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Nederlands) EN (geslaagd of getolereerd voor WS1 Creatief ontwerp OF geslaagd of getolereerd voor WS1 Creatief ontwerp) EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

De focus ligt op direct response copy. Je leert creatief omgaan met equivalentietaal, en je past je teksten aan in functie van doelgroep, boodschap en medium. Je ontwikkelt je eigen beste methode en schrijft wervende copy en content. Sommige teksttypes kun je kiezen, zoals een blog of radiocommercial.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je formuleert wervend in folders, affiches, fondswervingsbrieven, enz., rekening houdend met de doelgroep, het gebruikte medium, e.d.
Je hebt een goed zicht op de doelgroep die je probeert te bereiken.
Je past de taal van je medium aan de lezer aan.
Je schrijft efficiënte en effectieve verkoopbrieven, uitnodigingen, persberichten, etc., daarbij inspelend op de eisen resp. verwachtingen van de klant/consument.
Communicatie plannen
Je kunt de boodschap die je wilt uitsturen duidelijk omschrijven en het gekozen medium daaraan aanpassen.
Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
Je kiest de juiste lay-out en visuals om je boodschap te ondersteunen.
Informatie zoeken en beoordelen
Je hebt een goed zicht op de doelgroep die je probeert te bereiken.
Innovativiteit en creativiteit
Je kiest de juiste lay-out en visuals om je boodschap te ondersteunen.
Je kunt de boodschap die je wilt uitsturen duidelijk omschrijven en het gekozen medium daaraan aanpassen.
Je schrijft actiegericht en zorgt ervoor dat je de lezer aanzet tot de actie die jij voor ogen hebt.
Tekstproductie Nederlands
Je formuleert wervend in folders, affiches, fondswervingsbrieven, enz., rekening houdend met de doelgroep, het gebruikte medium, e.d.
Je houdt je teksten eenvoudig en kort.
Je past de taal van je medium aan de lezer aan.
Je schrijft actiegericht en zorgt ervoor dat je de lezer aanzet tot de actie die jij voor ogen hebt.
Je schrijft efficiënte en effectieve verkoopbrieven, uitnodigingen, persberichten, etc., daarbij inspelend op de eisen resp. verwachtingen van de klant/consument.

Leerinhoud

Storyselling & een performante schrijfmethode, dat zijn de hoekstenen. Toegepast op microcopy: tagline, headline, baseline en lead. En op short en long copy: advertentie, landingspagina (SEO-proof), persbericht en verkoopbrief/prospectiebrief. Elke student kiest daarnaast één van de volgende opties:

  1. opt-inboodschap, antwoordformulier en weblog
  2. podcast
  3. fondswervingsbrief en boomerang
  4. radiocommercial

Volgens de briefing waaraan je werkt,

- kies en omschrijf je de perfecte boodschap en de ideale klant/prospect
- geef je de teksten een juiste lay-out en geschikte visuals mee.

Wie kiest voor een radiospot of podcasts, maakt gebruik van de radiostudio op de campus.

Studenten die het olod Campagne 3 volgen, zetten - gedeeltelijk subsidiair - hun tekstmateriaal ook in voor Copywriting.

Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht
In duidelijk Nederlands: spreken en schrijven voor iedereenVerplicht
  • Auteur: Caluwé D.
Leren van vier Gouden Veren. Hoe schrijf je teksten die voor resultaat zorgen?Verplicht
  • Auteur: Genootschap De Gouden Veer
taaladvies.netVerplicht
  • Auteur: Taalunie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De bundels Leren van vier Gouden Veren In duidelijk Nederlands zijn beschikbaar op Digitap.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De eindscore wordt verdeeld over product- en procesevaluatie.
Bij 3 afwezigheden heb je 0 voor het opleidingsonderdeel.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Uitsluitend productevaluatie. De precieze opdracht wordt vastgelegd na de eerste zittijd.