Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Eventmanagement17014/1603/1819/1/51
Studiegids

Eventmanagement

17014/1603/1819/1/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Robijns Iris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Exploreer het communicatiewerkveld EN binnen trajectschijf 1 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Evenementen zijn leuk, voor de bezoeker althans. Maar voor de organisator betekent dat een passend idee zoeken, plannen, coördineren, checklists in de gaten houden, budgetten beheren,...en zoveel meer.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Budgetopvolging en administratie
Je maakt een budget op om een zicht te krijgen op de kostprijs van je event.
Communicatie plannen
Je creëert een efficiënt communicatieplan om je event te promoten .
Je maakt een sponsordossier, gekoppeld aan je event.
Deadlinegericht werken
je respecteert de deadlines
Denken en redeneren
Je creëert een efficiënt communicatieplan om je event te promoten .
Je maakt een sponsordossier, gekoppeld aan je event.
Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
Je ontwikkelt 2 media die je kan gebruiken in de promotie van het event.
Informatie zoeken en beoordelen
Je gaat op prospectie waarbij fieldresearch even belangrijk is als deskresearch.
Initiatiefzin
Je gaat op prospectie waarbij fieldresearch even belangrijk is als deskresearch.
Innovativiteit en creativiteit
Je ontwikkelt 2 media die je kan gebruiken in de promotie van het event.
Leerbereidheid
je zet elke week een nieuwe stap vooruit, rekening houdend met feedback en coaching.
Organisatiesensitiviteit
Je maakt een budget op om een zicht te krijgen op de kostprijs van je event.
Je ontwikkelt een creatief concept in functie van de briefing door de opdrachtgever, rekening houdend met doelgroep-doelstelling.
Organiseren en opvolgen
Je werkt dit concept uit zodat het aan de hand van een voorbereidingsdraaiboek en dagdraaiboek uitgevoerd kan worden.
Projectmatig en methodisch handelen
Je werkt op een systematische manier je event uit.
Samenwerkingsgerichtheid
Je werkt dit concept uit zodat het aan de hand van een voorbereidingsdraaiboek en dagdraaiboek uitgevoerd kan worden.
Zoeken onderzoeken en plannen
Je ontwikkelt een creatief concept in functie van de briefing door de opdrachtgever, rekening houdend met doelgroep-doelstelling.

Leerinhoud


Bezoek een groot en klein event.

Ga na of de organisator  - met elke facet van een perfecte voorbereiding/organsiatie van een event- heeft rekening gehouden.

Vervolgens bespreek je jouw beleving.

Hoe evalueer je deze events vanuit een theoretisch ideale situatie en je eigen beleving?

Welke aanbevelingen durf je aan de organisatoren van het events te geven?



Je wordt aan de hand van lesmomenten en coachinguren, begeleid naar het eindresultaat : 

  • paper met uiteenzetting van events
  • visualisering van bezoeken (digitaal, analoog,....)

Studiematerialen (lijst)

Eventplanner: de standaard voor het organiseren van evenementenVerplicht
  • Auteur: Kevin Van der Straeten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek : Kevin Van der Straeten. Eventplanner : de standaard voor het organiseren van evenementen. Leuven, LannooCampus, 2017

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Vormen van groepsleren56,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Het schriftelijk eindresultaat leidt tot: -> uitgebreide paper waarin de 2 events worden beschreven, geanalyseerd & geëvalueerd met aanbevelingen.
-> uitgebreide visualisering van beide events (analoog, digitaal,...)
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Je dient op regelmatige tijdstippen voorlopige versies aan te leveren. Hierop krijg je feedback, met de bedoeling het werk in de juiste richting te sturen. Daarom dien je aanwezig te zijn tijdens de consultatiemomenten. Bij drie afwezigheden heb je nul voor het deelexamen permanente evaluatie.

De input en voorbereiding van de student is de basis van een goede coaching.

Deze permanente evaluatie speelt een belangrijke rol in de eindevaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Een gelijkaardige, andere oefening die de student, individueel, opnieuw maakt.
Er is geen coaching en begeleiding tijdens de zomermaanden.

Toetsing (tekst)

50% procesevaluatie + 50% productevaluatie