Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
WS3 Communicatieplan17578/1603/1819/1/21
Studiegids

WS3 Communicatieplan

17578/1603/1819/1/21
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Looveren Ilse
Andere co-titularis(sen): Mairiaux Philippe, Spittaels Olaf, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Researchtechnieken EN geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Psychologie EN geslaagd of getolereerd voor Exploreer het communicatiewerkveld EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Communicatieonderzoek OF geslaagd of getolereerd voor Communicatieonderzoek) EN (simultaan te volgen met PR en reputatiemanagement OF geslaagd of getolereerd voor PR en reputatiemanagement) EN (simultaan te volgen met Communicatiepsychologie (PRV) OF geslaagd of getolereerd voor Communicatiepsychologie (PRV)).

Korte omschrijving

Systematisch werken is erg belangrijk in PR. Je geeft je communicatiebeleid weer in een communicatieplan. In deze workshop leer je in groep een onderzoek uitvoeren en op basis daarvan een communicatieplan op te stellen. Je hebt daarbij inzicht in het samenwerkingsproces dat je analyseert, organiseert, evalueert en optimaliseert.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap.
Aansturen
Je kan als groepslid effectief samenwerken door inzicht in de teamsamenstelling en de gepaste omgang met meningsverschillen.
Assertiviteit
Je bekomt op een beleefde maar vastberaden manier informatie.
Budgetopvolging en administratie
Je stelt een budget en een planning op.
Communicatie plannen
Je bedenkt een creatieve strategie
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je stelt een mediamix op
Deadlinegericht werken
Je levert de taken op de afgesproken data af
Denken en redeneren
Je geeft je resultaten weer in toegankelijke grafieken en tabellen
Je interpreteert de resultaten en je plaatst de gevonden resultaten in een juiste context
Je maakt op basis van de onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse
Je zoekt via gepaste zoekstrategieen en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je onderwerp.
Je presenteert de onderzoeksresultaten in krachtige conclusies.
Evalueren
Je begrijpt welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
Je brengt het marketing-communicatiebeleid van een bedrijf in kaart (welke verschillende instrumenten worden er gebruikt).
Je hebt het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren en in een juiste context te plaatsen.
Je kan een antwoord formuleren op de vragen : wie is de zender? , wat is de boodschap?, welke zijn de media?, wat is het effect?
Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse.
Informatie zoeken en beoordelen
Je gaat kritisch om met allerhande bronnen.
Je hebt het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren en in een juiste context te plaatsen.
Je interpreteert de resultaten en je plaatst de gevonden resultaten in een juiste context
Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse.
Je zoekt via gepaste zoekstrategieen en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je onderwerp.
Initiatiefzin
Je kan d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
Innovativiteit en creativiteit
Je bedenkt een creatieve strategie
Je stelt een mediamix op
Interageren en presenteren
Je legt al je bevindingen voor het geanalyseerde merk uit in een presentatie.
Mondelinge taalvaardigheid Nederlands
Je bekomt op een beleefde maar vastberaden manier informatie.
Je kan efficiënt vergaderen
Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever.
Netwerken en contactvaardigheid
Je kan efficiënt vergaderen
Omgaan met stress
Je legt al je bevindingen voor het geanalyseerde merk uit in een presentatie.
Onderzoeken
Je begrijpt welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
Je brengt het marketing-communicatiebeleid van een bedrijf in kaart (welke verschillende instrumenten worden er gebruikt).
Je geeft je resultaten weer in toegankelijke grafieken en tabellen
Je kan d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
Je kan een antwoord formuleren op de vragen : wie is de zender? , wat is de boodschap?, welke zijn de media?, wat is het effect?
Je maakt op basis van de onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse
Je verwerkt informatie mbv Excel
Je voert een onderzoek uit adhv een enquête.
Organisatiesensitiviteit
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever.
Organiseren
Je bent een teamplayer
Je kan een samenwerkingsproject analyseren, organiseren, plannen en evalueren (aan de hand van reflectie)
Je levert de taken op de afgesproken data af
Reflecteren
Je reflecteert op je functioneren in de groep.
Samenwerkingsgerichtheid
Je bent een teamplayer
Je kan als groepslid effectief samenwerken door inzicht in de teamsamenstelling en de gepaste omgang met meningsverschillen.
Je kan efficiënt vergaderen
Tekstproductie Nederlands
Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap.
Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren, schriftelijk.
Zelfreflectie
Je kan een samenwerkingsproject analyseren, organiseren, plannen en evalueren (aan de hand van reflectie)
Je reflecteert op je functioneren in de groep.
Zelfstandigheid
Je gaat kritisch om met allerhande bronnen.

Leerinhoud

  • De studenten werken per klas, in groepjes van 4 à 6 studenten aan een communicatieonderzoek en aan een communicatieplan. Per facet maken ze toepassingen op de bovenvermelde doelstellingen. 
  • De student analyseert, organiseert, evalueert en optimaliseert het samenwerkingsproces.
  • Zie "Handleiding Workshop 3" op Digitap voor concrete opdrachten, planningen en afspraken

Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht
HandleidingVerplicht
Contentmarketing en communicatymanagementVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Handleiding Workshop 3 op Digitap
  • Handboek: Gerretsen M. & Machielse I. (2018) Contentmarketing en communitymanagement. Pearson Benelux: Amsterdam
  • Studiemateriaal van de stamvakken

    INFORMATIE OVER DE FACETTEN
    Nederlands
    PR en reputatiemanagement
    Communicatieonderzoek
    Communicatiepsychologie
    Informatica

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges13,00 uren
Practicum en/of oefeningen45,00 uren
Vormen van groepsleren72,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en product-evaluatie (voor het gewicht zie infoboekje)

Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel.
Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere opdrachten), krijgt een 0 voor het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel. Je kan wel nog in de tweede examenperiode voor dit opleidingsonderdeel herkansen.
Voor elke deeltaak geldt de volgende regel: per dt-fout verlies je 10% van het totaal voor de betreffende taak
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Indien je niet slaagt voor een workshop, doe je in tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van de facetten waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.