Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Brand activation28433/1603/1819/1/06
Studiegids

Brand activation

28433/1603/1819/1/06
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een creditcontract.
Co-titularis(sen): Gemoets Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Marketing EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Via wedstrijden, premiums, prijskortingen e.d. trachten ondernemers en retailers extra stimuli aan hun verkoop te geven. Steeds meer doen ze dit via ‘thematische’ campagnes, die niet alleen de omzet verhogen maar ook bijdragen aan het (zo belangrijke) merkimago. Centrale vraag: hoe bouwt men een strategisch SP-beleid op? Tenslotte wordt er ook bij brand activation in de brede zin stil gestaan. 


OLR-Leerdoelen (lijst)

Communicatie plannen
Je weet welke informatie een strategische briefing moet bevatten.
Je verwoordt de voor het promotieplan/ brand activation plan relevante doelstellingen en bakent de beoogde doelgroep af.
Denken en redeneren
Je weet welke informatie een strategische briefing moet bevatten.
Je ontwerpt een brand activation campagne of promotiecampagne op basis van nauwkeurig geformuleerde doelstellingen en een afgebakende doelgroep .
Je (her)kent de verschillende promotietechnieken en brand activation.
Je verwoordt de voor het promotieplan/ brand activation plan relevante doelstellingen en bakent de beoogde doelgroep af.
Evalueren
Je onderscheidt de verschillende soorten promoties.
Informatie zoeken en beoordelen
Je onderscheidt de verschillende soorten promoties.

Leerinhoud

•Promoties als marketingcommunicatie-instrument
•Doelgroepen en doelstellingen
•Promotiestrategieën en -technieken
•Promotieconcept en distributieselectie
•Budget
•Promotie-onderzoek
•Sales Promotion briefing

Winkelcommunicatie

Brand activation: van merk naar concept






Aanvulling: power points van gastsprekers



Studiematerialen (lijst)

SyllabusVerplicht
MarketingcommunicatieVerplicht€ 68,95
  • Auteur: DE PELSMAEKER EN GEUENS

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Syllabus
  • Naslagwerk: De Pelsmacker, Geuens en Van Den Bergh. Marketingcommunicatie. Amsterdam: Pearson Education Benelux. Hoofdstuk Merkactivatie

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Schriftelijk examen
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)30,00Groepsopdracht: 6p
Wie driemaal afwezig is bij de procesbegeleiding krijgt een 0 voor het deelexamen.
Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Schriftelijk examen
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00de punten voor dit deelexamen worden overgedragen naar 2de zit als je minstens 50% van de punten voor dat deelexamen hebt behaald.

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen theorie en toepassingen op 14 punten.
Voorstellen van brand activation actie voor een merk op basis van een briefing van een brand activation agency