Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sport, cultuur & lifestyle20705/1603/1819/1/27
Studiegids

Sport, cultuur & lifestyle

20705/1603/1819/1/27
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de journalistiek als Public affairs
  • Bachelor in de journalistiek als Sport, cultuur en lifestyle
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Den Langenbergh Maïté
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben) OF (binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben).

Korte omschrijving

We gaan naar de basics van de cultuur, lifestyle en sport.
Geen zware theorieën, maar meer geënt op de realiteit.
We bekijken hoe marketing en PR een nuttige bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsvoering van creatieve organisaties zoals musea, theater,...
Aan de hand van praktijkvoorbeelden kunnen we vaststellen dat doelgroep bepaling en juiste positionering onmisbaar zijn. Hoe belangrijk zijn de 4 p’s voor een culturele organisatie. Hoe communiceer ik zo effectief mogelijk met mijn doelgroep rekening houdend met een beperkt budget.
Lifestyle is tegenwoordig het magische woord om consumenten op een aantrekkelijke manier met je producten in aanraking te brengen. We bekijken wat lifestyle is en hoe organisaties dit gebruiken. Welke lifestylesegmenten kunnen we onderscheiden en hoe kan ik deze doeltreffend bereiken
De sportwereld wordt professioneler. Er zijn steeds meer stakeholders binnen de sport. Wat is nu sportmanagement en sportmarketing, wat kan de bedrijfswereld leren van de sport, hoe zit het sportlandschap in Vlaanderen in mekaar, en wat zijn de trends in de sportwereld?

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je onderscheidt traditionele marketing van niet-traditionele en je kan hiermee aan de slag om een geïntegreerd lifestyle marketingplan uit te werken.
Je ziet het belang in van de meer marketinggerichte aanpak in de creatieve sector waartoe niet alleen de concurrentie maar ook de consument (het publiek) hen toe verplicht.
Communicatie plannen
Je krijgt meer inzicht in de organisatie van een sportevenement
Je onderscheidt traditionele marketing van niet-traditionele en je kan hiermee aan de slag om een geïntegreerd lifestyle marketingplan uit te werken.
Denken en redeneren
Je hebt inzicht in het combineren van sport met het 'commercieel denken'. Het gaat in essentie om 'zaken doen via en door de sport' en niet om de sport zelf.
Je krijgt meer een inzicht in sportmanagement en sportmarketing
Je weet via niet-traditionele marketing zoals guerrilla-acties, viral marketing, shortcode, social media buzz te creëren voor je merk of organisatie zowel bij je doelgroep als bij andere stakeholders.
Je ziet het belang in van de meer marketinggerichte aanpak in de creatieve sector waartoe niet alleen de concurrentie maar ook de consument (het publiek) hen toe verplicht.
Informatie zoeken en beoordelen
Je krijgt meer inzicht in de organisatie van een sportevenement
Je onderscheidt traditionele marketing van niet-traditionele en je kan hiermee aan de slag om een geïntegreerd lifestyle marketingplan uit te werken.
Je weet via niet-traditionele marketing zoals guerrilla-acties, viral marketing, shortcode, social media buzz te creëren voor je merk of organisatie zowel bij je doelgroep als bij andere stakeholders.
Je ziet het belang in van de meer marketinggerichte aanpak in de creatieve sector waartoe niet alleen de concurrentie maar ook de consument (het publiek) hen toe verplicht.
Initiatiefzin
Je krijgt meer inzicht in de organisatie van een sportevenement
Innovativiteit en creativiteit
Je hebt inzicht in het combineren van sport met het 'commercieel denken'. Het gaat in essentie om 'zaken doen via en door de sport' en niet om de sport zelf.
Je kan voor een culturele organisatie of creatief product de verschillende stappen van een marketingplan opstellen met de nadruk op promotie.
Je onderscheidt traditionele marketing van niet-traditionele en je kan hiermee aan de slag om een geïntegreerd lifestyle marketingplan uit te werken.
Je weet via niet-traditionele marketing zoals guerrilla-acties, viral marketing, shortcode, social media buzz te creëren voor je merk of organisatie zowel bij je doelgroep als bij andere stakeholders.
Leerbereidheid
Je krijgt meer een inzicht in sportmanagement en sportmarketing
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je ziet het belang in van de meer marketinggerichte aanpak in de creatieve sector waartoe niet alleen de concurrentie maar ook de consument (het publiek) hen toe verplicht.
Mediabewustzijn
Je onderscheidt traditionele marketing van niet-traditionele en je kan hiermee aan de slag om een geïntegreerd lifestyle marketingplan uit te werken.
Organisatiesensitiviteit
Je krijgt meer inzicht in de organisatie van een sportevenement
Organiseren
Je krijgt meer inzicht in de organisatie van een sportevenement
Je weet via niet-traditionele marketing zoals guerrilla-acties, viral marketing, shortcode, social media buzz te creëren voor je merk of organisatie zowel bij je doelgroep als bij andere stakeholders.
Projectmatig en methodisch handelen
Je krijgt meer een inzicht in sportmanagement en sportmarketing
Samenwerkingsgerichtheid
Je krijgt meer inzicht in de organisatie van een sportevenement
Zoeken onderzoeken en plannen
Je hebt inzicht in het combineren van sport met het 'commercieel denken'. Het gaat in essentie om 'zaken doen via en door de sport' en niet om de sport zelf.
Je kan voor een culturele organisatie of creatief product de verschillende stappen van een marketingplan opstellen met de nadruk op promotie.
Je krijgt meer een inzicht in sportmanagement en sportmarketing

Leerinhoud

Cultuurmarketing :
- waarom een cultuurmarketeer?
- het cultuurpubliek : profielen; marktsegmentatie : wie willen we bereiken en hoe?
- het creatieve product, merk of dienst : specifieke eigenschappen, trends,
- uitdagingen van de creatieve sector
- het promoten van kunst, cultuur en creativiteit  

Lifestylemarketing :
- wat verstaan we onder lifestyle en lifestylemarketing?

-lifestylepositionering

- het toenemende belang van Influencer Marketing

Sportmarketing en sponsoring :
- Wat is sportmanagement
- Sportmarketing en sportsponsoring
- Project en eventmanagement
- Sport en media

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
Actueel tekstmateriaalVerplicht
Internet:Verplicht€ 50,00

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- presentaties tijdens de les

- notities tijdens de les

- extra literatuur die tijdens de les besproken en aanbevolen wordt

- materiaal van externe sprekers

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Mondeling examen
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00uitwerking case
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Mondeling examen - Het examen behandelt beide deelexamens (50% vragen over de cursus + 50% nieuwe paper)