Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
WS4 Communicatieanalyse13846/1603/1819/1/09
Studiegids

WS4 Communicatieanalyse

13846/1603/1819/1/09
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Robijns Iris
Andere co-titularis(sen): Heirman Wannes, Van Den Langenbergh Maïté, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Economische topics EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met PR en reputatiemanagement OF geslaagd of getolereerd voor PR en reputatiemanagement) EN (simultaan te volgen met Communicatiesociologie (PRV) OF geslaagd of getolereerd voor Communicatiesociologie (PRV)).

Korte omschrijving

Je bestudeert in groep een belangrijke organisatie uit de economische, sociale of culturele sector. De doorlichting van de organisatie omvat haar economische positie, haar marketingbeleid, haar communicatiebeleid en -boodschappen. Je volgt gedurende 3 maanden de media nauwkeurig op om na te gaan hoe die organisatie " het nieuws " haalt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Assertiviteit
Je kan door middel van een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
Communicatie plannen
Je kan een distributiebeleid ('place') uitwerken.
Je kan een prijsbeleid uitwerken en het prijsbeleid van concurrerende merken analyseren.
Je kan een productmix opstellen.
Deadlinegericht werken
Je bent in staat om deadlines te halen tegen het volgende coachingmoment
Denken en redeneren
Je kan door middel van mediamonitoring issues met betrekking tot de sector onderscheiden.
Je kan kritisch omgaan met allerhande bronnen.
Evalueren
Je kan een distributiebeleid ('place') uitwerken.
Je kan een mediamatrix opstellen voor de interne en externe communicatie.
Je kan een prijsbeleid uitwerken en het prijsbeleid van concurrerende merken analyseren.
Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren. Mondeling.
Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren. Schriftelijk.
Informatie zoeken en beoordelen
Je kan bedrijfseconomische gegevens interpreteren omtrent bedrijven of instellingen.
Je kan door middel van mediamonitoring issues met betrekking tot de sector onderscheiden.
Je kan kritisch omgaan met allerhande bronnen.
Initiatiefzin
Je kan een kritische analyse maken van de gehanteerde communicatiemiddelen door middel van een vergelijkende studie.
Leerbereidheid
Je kan de randvoorwaarden die concreet in de sector meespelen, onderscheiden.
Je kan een organisatie binnen een veranderende samenleving analyseren
Je kan een organogram opstellen en interpreteren.
Je kan een overzicht maken van een sector: grote spelers, marktaandelen, aanverwante sectoren, enzovoort.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je kan de randvoorwaarden die concreet in de sector meespelen, onderscheiden.
Je kan een organisatie binnen een veranderende samenleving analyseren
Je kan een organisatie doorlichten met betrekking tot het algemene beleid, de algemene organisatie en specifiek de gevoerde communicatie.
Je kan een organogram opstellen en interpreteren.
Je kan een overzicht maken van een sector: grote spelers, marktaandelen, aanverwante sectoren, enzovoort.
je kan gedurende 4 maanden een press monitoring opvolgen en analyseren
Je kan onderscheid maken tussen algemene beleidsmaatregelen en specifieke communicatiemaatregelen.
Mediabewustzijn
Je kan een mediamatrix opstellen voor de interne en externe communicatie.
Mondelinge taalvaardigheid Nederlands
Je kan efficiënt vergaderen
Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren. Mondeling.
Netwerken en contactvaardigheid
Je kan efficiënt vergaderen
Je kan kritisch omgaan met de vorderingen van de andere groepsleden.
Onderzoeken
Je kan een kritische analyse maken van de gehanteerde communicatiemiddelen door middel van een vergelijkende studie.
Organisatiesensitiviteit
Je kan een organisatie doorlichten met betrekking tot het algemene beleid, de algemene organisatie en specifiek de gevoerde communicatie.
Je kan onderscheid maken tussen algemene beleidsmaatregelen en specifieke communicatiemaatregelen.
Organiseren
Je bent in staat om deadlines te halen tegen het volgende coachingmoment
Je bent in staat om planmatig en systematisch je werk te laten evolueren
Projectmatig en methodisch handelen
Je bent in staat om planmatig en systematisch je werk te laten evolueren
Je kan een productmix opstellen.
Samenwerkingsgerichtheid
Je kan efficiënt vergaderen
Tekstproductie Nederlands
Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren. Schriftelijk.
Zelfreflectie
Je leert kritiek te verwerken en positief aan te wenden.
Zelfstandigheid
Je kan bedrijfseconomische gegevens interpreteren omtrent bedrijven of instellingen.
je kan gedurende 4 maanden een press monitoring opvolgen en analyseren
Je kan kritisch omgaan met de vorderingen van de andere groepsleden.
Zoeken onderzoeken en plannen
Je kan door middel van een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.

Leerinhoud

De studenten maken in groep een wetenschappelijk verslag van hun studie van enkele grote spelers uit een bepaalde economische, sociale of culturele sector. Het eindresultaat is een bundel waarin de 3 verslagen van de opdracht, zoals beschreven in de workshophandleiding, zitten.

Studiematerialen (lijst)

Jaarverslagen van bedrijvenVerplicht
OpdrachtenbladVerplicht
HandleidingVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Handleiding workshop 4
  • Jaarverslagen van de bedrijven
  • Opdrachtenblad per betrokken facet in WS4

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges13,00 uren
Practicum en/of oefeningen39,00 uren
Vormen van groepsleren78,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Studenten maken:
-> een wetenschappelijk verslag van een bedrijf /onderneming
-> de studenten stellen een knipselmap samen en voeren hierop een analyse uit
-> de studenten geven een bundel met vergaderverslagen af
PR&V 25 ptn
Communicatiesociologie 25 ptn

Marketing 25 ptn
Nederlands 25 ptn
-> voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
-> als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft.
-> Voor elke deeltaak of voor elk examen geldt de volgende regel: per dt-fout verlies je 10% van het totaal voor de betreffende taak
-> werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel.
-> wie 3 maal afwezig is tijdens de procesbegeleiding (= lessen of andere contacten), krijgt een 0 voor het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en product-evaluatie (voor het gewicht zie infoboekje)

Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel. Je kan wel nog in de tweede examenperiode voor dit opleidingsonderdeel herkansen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Indien je niet slaagt voor een workshop, doe je in tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. De punten van de facetten waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.

Toetsing (tekst)

50% procesevaluatie + 50% productevaluatie