Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Taaltraining Engels 225213/1603/1819/1/39
Studiegids

Taaltraining Engels 2

25213/1603/1819/1/39
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Weuts Annelies
Andere co-titularis(sen): Cuypers Maryse, De Smet Koen, Van Temsche Nancy
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De meest vertrouwde wereldtaal is slechts schijnbaar eenvoudig. Nu moet je gaan voor een correcte uitspraak, een genuanceerde woordenschat, en een definitief verworven grammaticakennis. Bovendien moet je teksten uit de Angelsaksische pers begrijpen en eenvoudige, samenhangende teksten kunnen schrijven.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Anderstalige informatie zoeken
Je gebruikt het internet en voert bepaalde zoekopdrachten uit .
Anderstalige tekstproductie
Je schrijft eenvoudige, samenhangende teksten over behandelde onderwerpen.
Je toont een betrekkelijk grote beheersing van de grammatica. Je maakt geen vergissingen die tot misverstanden leiden.
Assertiviteit
Je geeft een gestructureerde presentatie.
Informatie zoeken en beoordelen
Je begrijpt artikels uit de courante Britse en Amerikaanse kranten en tijdschriften met behulp van een woordenlijst en/of woordenboek.
Leerbereidheid
Je schrijft eenvoudige, samenhangende teksten over behandelde onderwerpen.
Mondelinge taalvaardigheid vreemde talen
Je geeft een gestructureerde presentatie.
Je toont een betrekkelijk grote beheersing van de grammatica. Je maakt geen vergissingen die tot misverstanden leiden.
Zelfstandigheid
Je gebruikt het internet en voert bepaalde zoekopdrachten uit .
Je begrijpt artikels uit de courante Britse en Amerikaanse kranten en tijdschriften met behulp van een woordenlijst en/of woordenboek.

Leerinhoud

• Grammatica op intermediate level B1 (50) - B2 (vh ERK). Je krijgt een gedetailleerd overzicht van de lexicologische en grammaticale opdrachten
• Herhaling en uitbreiding van de algemene en communicatie gerelateerde woordenschat.
• De vier vaardigheden: lezen, schrijven, luisteren en spreken komen tijdens de les voortdurend aan bod.


Grammatica: de student communiceert redelijk correct, vertoont over het algemeen een goede grammaticale beheersing, maar met merkbare invloed vanuit de moedertaal.

Actieve beheersing van de woordenschat / spreken / schrijven: De student kan heldere samenhangende teksten schrijven over uiteenlopende, vertrouwde onderwerpen door een reeks kortere, afzonderlijke elementen lineair met elkaar te verbinden.
De student heeft een goede beheersing van elementaire woordenschat al doen zich nog wel fouten voor wanneer meer complexe gedachten worden ontvouwd of niet-vertrouwde onderwerpen en situaties aan de orde zijn.

Passieve kennis van de woordenschat / luisteren / lezen en begrijpen: De student kan de hoofdpunten begrijpen wanneer in duidelijk gesproken standaardtaal wordt gesproken over vertrouwde zaken die de student regelmatig tegenkomt op school, in zijn vrije tijd, enz.
De student kan teksten begrijpen die hoofdzakelijk bestaan uit frequente, alledaagse taal. Hij kan de beschrijving van gebeurtenissen, gevoelens en wensen begrijpen.

Studiematerialen (lijst)

video-en/of audiomateriaalVerplicht
English Grammar in Use. Fourth Edition with answers and CD-ROMVerplicht
  • Auteur: Murphy, R.
Taalsoftware eXplioVerplicht€ 11,50
Words in Context woordenschatboekVerplicht
  • Auteur: Louise Carleton-Gertsch
Actueel tekstmateriaalVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Actuele teksten uit de Angelsaksische pers met betrekking tot het vakgebied.
• video- en audiomateriaal
• English Grammar in Use. Fourth edition (2012) with answers and CD-ROM Cambridge, Cambridge University Press..
• Words in Context - woordenschatboek en oefenboek ; 1ste druk 2015, Intertaal, Almere/Antwerpen (licentie-uitgave van Words in context, met toestemming van Ernst Klett Sprachen GmbH, Stuttgart)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Schriftelijk examen - Voor elke zware fout (zie lijst 'mistakes never to be made' in syllabus) wordt een extra punt afgetrokken van het eindtotaal van het examen. Tot de zware fouten horen ook de irregular verbs die vermeld worden in Grip on Grammar.
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)30,00Tijdens het hele semester worden er mondelinge oefeningen gedaan, welke permanent geëvalueerd worden;de student doet eveneens enkele schriftelijke testen over de geziene leerstof. Data worden tijdens het semester afgesproken met de studenten. De testen bepalen mee het cijfer voor permanente evaluatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijk examen - Voor elke zware fout (zie lijst 'mistakes never to be made' in syllabus) wordt een extra punt afgetrokken van het eindtotaal van het examen. Tot de zware fouten horen ook de irregular verbs die vermeld worden in Grip on Grammar.