Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Marketing25210/1603/1819/1/34
Studiegids

Marketing

25210/1603/1819/1/34
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Den Langenbergh Maïté
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Er zijn ontzettend veel verschillende redenen waarom een consument een product of merk al dan niet koopt. Moeilijk dus voor bedrijven die reclame willen maken, nieuwe producten willen lanceren, of willen weten wat zij meer of minder hebben dan hun concurrenten. Daarom pluis je in de cursus Marketing het denkproces van de consument uit. Hoe kunnen marketeers op het juiste moment, het juiste product afzetten bij de juiste doelgroep? Hoe kan marketing toegevoegde waarde creëren? Marketeers moeten een doorgedreven kennis hebben van de markt (consumenten en concurrenten) alsook de maatschappelijk-economische en technologische evoluties (nieuwe media) op de voet volgen. Een marketeer beschikt nu over heel wat meer mogelijkheden om klanten te bereiken. Een goede marketingstrategie uitwerken op basis van een degelijke omgevingsanalyse zal de kans op succes vergroten. Dat wil zeggen dat je het product-, prijs-, distributie- en promotiebeleid voortdurend moet aanpassen om je marktaandeel te behouden of te vergroten. Hierbij moet je als marketeer vertrekken vanuit het maatschappelijk marketingconcept om zowel op korte als lange termijn aan de wensen van consumenten en maatschappij te voldoen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je denkt probleemoplossend over marketingvraagstukken.
Je kan een marktverkennend onderzoek uitvoeren nl. het verzamelen van de nodige informatie i.v.m. de vraagstelling.
Je onderscheidt de verschillende stappen binnen een marketingplan.
Denken en redeneren
Je herkent de verschillende strategieën op niveau van assortiment, merk.
Informatie zoeken en beoordelen
Je kan een marktverkennend onderzoek uitvoeren nl. het verzamelen van de nodige informatie i.v.m. de vraagstelling.
Initiatiefzin
Je kan de marktomgeving en de beoogde doelgroepen omschrijven en analyseren a.h.v. de verschillende segmentatiecriteria
Innovativiteit en creativiteit
Je kan de theorie toepassen in een case of aan de hand van voorbeelden.
Leerbereidheid
Je kan het verband leggen tussen de communicatie voor een merk en het product-, distributie- en prijsbeleid van dat merk.
Je kent het belang van een goede positionering van een product of merk en kan een positioneringsdiagram voor een merk opstellen
Onderzoeken
Je denkt probleemoplossend over marketingvraagstukken.
Je kan een SWOT-analyse opstellen.

Leerinhoud

• Concepten van marketing en marketingethiek. De evolutie naar en het belang van marketing 3.0.
• Bedrijfs-en marketingstrategie : de rol van marketing binnen de strategische planning ; marketingstrategie en marketing mix. De verschillende stappen binnen het marketingplan.
• Analyse en evolutie van de marketingomgeving met aandacht voor de digitale consument en het belang ervan voor het uitstippelen van een succesvolle marketingstrategie.
• Marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering.
• Producten- en merkenstrategie. Productlevenscyclusstrategieën
• Prijs- en distributiebeleid. Prijsstrategieën

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Marketing de essentieVerplicht
  • Auteur: Kotler, Armstrong
Actueel tekstmateriaalVerplicht
Relevante links naar bedrijven en marketingsitesVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Handboek: P. Kotler, G. Armstrong, Marketing, de essentie (laatste vernieuwde editie), Pearson ed.
• Slides en eigen notities. 
• Relevante links naar bedrijven en marketingsites.
• Actuele teksten en cases.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Schriftelijk examen : Inzichts- en kennisvragen. Toepassingen rond actuele marketingvraagstukken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijk examen : Inzichts- en kennisvragen. Toepassingen rond actuele marketingvraagstukken.