Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 21714/1595/1819/1/21
Studiegids

Ergotherapie bij ontwikkelingsstoornissen 2

1714/1595/1819/1/21
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Op De Beeck Kathleen
Andere co-titularis(sen): De Zutter Freya, Lenaerts Reinhilde, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student legt uit hoe de ergotherapeut kwaliteit van leven bij deze doelgroep nastreeft, de student herkent de belangrijke levensgebieden en gaat flexibel om met diversiteit, maatschappelijke en deontologische kwesties. De student beschrijft de taak van de ergotherapeut (binnen een multidisciplinair team) bij deze doelgroep.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student formuleert de hulpvraag en komt tot een handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van deze doelgroep, hij gebruikt, adviseert, interpreteert hiertoe assesments en onderzoeken voor deze doelgroep.
De student observeert en beschrijft voor deze doelgroep doelgericht het functioneren van de cliënt in zijn context in functie van de handelingscompetentie en participatie van de cliënt .
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student hanteert de bestudeerde methodieken bij het opstellen van een ergotherapeutisch handelingsplan, toont hierbij inzicht in nationale en internationale theorieën en modellen.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
Hij beheerst de nodige creatieve en technische vaardigheden om de ergotherapeutische behandeling in praktijk uit te voeren. De technische vaardigheden worden gekozen in functie van de cliënt met zijn specifieke problematiek. De student gradeert creatief en cliëntgericht, de student vertoont hierbij probleemoplossend denken.

Leerinhoud

Ergotherapeutisch handelen bij personen met een ontwikkelingsproblematiek:

Zintuiglijk leren
Algemene taken en eisen
Communicatie
Mobiliteit
Zelfverzorging
Huishouden
Tussenmenslijke interacties en relaties
Belangrijke levensgebieden
Maatschappelijk, sociaal en burgerlijk leven

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus via cursusdienst.
  • Presentatie en studiemateriaal via digitale leeromgeving.
  • Denolf, A. & Daems, J. (2018). Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen. Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening. Leuven, Acco.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.
  • van Dijk, K.; Jakobs,M; Laban - Sinke,I; Nas, A. (2017) Ergovaardig deel 2 (derde druk)
    Boom Amsterdam

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Speth-lemmens, I. , Stomph, M., De Vries, K.(2012). Uitvoeren van interventies . Den Haag : Lemma .

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen105,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets10,00Mondeling examen
Semester 2Portfolio20,00via permanente evaluatie
Semester 2Vaardigheidstoets hands off70,00Mondeling examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets10,00Mondeling examen
Tweede examenperiodePortfolio20,00via permanente evaluatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off70,00Mondeling examen

Toetsing (tekst)

Bij het indienen van een opdracht 1 tot en met 7 kalenderdagen na de deadline van een opdracht kan er maximaal 50% van de punten worden toegekend voor de betrokken opdracht.
Indienen 8 of meer kalenderdagen na de deadline, geeft 0 punten voor de betrokken opdracht.
Verplichte aanwezigheid tijdens de feedback na de examens wanneer je niet slaagt voor dit olod in de 1° examenperiode en dit olod opnieuw afgelegd wordt in 2° examenperiode.