Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 21719/1595/1819/1/94
Studiegids

Ergotherapie in de geestelijke gezondheidszorg 2

1719/1595/1819/1/94
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Lambrichts Alex
Andere co-titularis(sen): Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Gezondheidswerker: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in de gezondheids- en welzijnszorg in een evoluerende samenleving gekenmerkt door diversiteit en gaat professioneel om met maatschappelijke, deontologische en ethische aspecten."
De student kan ergotherapeutische methodieken bij verschillende pathlogieën plaatsen binnen de behandeling in de structuur van de GGZ.
BH2 Diagnosticus: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt de hulpvraag en handelingsdiagnose gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig. "
De student herkent, benoemt een cliënt met zijn specifieke psychiatrische problematiek in de ergotherapeutische praktijk en koppelt de mogelijkheden en beperkingen en ordent deze gegevens systematisch binnen de structuur van een ergotherapeutisch model.
BH3 Behandelaar/begeleider/adviseur: Behandelt, begeleidt en adviseert autonoom en doelgericht de cliënt tijdens het ergotherapeutisch behandelingstraject met het oog op betekenisvol handelen en participatie en hanteert hierbij (inter)nationale ergotherapiegerelateerde theorieën en modellen en evalueert deze interventie.
De student formuleert aan de hand van een casus een patiëntspecifiek behandelplan, ingevuld met een concrete methodiek (activiteit, therapeutische relatie, therapeutische situatie) ondersteund vanuit Evidence Based Practice.
BH4 Innovator: "Gebruikt en ontwikkelt doelgericht en professioneel de eigen creatieve en technische deskundigheid en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student kent en bedenkt zelf en toont concrete activiteiten en methodieken als antwoord op de problematiek van de patiënt. Nadien reflecteert hij over zijn therapeutisch handelen.
C Communicator/ lid interprofessioneel team: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel verantwoord samen met de cliënt en alle betrokkenen bij de ergotherapeutische interventie. "
De student communiceert, werkt samen en overlegt en is zich daarbij bewust van zijn communicatiestijl en kan die aanpassen in functie van verhouding relatiegerichtheid en taakgerichtheid. De student communiceert professioneel (schriftelijk en mondeling).
WH Toepasser wetenschappen: "Handelt evidence-based in de verschillende aspecten van praktijkuitvoering en integreert de verworven kennis en vaardigheden met het oog op het participeren aan praktijkgericht onderzoek."
De student zoekt een wetenschappelijk artikel en gebruikt dit als basis voor het opstellen van een ergotherapeutische activiteit binnen een specifieke doelgroep van GGZ.

Leerinhoud

1. Organisatie Psychiatrie: de vijf sleutelfuncties
2. Specifieke cognitieve denkkaders
3. Milieutherapeutische context
4.Sleutelfunctie 1
      Preventie, diagnose en screening 
      Suïcidaliteit 
      Ergotherapie op een PAAZ-afdeling
5. Sleutelfunctie 2
      Chronisch ambulante problematieken 
      Projecten
6. Sleutelfunctie 3
       Herstelvisie
       Herstelgericht werk
      Individuele Rehabilitatie Benadering
7. Sleutelfunctie 4
       Syndroom van Korsakov 
       Schizofrene stoornis
       Psychosezorg
       Verslavingszorg
       Eetstoornissen
       Stemmingsstoornissen
       Persoonlijkheidsstoornissen 
       Traumaproblematiek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus verkrijgbaar via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving.
  • le Granse M, Van Hartingsveldt M, Kinebanian A (editors) (2017). Grondslagen van de ergotherapie. 5e druk. Bohn Stafleu van Loghum.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen105,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)20,00werkboek
Semester 1Vaardigheidstoets hands off70,00Mondeling examen
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)10,00werkboek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht20,00werkboek
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off70,00mondeling examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie10,00werkboek

Toetsing (tekst)

De evaluatie is een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding die meetelt in het totaal.
Van de studenten wordt verwacht dat ze aan de hand van een casus hun kennis over ziektebeelden en behandelplannen tonen en deze kunnen situeren in het juiste behandelkader.

Voor de lessen methodiek wordt gevraagd een werkboek samen te stellen. Dit werkboek geldt als reflectieopdracht en is permanent. De uitgeschreven opdracht is terug te vinden in de cursus.

Voor de tweede examenkans wordt er van het werkboek een upgrade verwacht. de bijsturing gebeurt op het voorziene feedback moment.